آیا تست های کرونا قادر به شناسایی سویه های جدید هستند ؟

تست های کرونا که در چند سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هنوز باید برای شناسایی سویه های جدید کار کنند؛ البته با این فرض که تاریخ مصرف آنها منقضی نشده است.

به گزارش تکناک، مقامات بهداشت جهانی در حال بررسی دو نوع جدید هستند که هر دو از خانواده امیکرون هستند. BA.2.86 که معروف به نوع پیلورا می باشد، اولین بار در اسرائیل شناسایی شد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تا 30 آگوست، این سویه حداقل در چهار ایالت آمریکا یافت شده است که از طریق نمونه هایی از افراد مبتلا به کووید یا در فاضلاب شناسایی شده است.

نوع جدید دیگر که EG.5 است، به طور غیررسمی با نام اریس شناخته می شود. از 2 سپتامبر، اریس رایج ترین سویه در ایالات متحده بود که 21.5٪ از موارد ویروس کرونا را تشکیل می داد.

موارد ابتلا به کووید طی چند هفته گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. بر اساس جدیدترین داده های  CDC از 20 تا 26 آگوست، 15.7 درصد افراد بیشتری نسبت به هفته قبل به دلیل ابتلا به این ویروس بستری شده اند. از 27 آگوست تا 2 سپتامبر، مرگ و میر ناشی از این ویروس 10.5 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

در زیر کارشناسان توضیح داده اند که آیا تست‌های مورد استفاده در چند سال گذشته برای شناسایی انواع سویه های جدید مانند پیرولا و اریس، با ادامه تکامل کووید، کارایی خواهند داشت یا خیر.

تعیین دقت تست کووید

بسیاری از شرایط مختلف بر دقت آزمایش‌های کووید، به ویژه آزمایش‌های خانگی تأثیر می‌گذارند. تعداد زیادی از عوامل در آن نقش دارند و بر عملکرد تأثیر می‌گذارند.

این عوامل شامل نحوه استفاده از کیت های تست و نحوه خوب نمونه برداری است. زمانی که تست می دهید نیز می تواند بر نتیجه شما تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که زمان مصرف تست و همچنین مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس باعث تفاوت در نتایج می شود.

اگرچه آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) که در مطب پزشکان انجام می‌شوند، دقیق‌تر از آزمایش‌های خانگی هستند، اما نکته مهم این است که اگر علائمی را تجربه می‌کنید، خودتان را آزمایش کنید.

اگرچه آنها به خوبی PCR نیستند، اما خبر خوب این است که اگر فردی علائمی مطابق با کووید داشته باشد، حتی آزمایش‌های آنتی ژن بدون نسخه نیز بسیار خوب هستند.

در حال حاضر هیچ آزمایشی وجود ندارد که به شما بگوید کدام سویه را دارید.

آیا آزمایش‌های فعلی کووید، سویه های جدید را شناسایی می‌کنند؟

هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم آزمایش‌های فعلی کووید به شناسایی دقیق موارد کووید در زمانی که اریس و پیرولا در گردش هستند، موثر نخواهند بود.

این امر تا حدی به این دلیل است که سویه های جدید از خانواده امیکرون هستند، اما نحوه طراحی تست ها هم در این امر دخیل است.

آزمایش اولیه کووید برای شناسایی بخشی از ویروس که احتمال جهش ندارد ساخته شده است. این ویروس به جهش خود ادامه خواهد داد و محققان از همان ابتدا این موضوع را می دانستند و بنابراین تست ها را قوی طراحی کرده اند.

هنگامی که سویه های جدید ظاهر می شوند، مقامات بهداشتی مانند  CDC، NIH و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آنها را مطالعه و نظارت می کنند تا ارزیابی کنند که آیا آزمایش های فعلی به همان اندازه که بوده اند، موثر هستند یا خیر.

از آنجایی که سویه های جدید شروع به تبدیل شدن به انواع نگران کننده می کنند، پروتکل هایی که شامل آزمایش بر روی ویروس زنده می شود، وجود دارد. این یک فرآیند بسیار قوی است تا کارایی هر دو آزمایش PCR و آنتی ژن در صورت وقوع مجدد ارزیابی می شود.

تعیین اینکه آیا ممکن است آزمایش‌های فعلی نیاز به تغییر در آینده داشته باشند، غیرممکن است زیرا SARS-CoV-2که ویروسی است که باعث کووید می‌شود، تکامل می‌یابد.

این آزمایش‌ها بخشی از ویروس که دارای جهش‌های زیادی است را شناسایی نمی‌کند، بنابراین تا زمانی که سویه با جهش زیادی ظاهر نشود، نیازی به دستکاری این تست ها وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که تغییر دادن تست‌ها در آینده ضروری نخواهد بود.

پیروی از پروتکل تست مناسب در ماه های آینده

CDC دستورالعمل بسیار خاصی را در مورد چگونگی و زمان آزمایش خود برای ویروس کرونا منتشر کرده است.

این آژانس توصیه می کند در صورت داشتن علائم زیر:

  • باید فورا تست کنید
  • اگر قرار است فقط یک آزمایش انجام دهید، آزمایش PCR را انجام دهید زیرا آنها قابل اعتمادتر هستند
  • اگر به جای آن، آزمایش آنتی ژن انجام دادید و نتیجه منفی گرفتید، باید خود را مجدداً در 48 ساعت آزمایش کنید یا در اسرع وقت برای آزمایش PCR بروید.

این آژانس توصیه می کند که اگر در معرض کووید قرار گرفته اید اما علائمی را تجربه نمی کنید باید:

  • پنج روز کامل پس از مواجهه برای انجام آزمایش صبر کنید
  • اگر قرار است فقط یک آزمایش انجام دهید، آزمایش PCR را انجام دهید زیرا آنها قابل اعتمادتر هستند
  • اگر به جای آن آزمایش آنتی ژن انجام دادید و نتیجه منفی گرفتید، باید خود را مجدداً در 48 ساعت آزمایش کنید یا در اسرع وقت برای آزمایش PCR بروید.
  • اگر آزمایش آنتی ژن دوم شما منفی بود، باید 48 ساعت دیگر صبر کنید و سپس آزمایش آنتی ژن سوم را انجام دهید

که رعایت این دستورالعمل ها بسیار مهم است. استفاده از تست‌های کووید دقیقاً به روشی که باید انجام دهید، یکی از راه‌های افزایش شانس شما برای گرفتن نتیجه آزمایش دقیق است.

آیا تست های منقضی شده هنوز کار می کنند؟

FDA  لیستی از آزمایشات خانگی را منتشر کرده است که تاریخ انقضای آنها طولانی شده است. این لیست شامل محصول و شرکت سازنده آن است.

اگر یکی از این آزمایش‌ها را در خانه‌تان در این فهرست پیدا کردید، تا زمان انقضای فهرست‌شده توسط FDA مشکلی ندارد که از آن استفاده کنید.

با این حال اگر آزمایش‌های منقضی شده‌ای دارید که در این لیست نیستند، اگر فکر می‌کنید مبتلا به کووید هستید یا در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، نباید از آن‌ها استفاده کنید.

با شروع هوای سردتر و شروع به گردش بیشتر ویروس های تنفسی، خیلی مهم است که به یاد داشته باشیم که کووید همچنان در جوامع وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.