کدام مکمل‌های غذایی برای سلامت  قلب و عروق مفیداند؟

کدام مکمل‌های غذایی برای سلامت  قلب و عروق مفیداند؟

رژیم های غذایی سالم سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C هستند، اما اینکه این ریزمغذی ها دقیقا چقدر برای سلامت قلب و عروق مفید هستند مدت ها است که مورد بحث بوده است.

به گزارش تکناک، اکنون یک متاآنالیز جدید که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است تا حدی جواب واضحی را برای این موضوع ارائه می کند.

محققان مجموعا 884 مطالعه تا به امروز در مورد ریزمغذی های مصرف شده به عنوان مکمل های غذایی را بررسی کردند و اطلاعات حاصل از آنها را تجزیه و تحلیل کردند.آنها چندین ریز مغذی را شناسایی کردند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند همچنین سایر ریز مغذی هایی که هیچ فایده ای ندارند یا حتی تأثیر منفی دارند را نیز مورد بررسی قرار دادند. بیش از 883 هزار بیمار در این مطالعات ترکیبی شرکت داشتند.

دکتر سیمین لیو استاد اپیدمیولوژی و پزشکی در دانشگاه براون و محقق اصلی این مطالعه گفت:برای اولین بار، ما یک نقشه جامع و مبتنی بر شواهد را برای مشخص کردن و تعیین کمیت اثرات بالقوه مکمل‌های ریز مغذی بر پیامدهای قلبی درست کردیم.مطالعه ما اهمیت تنوع ریزمغذی ها و تعادل فواید و خطرات سلامتی را نشان می دهد.

او گفت که این یافته ها می تواند به عنوان پایه آزمایشات بالینی آینده برای مطالعه ترکیبات خاص ریزمغذی ها و تأثیر آنها بر سلامت قلب و عروق مورد استفاده قرار گیرد.

مدت ها تصور می شد که مکمل های آنتی اکسیدان در سلامت قلب نقش دارند. به این دلیل که این مواد مغذی برای کاهش استرس که عامل شناخته شده بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی است، کار می‌کنند.رژیم های غذایی سالم برای قلب مانند رژیم مدیترانه ای و رویکردهای رژیمی برای از بین بردن فشار خون (DASH) حاوی غذاهایی هستند که به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.با این حال همیشه نتایج مطالعات مکمل های آنتی اکسیدانی متناقض بوده است و این مسئله یکی از دلایلی است که این رویکرد هنوز به طور گسترده در قلب و عروق پیشگیرانه مورد استفاده قرار نگرفته است.

لیو گفت: تحقیقات در مورد مکمل های ریز مغذی عمدتاً بر روی اثرات سلامتی یک یا چند ویتامین و مواد معدنی متمرکز شده است.ما تصمیم گرفتیم یک رویکرد جامع و سیستماتیک برای ارزیابی همه مطالعات در دسترس داشته باشیم که تمام ریزمغذی‌ها، از جمله فیتوکمیکال‌ها و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و اثرات آن‌ها بر عوامل خطر قلبی عروقی و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی متعدد را گزارش می‌دهند.

محققان آزمایش های مداخله‌ای تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را بررسی کردند که در آنها ۲۷ نوع مختلف مکمل آنتی‌اکسیدانی را ارزیابی کردند. آنها شواهد محکمی پیدا کردند که نشان می دهد این انتی اکسیدان ها فواید قلبی عروقی متعددی دارند.

این انتی اکسیدان شامل اسید چرب امگا 3 بود که مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.اسید فولیک، که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد و کوآنزیم Q10 که یک آنتی اکسیدان است که گاهی اوقات به عنوان CoQ10 به بازار عرضه می شود، که مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می دهد.اسیدهای چرب امگا 6، ال سیترولین، ال آرژنین، کورستین، ملاتونین، کورکومین، ویتامین D، روی، منیزیم، اسید آلفا لیپوئیک (ALA)، کاتچین، فلاوانول و جنیستئین نیز شواهدی از کاهش خطر قلبی عروقی نشان دادند.

البته همه مکمل ها مفید نبودند.ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و سلنیوم هیچ تاثیری بر پیامدهای طولانی مدت بیماری قلبی عروقی یا خطر دیابت نوع 2 نشان ندادند و مکمل های بتاکاروتن مرگ و میر ناشی از همه علل را افزایش دادند.

به گفته محققان،این یافته‌ها نیاز به مداخلات غذایی دقیق‌تر و شخصی‌شده‌تری دارد که شامل ترکیب‌های خاصی از مکمل‌های مفید است.در این حوزه مطالعات بیشتری مورد نیاز است،از جمله آزمایش‌های مداخله‌ای بزرگ و با کیفیت بالا برای بررسی اثرات بلندمدت برخی ریزمغذی‌ها بر سلامت.

لیو در آخر افزود: شناسایی ترکیب بهینه ریزمغذی ها مهم است،زیرا همه آنها مفید نیستند و حتی برخی ممکن است اثرات مضری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.