آیا اروپا شاهد انقراض انسان های اولیه بوده است؟

مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشمندان دیرین اقلیم شناسی از دانشگاه های لندن ، کمبریج و CSIC بارسلون انجام شد، نشان می‌دهد که حدود 1.1 میلیون سال پیش، تغییرات شدید آب و هوا ممکن است به طور موقت انسان‌های اولیه را در اروپا از بین برده باشد.

به گزارش تکناک، بر اساس شواهد تاریخی و تئوری ها، ما بر این باور بوده ایم که انسان ها از زمان پیدایش هرگز منقرض نشده اند. تحقیقات نشان می‌دهد که بشریت حتی در سردترین اقلیم‌ها به حیات خود ادامه داده است.

انسان ها اروپا را خالی از سکنه کردند

هومینین ها (انسانیان) متشکل از انسان های مدرن، گونه های انسانی منقرض شده و تمامی اجداد نزدیک ما هستند. انسان های مدرن که شبیه ما هستند حدود 300،000 سال پیش تکامل یافته اند. قبل از آن، هومو ارکتوس، (انسان راست قامت) گونه ای منقرض شده از انسان وجود داشت که بین 1.9 میلیون تا 135،000 سال پیش زندگی می کرد.

بیشتر دانش ما در مورد زمان و چگونگی پیدایش بشریت از کشف و مطالعه بقایای فسیل شده ناشی می شود. اولین ردپای تمدن هومینین در قاره اروپا را می توان در شبه جزیره ایبریا (در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد) در حدود 1.4 میلیون سال پیش ردیابی کرد.

تخمین زده می شود که هوا گرم و مرطوب بود، با چند دوره سردی خفیف. تاکنون، تئوری رایج این بوده است که هنگامی که انسان‌ها رسیدند، می‌توانستند در چرخه‌های آب و هوایی متعدد زنده بمانند و با شرایط سخت‌تر فزاینده سازگار شوند.

تحقیق در سواحل پرتغال

اما در این مطالعه اخیر، محققان ویژگی‌های دریایی و زمینی را از یک هسته عمیق در سواحل پرتغال تجزیه و تحلیل کردند. آنها شواهدی از تغییر آب و هوا پیدا کردند که دوره ای از سرمای شدید را به همراه داشت و دمای آن به زیر صفر می رسید.

به گفته موزه تاریخ طبیعی، این تیم بر این باور است که این وضعیت آب و هوایی شدید با ذوب شدن و از هم پاشیدگی سریع یک صفحه یخی بزرگ که قطب شمال و همچنین بخش‌هایی از آمریکای شمالی و اروپا را پوشانده است، ایجاد شده است. در نتیجه ورود منبع آب گرم از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی حدود 95 درصد کمتر شده است و این بدین معناست که گرما وجود ندارد.

پروفسور اکسل تیمرمن، یکی از نویسندگان مقاله و یک متخصص آب و هوا به موزه تاریخ طبیعی گفت: طبق داده‌های هسته رسوب، دمای هوا در شرق اقیانوس اطلس حدود 1.12 میلیون سال پیش به سرعت 5-7 درجه سانتی گراد کاهش یافته است.

انسان های امروزی می توانند با این نوع آب و هوای شدید روبرو شوند، اما در آن زمان اینطور نبود. در آن زمان انسان ها به گرما یا لباس گرم دسترسی نداشتند. فرض بر این است که آنها قاره را برای صدها و هزاران سال خالی گذاشتند.

پروفسور کریس استرینگر، دانشمند موزه تاریخ طبیعی و یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: هنگامی که انسان ها به اروپا بازگشتند، همانطور که ردپای باستانی در هاپیسبورگ در بریتانیا و مکان های قدیمی مشابه نشان می دهد، زمستان های سردتری را نسبت به امروز تحمل می کردند.

او افزود: این نتایج نشان می‌دهد که آنها ممکن است برای مقاوم‌تر شدن در برابر سرما سازگار شده باشند یا تکنیک‌های جدید شکار را برای کمک به زنده ماندن توسعه داده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.