آنچه سرعت پیاده روی در مورد پیری می گوید

اگر در 40 سالگی تعداد گام های شما کاهش یافته است، ممکن است سریعتر از آنچه فکر می کنید پیر شوید.

به گزارش تکناک، یک مطالعه منتشر شده در سال 2019 در مجله JAMA Network Open نشان داد که سرعت راه رفتن شما در سن 45 سالگی می تواند نشان دهنده سرعت پیری فیزیکی و عصبی شما باشد.

محققان نزدیک به هزار فرد 45 ساله را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند سرعت راه رفتن چه چیزی را در مورد پیری آنها آشکار می کند.

دکتر لین راسموسن، نویسنده اصلی و محقق ارشد در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ Hvidovre  در دانمارک، گفت: این که چقدر سریع مردم در میانسالی راه می‌روند، به ما می‌گوید که بدن و مغز آنها در طول زمان چقدر پیر شده است.

به نظر می رسد سرعت پیاده روی نه تنها نشانگر پیری است، بلکه نشانگر سلامت مغز مادام العمر است. مطالعه دیگری که در سال 2022 در مجله JAMA Network Open  منتشر شد، نشان داد که کاهش سرعت راه رفتن و کاهش حافظه در بزرگسالان بالای 65 سال خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

چگونه سرعت پیاده روی بر پیری جسمی و ذهنی تأثیر می گذارد؟

در مطالعه سال 2019، محققان بیش از 40 سال داده های جمع آوری شده از بیش از 1000 نیوزلندی متولد سال های 1972 تا 1973 را بررسی کردند.

یک متخصص مغز و اعصاب کودکان از سن 3 سالگی هر شرکت کننده را ارزیابی کرد. متخصص مغز و اعصاب کودکان همه چیز را از هوش، زبان و مهارت های حرکتی گرفته تا تنظیم هیجانی و رفتاری را اندازه گیری کرد. پس از آن، محققان به طور منظم سلامت هر یک از شرکت کنندگان را ارزیابی کردند، آنها را معاینه کردند و هر چند سال یک بار با آنها مصاحبه کردند.

در سن 45 سالگی، محققان با استفاده از آزمایشی، سرعت راه رفتن 904 شرکت کننده را اندازه گیری کردند. همچنین محققان بر اساس 19 نشانگر سلامت از جمله شاخص توده بدنی، فشار خون و میزان کلسترول، سرعت پیری شرکت کنندگان را بررسی کردند. علاوه بر این، محققان تست مقیاس هوش بزرگسالان Wechsler را نیز انجام دادند،MRI  مغز انجام دادند و پیری صورت شرکت کنندگان را ارزیابی کردند.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان شرکت کنندگانی که آهسته راه می رفتند (حدود 1.1 متر در ثانیه) را با افراد دارای راه رفتن سریع (حدود 1.7 متر در ثانیه) مقایسه کردند.

در ادامه نتایجی که محققان در مورد تأثیرات سرعت راه رفتن بر پیری جسمی و ذهنی به دست آوردند، آورده شده است.

پیری فیزیکی

ابتدا محققان راه رفتن آهسته را با عملکرد فیزیکی ضعیف در میانسالی مرتبط کردند. اگرچه بیشتر بزرگسالان میانسال سریعتر از افراد مسن که بخشی از مطالعات قبلی بودند، راه می رفتند، اما محققان همان ارتباط را بین سرعت راه رفتن و عملکرد فیزیکی پیدا کردند.

دوم، محققان متوجه شدند که راه رفتن آهسته، پیری را تسریع می کند. زوال سریع سیستم های اندام این نکته را نشان داد. همچنین داده های مربوط به پیری صورت و تغییرات ساختاری مغز نشان داد که افرادی که راه رفتن آهسته دارند، سریعتر از دیگران پیر می شوند.

پیری ذهنی

محققان آهسته راه رفتن و بدتر شدن عملکرد عصبی-مغزی را به یکدیگر مرتبط کردند. به عنوان مثال، کسانی که سریعتر راه می رفتند، خطر ابتلا به زوال عقل در آنها کاهش می یافت. همچنین شرکت کنندگانی که عملکرد عصبی-مغزی آنها در سن 3 سالگی کمتر بود، متعاقباً در دهه 40 خود راه رفتن آهسته تری داشتند.

آیا افزایش سرعت پیاده روی می تواند پیری جسمی و ذهنی را آهسته کند؟

محققان در مورد بهبود آمادگی جسمانی برای از بین بردن آثار پیری جسمی و ذهنی اظهار نظری نکردند. دکتر کارولین فردریکز، متخصص مغز و اعصاب متخصص بیماری آلزایمر در Yale Medicine که در مطالعه سال 2019 شرکت نداشت، گفت: بهبود تناسب اندام قلبی عروقی و رژیم غذایی در 20 و 30 سالگی از سلامت طولانی مدت شما حمایت می کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته، همراه با دو روز فعالیت های تقویت کننده عضلات را توصیه می کند. درحالت کلی، فعالیت بدنی مزایای متعددی دارد، ازجمله:

  • انرژی را افزایش می دهد و از خستگی جلوگیری می کند
  • تعادل شما را بهبود می بخشد
  • خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، پوکی استخوان و برخی سرطان ها را کاهش می دهد
  • به شما کمک می کند تا خواب آرامی داشته باشید
  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد
  • به مدیریت وزن سالم بدن کمک می کند
  • عملکرد مغزی را بهبود می بخشد
  • فشار خون شما را ثابت نگه می دارد

راسموسن می‌گوید: سرعت پیاده روی چیز ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما به عملکرد و تعامل بسیاری از سیستم های اندام مختلف به طور همزمان نیاز دارد، از جمله استخوان ها، قلب، ریه ها، ماهیچه ها، بینایی، سیستم عصبی و غیره. بنابراین، سرعت راه رفتن آهسته ممکن است نشان دهنده پیری پیشرفته و بدتر شدن عملکرد اندام ها باشد.

راسموسن افزود: حفظ سلامت و ورزش، ریه ها، مغز و قلب ممکن است سلامت جسمی و مغزی و در نتیجه سرعت راه رفتن شما را بهبود بخشد.

اگرچه اندازه گیری راه رفتن یک روش معمول در افراد مسن است، اما این تحقیق نشان می دهد که آزمایش سرعت راه رفتن شما در مراحل اولیه زندگی ممکن است مفید باشد.

چگونه سرعت پیاده روی خود را اندازه گیری کنیم؟

برای محاسبه سرعت پیاده روی شما نیازی به یک متخصص ندارید. در یک مطالعه در سال 2011 که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، محققان از محاسبه زیر برای اندازه گیری سرعت راه رفتن استفاده کردند:

  • انتخاب کنید چند متر می خواهید راه بروید. مطالعه سال 2011 شش متر را انتخاب کرد است. یک متر بگیرید و فاصله را با نوار یا یک تکه گچ مشخص کنید.
  • از یک کرونومتر استفاده کنید تا بفهمید چند ثانیه طول می کشد تا مسافتی را بدون اعمال فشار طی کنید. مطمئن شوید که با سرعت منظم خود راه بروید.
  • کل مسافت طی شده را بر مقدار زمان (بر حسب ثانیه) در کرونومتر خود تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر پنج ثانیه طول می کشید تا 6 متر راه بروید، 6 متر را بر پنج ثانیه تقسیم کنید. این عدد در این مثال، معادل 1.2 متر در ثانیه است.
  • برای به دست آوردن عدد دقیق، مراحل را چند بار تکرار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.