آیا باید منتظر یک جنگ هسته ای تمام عیار باشیم؟

همانطور که توسط فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) و اسناد موجود به دست آمده است نیروی هوایی ایالات متحده در حال بازسازی مجدد مأموریت تسلیحات هسته‌ای خود در خاک بریتانیا است.

به گزارش تکناک، طبق اطلاعات فاش شده توسط FAS، بسته توجیهی بودجه نیروی هوایی برای سال مالی 2024 (FY) به صراحت برنامه هایی برای ساخت یک خوابگاه Surety در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث را شرح می دهد.

این پایگاه هوایی در حدود 100 کیلومتری شمال شرق لندن است. “Surety” اصطلاحی است که اغلب توسط وزارت دفاع (DoD) و وزارت انرژی (DoE) برای نشان دادن توانایی حفظ سلاح های هسته ای به شیوه ای ایمن و کنترل شده در خاک غیر ایالات متحده استفاده می شود.

با توجه به اسناد یک خوابگاه 144 تختخوابی جدید باید ساخته شود تا با افزایش پرسنل مستقر به عنوان بخشی از ماموریت، امکانات مورد نیاز وجود داشته باشد.

این اسناد همچنین کمبود قابل توجه مسکن برای کارکنان سطح E4 و پایین تر در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث را نشان می دهد. بنا به گفته‌ها، ساخت این مرکز قرار است در ژوئن 2024 آغاز و در فوریه 2026 به پایان برسد.

بر اساس شواهد بودجه دو سال گذشته، FAS متقاعد شده است که ایالات متحده قصد دارد دارایی های هسته ای ایالات متحده را به بریتانیا بازگرداند. این اتفاق، وقفه 15 ساله که ایالات متحده در سال 2008 از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث خارج شده بود را لغو می کند.

همانطور که توسط FAS گزارش شده است، سیستم های ذخیره سازی و امنیتی سلاح پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث در پناهگاه های هواپیماهای حفاظتی که به عنوان WS3 نیز شناخته می شوند، قرار دارند. این تجهیزات شامل یک زرادخانه در سازه های بتنی هستند. این تجهیزات قابل کنترل هستند و نرم افزار ارتباطی لازم برای باز کردن قفل سلاح ها را دارند.

این زرادخانه ها در دهه 1990 در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث نصب شدند و هر زرادخانه قادر بود تا 4 بمب B61 را با ظرفیت کل 132 کلاهک در خود جای دهد. بمب هسته ای B61 اولین بمب گرانشی هسته ای در ذخایر پایدار ایالات متحده پس از جنگ سرد است. این یک سلاح هسته ای با بازده کم تا متوسط است و می تواند برای اهداف استراتژیک و تاکتیکی استفاده شود. این بمب دارای طراحی انفجار تشعشعی دو مرحله ای است. B61 یک بمب هسته ای با بازده متغیر است که بسته به مدل آن از 0.3 تا 340 کیلوتن متغیر است.

در مورد زرادخانه ها های پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث، زمانی که دارایی‌های هسته‌ای ایالات متحده برداشته شد، این خزانه‌ها به کشور میزبان واگذار نشدند، بلکه صرفاً مختل شدند که نشان می‌دهد برای بازگرداندن آنها نیاز به اصلاح کمی است.

همانطور که FAS اشاره می کند، ایالات متحده ممکن است زیرساخت های RA پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث را برای دریافت احتمالی سلاح های هسته ای آماده کند. این لزوما به این معنی نیست که آنها به طور دائم در آنجا مستقر می شوند یا تعداد سلاح های ذخیره شده در اروپا افزایش خواهد یافت. اسناد نشان می دهند که هنوز تصمیم رسمی برای استقرار گرفته نشده است.

به نظر می رسد که به روز رسانی های مداوم در پایگاه های مختلف ذخیره سازی هسته ای در اروپا با هدف امکان حمل و نقل سریع تسلیحات به داخل و خارج از پایگاه ها برای افزایش انعطاف پذیری عملیاتی انجام می شود.

این شبیه به آنچه در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث اتفاق می‌افتد است. زیرا ممکن است در طول یک بحران هسته‌ای واقعی با روسیه، برخی از سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده به پایگاه‌های که در شرق قرار دارد منتقل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.