آسیب شدید بناهای تاریخی مراکش در اثر زلزله

ابتدای هفته جاری، زلزله به بزرگی 6.8 ریشتر رشته کوه های اطلس مراکش را لرزاند. کانون زمین لرزه تنها در 72 کیلومتری جنوب غربی مراکش قرار داشت که چهارمین شهر بزرگ کشور و یک مقصد گردشگری محبوب است.

به گزارش تکناک، این زلزله قوی‌ترین زلزله‌ای است که مرکز کشور را در بیش از یک قرن گذشته لرزانده است. برآوردها تعداد قربانیان را بیش از 2000 نفر و مجروحان را بیشتر از این تعداد نشان می دهد، اما از آنجایی که چندین شهر و روستا در ارتفاعات کوهستانی غیرقابل دسترس هستند، انتظار می رود که تعداد آنها افزایش یابد.

به گزارش سی ان ان، علاوه بر تلفات انسانی، چندین مکان تاریخی از جمله مکان های میراث جهانی یونسکو نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند، در حالی که شاهدان عینی در دامنه کوه ها گزارش می دهند که چندین شهر دورافتاده به طور کامل ویران شده اند.

در حالی که میزان خسارت هنوز مشخص نیست، گزارش شده است که شهر قدیمی مراکش (یکی از شهرهای کشور مراکش) به ویژه تحت تأثیر قرار گرفته است. این شهر قدیمی که به عنوان مدینه مراکش شناخته می‌شود، از سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دارای ساختمان‌هایی است که قدمت آن‌ها به قرن یازدهم بازمی‌گردد. در آن دوران سلسله آلموروید این شهر را به یک مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل کرد که تأثیر آن در سراسر جهان اسلام غربی محسوس بود. این منطقه دارای چندین بنای تاریخی مربوط به آن دوره است، از جمله مسجد کوتوبیا، مسجد کصباح، سنگرهای قدیمی، درهای تاریخی و باغ‌ها. مکان‌های دیدنی معماری بعدی عبارتند از کاخ باندیا، مدرسه بن یوسف، مقبره‌های سعدیان، و میدان جما الفنا، یک تئاتر روباز.

به گزارش الجزیره، به نظر می رسد مناره 69 متری مسجد معروف کوتوبیا که یک مرکز معنوی ارزشمند است، سالم مانده، اما گزارش های دیگر رسانه ها نشان می دهد که مناره معروف به «بام مراکش» دچار ترک های قابل توجهی شده است. مناره مسجد جامع خربوش در گوشه میدان معروف جما الفنا فرو ریخته است و گمان می رود کل مسجد در خطر باشد.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که بخش‌هایی از دیوارهای ماسه‌سنگ قرمز معروف که شهر قدیمی را احاطه کرده‌اند، به شدت آسیب دیده‌اند، در حالی که آوار کوچه‌ها را مسدود کرده‌اند و رسیدن تیم‌های نجات را در محل دشوار می‌کند. مسجد جامع تینمل متعلق به قرن دوازدهم، نمونه ای قابل توجه از معماری سلسله المحد واقع در 100 کیلومتری جنوب شرقی مراکش، نیز ویران شده است.

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.