آهنگ غمگین سلامت روان را تقویت می کند!

یک مطالعه جدید نشان داد که گوش دادن به آهنگ غمگین می تواند بر خلق و خوی افراد تأثیر مثبتی داشته باشد.

به گزارش تکناک، وقتی در یک مهمانی هستید، ممکن است بیشتر تمایل داشته باشید آهنگ شاد گوش دهید. در روزهای دیگر و وقتی تنها هستید ممکن است گوش دادن به یک آهنگ غمگین به شما آرامش بیشتری دهد.

هر نوع موسیقی که بیشتر از گوش دادن به آن لذت می برید، اغلب می تواند بر روحیه و احساسات شما تأثیر بگذارد.

این مسئله به طور ویژه ای در مورد موسیقی غمگین صادق است. ویژگی‌های مختلف یک آهنگ، از جمله تمپو، حالت، انتخاب ساز و پویایی، می‌تواند احساسات منفی را در شنوندگان برانگیزد.

مطالعه ای جدید نشان می دهد که اگرچه گوش دادن به موسیقی غمگین مطمئناً می تواند افراد را غمگین کند، اما انجام این کار ممکن است بر خلق و خوی افراد تأثیر مثبت بگذارد و به آنها اجازه دهد حسی را که در لحظه در آنها شکل می گیرد را احساس کنند.

نکته اصلی این است که ارزش موسیقی غمگین در توانایی آن در ایجاد حس ارتباط است، صرف نظر از اینکه واقعاً حس غم را در شنونده برمی انگیزد یا خیر. این در واقع همان حس ارتباط است، نه لزوماً تجربه غم و اندوه.

چرا مردم موسیقی غمگین را دوست دارند؟

محققان فرض می کنند که مردم برای موسیقی غمگین به همان دلایلی که ممکن است برای مکالمات غمگین ارزش قائل شوند یعنی احساس ارتباط واقعی، ارزش قائل هستند.

برای مثال وقتی کسی در مورد جدایی وحشتناک خودش به شما می گوید، ممکن است شما هم به دلیل اینکه از یک جدایی دل شکسته و تنها هستند، برای طرف مقابل ناراحت شوید. همانطور که به صحبت ادامه می دهید، ممکن است احساس کنید چیزی معنادار در مورد آن تعامل وجود دارد و با این شخص به روشی منحصر به فرد ارتباط برقرار می کنید.

تیم تحقیقاتی توانایی موسیقی غمگین برای ایجاد حس ارتباط را در دو بخش نشان داد.

در بخش اول، محققان می‌خواستند نشان دهند که آیا بیان عاطفی ارزش مشخصی از موسیقی است یا خیر. آنها به نزدیک به 400 شرکت کننده شرحی از چهار آهنگ مختلف دادند که عبارتند از:

  • آهنگی که احساسات عمیق و پیچیده را منتقل می کند اما از نظر فنی بسیار ناقص است
  • آهنگی که از نظر فنی بی عیب و نقص است اما احساسات عمیق یا پیچیده را منتقل نمی کند
  • آهنگی که عمیقا احساسی و از نظر فنی بی عیب و نقص است
  • آهنگی که هم بی احساس و هم از نظر فنی ناقص است

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا آهنگ‌ها را بر اساس تعریف خود از موسیقی رتبه‌بندی کنند.

آنها متوجه شدند که شرکت کنندگان هنگام بررسی انتخاب موزیک (music : art/activity of creating art using sound) های خود، بیشتر به بیان احساسی اهمیت می دهند تا مهارت فنی. آهنگ های بسیار احساسی، حتی با ارزش فنی کمتر، با نرخ بسیار بالاتری توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند.

برای بخش دوم آزمایش خود، محققان از 450 شرکت‌کننده جدید خواستند تا میزان ارتباط خود را هنگام گوش دادن به موسیقی یا شرکت در مکالماتی که بیانگر 72 احساس مختلف از جمله الهام، عشق، غم، تحقیر و غیره است، ارزیابی کنند.

آنها متوجه شدند که احساساتی که باعث می‌شود افراد در مکالمه احساس ارتباط داشته باشند، احساساتی هستند که بیان آنها در موسیقی با آهنگ‌ های دارای رتبه بالا از تعریف موسیقی همخوانی دارد: غم، عشق، شادی، تنهایی و غم.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان گفتند که آهنگ‌ هایی که احساسات غم‌انگیز مانند رنج و ناامیدی را بیان می‌کنند، از لحاظ شنیداری ناخوشایند هستند، اما همچنان ماهیت موسیقی را در بر می‌گیرند و باعث ایجاد مکالمات با ارتباط بالا می‌شوند.

