آماری تکان دهنده از سقوط ارزش NFT

سایت رمزارز dappGambl تحقیقاتی را در مورد وضعیت فعلی بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) منتشر کرده است.

به گزارش تکناک، داده‌های کشف شده نشان می‌دهد که 95 درصد از این دارایی‌های دیجیتال اکنون «بی‌ارزش» هستند و سایت این یافته ها را «تکان‌دهنده» توصیف می‌کند.

به نظر می رسد که علاقه به NFTها و ارزش گذاری آن ها به علت رونق ارزهای دیجیتال از بین رفته است. پیش از این اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها در دوران حباب، سرمایه‌گذاری با ریسک و پاداش بالا در حوزه رمزارز محسوب می شدند و در آگوست 2021 شاهد حجم معاملات ماهیانه 2.8 میلیارد دلاری آنها بوده ایم

با افزایش چشمگیر برخی از مجموعه های NFT، این منبع خبری ادعا می کند که NFT ها به عنوان ستاره هایی در میان برخی از سبدهای ارزهای دیجیتال هستند. با این وجود، در حالی که بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال ارزش‌های قابل احترامی را حفظ کرده‌اند، ارزش NFT سقوط سختی داشته است. آخرین ارقام به اشتراک گذاشته شده برای معاملات NFT نشان دهنده حجم معاملات تنها 80 میلیون دلار در هفته است.

dappGambl داده‌های NFT خود را از NFT Scan تهیه کرد و 73257 مجموعه NFT شگفت‌انگیز را قبل از ترسیم نمودارها و نتیجه‌گیری آنالیز کرد. نتایج حاکی از آن بود که اکثریت قریب به اتفاق NFT ها در حال حاضر “بی ارزش” هستند. بی ارزش بدین مفهوم است که هر مجموعه NFT دارای ارزش بازار صفر اتریوم (ETH) است (یک اتریوم معادل 1600 دلار است).

برخی تحلیل‌های بیشتر از وضعیت بازار NFT نشان داد که ۷۹ درصد از کل مجموعه‌های NFT دارای توکن‌هایی هستند که فروخته نشده باقی می‌مانند. علاوه بر این، تعادل قابل توجهی بین ایجاد و تقاضای NFT در حال حاضر وجود ندارد. تحقیقات dappGambl نشان می دهد که در این بازار خریداران به دلیل عدم شفافیت موارد مورد استفاده و نبود روایت های قانع کننده تمایلی برای سرمایه گذاری در مجموعه های جدید دارند.

بر اساس داده های تحقیق، امروزه 41 درصد از NFT ها بین 5 تا 100 دلار قیمت دارند که تنها 1 درصد آنها ارزشی بیش از 6000 دلار دارند. با این حال، ممکن است اوضاع حتی بدتر از آن چیزی باشد که قیمت ها نشان می‌دهد. به عنوان مثال، یک مجموعه NFT قیمت پایه بیش از 13 میلیون دلار داشت و بسیار سالم به نظر می رسد. به گفته dappGambl، مشکل این مجموعه این است که فروش تمام دوران آن تنها به 18 دلار رسیده است.

تحقیقات جدید همچنین به تأثیرات زیست محیطی ایجاد NFTها پرداخته است. ضرب و تولید سکه NFT که به فناوری بلاک چین متکی است، با برخی از ارقام مصرف انرژی ترسناکی که با استخراج ETH و BTC مرتبط بود، همراه است. یکی از شگفت‌انگیزترین ارقام این رشته از تحقیق این است که ادعا می‌شود 195،699 مجموعه NFT بدون مالک ظاهری یا سهم بازار، به 27،789،258 کیلووات ساعت برای ضرابخانه نیاز دارد که منجر به انتشار حدود 16،243 تن گاز CO2 می‌شود.

علیرغم یافته‌های که توسط dappGambl کشف شده است، این سایت معتقد است که NFT‌ها هنوز در آینده ما جایگاهی دارند. در طول رکود فعلی NFT، منبع بر این باور است که NFT ها باید یا از نظر تاریخی مرتبط باشند، یا سود واقعی ارائه دهند. البته، هر یک از آن عوامل برای نظر دادن و تفسیر باز است، اما چارچوب بهتری نسبت به دوران هرچه پیش آید خوش آید در اواسط سال 2021 را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.