به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه از موسیقی غمگین لذت می بریم یا نه، ما برای موسیقی غمگین ارزش قائلیم زیرا حس ارتباط را ایجاد می کند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که مردم بدون هیچ انگیزه خاصی به موسیقی غمگین گوش دهند. در واقع یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم از شرکت‌کنندگان زمانی که روحیه مثبتی داشتند به موسیقی غمگین گوش می‌دادند.

آیا گوش دادن به موسیقی غمگین باعث غم و اندوه می شود؟

این که آیا موسیقی غمگین باعث ناراحتی فرد می شود یا نه بستگی به هر فرد و تجربه آنها دارد.

برای مثال، ممکن است شخصی با شنیدن آهنگ خاصی احساس غمگینی کند زیرا ممکن است آن آهنگ به خاطره خاصی مرتبط باشد. از آنجایی که احساسات و خاطرات ما بسیار به هم مرتبط هستند، وقتی به آهنگی گوش می‌دهیم که خاطره خاصی را تداعی می‌کند، می‌تواند باعث ناراحتی ما شود.

اگر یک آهنگ به هر یک از تجربیات ما مرتبط باشد، می تواند احساس غم واقعی را ایجاد کند.

این مسئله با یک مطالعه در سال 2016 مطابقت دارد که نشان داد افرادی که به موسیقی غمگین گوش می دهند، می توانند چرخه های تفکر منفی را تداوم بخشند و این آهنگ ها افراد را اغلب به فکر کردن در مورد خاطرات غمگین یا افکار منفی ترغیب می کند.

موسیقی و واکنش ما به آن، یک تجربه منحصر به فرد و شخصی است.

اگرچه موسیقی غمگین به طور کلی می تواند افراد را غمگین کند، اما بسته به وضعیت سلامت روانی یک فرد، می تواند احساسات دیگری را نیز برانگیزد. احساس مردم راجع به موسیقی غمگین به 3 دسته تقسیم می شود: غم، مالیخولیا و اندوه شیرین.

غم و اندوه عمدتاً شامل احساسات منفی مانند ناامیدی هستند، اما مالیخولیا و اندوه شیرین شامل احساسات ترکیبی بیشتری مانند حسرت و دلتنگی و حتی احساسات مثبت مانند راحتی و لذت هستند.

موسیقی و سلامت روان

موسیقی غمگین به طور خودکار احساسات غم انگیز را برای شنونده فعال نمی کند. در واقع موسیقی غمگین می تواند بر سلامت روان شنونده تأثیر مثبت بگذارد.

موسیقی می تواند راهی برای تمرین احساسی باشد که در واقع از نظر احساسی بسیار مفید است. محققان آن را یک مواجهه عاطفی می نامند که در واقع در برخی از پروتکل های درمانی برای بیان و بروز برخی احساسات، به خوبی عمل می کند.

موسیقی غمگین می‌تواند باعث شود مردم احساس ارتباط داشتن داشته باشند، همانطور که یک گفتگوی صمیمانه باعث می‌شود ما احساس ارتباط داشتن کنیم. به احتمال زیاد حس ارتباطی که هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین تجربه می کنیم، فواید بی شماری برای سلامتی دارد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که گوش دادن به موسیقی غم‌انگیز باعث ایجاد احساس ارتباط عاطفی می‌شود که در آن فرد احساسات غمگینی را با خواننده یا آهنگساز به اشتراک می‌گذارد. در این مورد، گوش دادن به آهنگ‌ های غمگین ممکن است به عنوان نوعی تماس مجازی عمل کند که می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس کنند مورد قبول، درک و کمتر تنها هستند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که گوش دادن به آهنگ های غمگین به ما امکان می دهد با خودمان ارتباط برقرار کنیم و تجربیات عاطفی خود را بازتاب دهیم که این موضوع می تواند به خلق و خو بهتر کمک کند.

به طور کلی موسیقی تأثیر عمیقی بر مغز و فیزیولوژی بدن ما دارد و بنابراین می تواند بر خلق و خوی ما نیز تأثیر بگذارد.

برای مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که موسیقی آرام‌بخش می‌تواند میزان کورتیزول بزاق و استرس روانی را کاهش دهد، که این دو عامل نشان‌دهنده کاهش استرس و پاسخ بهتر به یک عامل استرس‌زا می باشند.

امیدواریم این تحقیق به مردم کمک کند تا متوجه شوند که داشتن احساس غم و اندوه بد نیست و کارهایی وجود دارد که می توانیم انجام دهیم تا به ما کمک کند تا از این احساسات خارج شویم.

1 دیدگاه برای “آهنگ غمگین سلامت روان را تقویت می کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.