آیا سویه جدید ویروس کرونا خطرناک است؟

افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا در تعطیلات تابستانی به دلیل سویه جدید این ویروس به نام EG.5 است. اکنون همه نگاه‌ها به واکسن‌هایی است که یکی از نزدیک ترین سویه ها به این ویروس جدید را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش تکناک، ویروس کرونا آخرین چیزی است که بیشتر ما دوست داریم بعد از تعطیلات تابستانی درباره آن صحبت کنیم، اما به دلیل ظهور سویه جدیدی به نام EG.5  یا اریس، پذیرش بیمارستان های مرتبط با COVID-19  در ایالات متحده دوباره در حال افزایش است.

در هفته پایانی تیرماه، بیمارستان‌های ایالات متحده شاهد افزایش 12 درصدی تعداد مبتلایان به کووید-19 بودند. طبق گزارش  CDC، این تعداد در هفته دوم مرداد ماه به 14.3 درصد افزایش یافته است و اریس را به عنوان نوع غالب ویروس کرونا در ایالات متحده معرفی می کند.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی اریس را به عنوان یک نوع مورد بررسی طبقه بندی کرده است و در گزارش ارزیابی خطر خود این سازمان اظهار داشت: در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر افزایش شدت بیماری به طور مستقیم با EG.5 وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: در مجموع شواهد موجود نشان نمی‌دهد که EG.5 خطرات بیشتری برای سلامت عمومی نسبت به دیگر سویه های در حال گردش SARS-CoV-2  دارد.

خبر خوب این است که واکسن‌های جدید COVID-19 که برای مقابله با نوع غالب XBB 1.5 ساخته شده‌اند، در راه هستند. به احتمال زیاد این واکسن ها تا پایان سپتامبر در دسترس خواهند بود. از آنجایی که هر دو سویه XBB 1.5 و Eris زیرمجموعه‌های اومیکرون هستند و شباهت‌هایی در نمایه‌های اسید آمینه خود دارند، واکسن‌های جدید ممکن است در برابر EG.5 نیز مؤثر باشند.

یک جهش وجود دارد که EG.5 را از جدیدترین سویه ها جدا می کند. این که آیا واکسنی که برای سویه XBB ایجاد می شود به همان اندازه برای سویه EG.5 موثر است یا نه، هنوز مشخص نیست، اما چیزی که مشخص است این است که این دو سویه از نظر ژنتیکی بسیار شبیه هستند.

در مورد سویه اریس چه باید بدانید؟

EG.5 اولین بار در ماه فوریه سال جاری در چین شناسایی شد و طی شش ماه به 51 کشور سرایت کرد. گزارشی از رادیو بین المللی فرانسه نشان می دهد که بیش از 30 درصد موارد جدید ویروس کرونا در فرانسه اکنون از سویه EG.5 هستند.

در بریتانیا، این سویه جدید به افزایش 20 درصدی موارد COVID-19 در هر هفته منجر می شود. اولین مورد اریس در ایالات متحده در ماه آوریل گزارش شد و در حال حاضر نزدیک به 17 درصد از کل موارد COVID-19 در این کشور را تشکیل می دهد.

اریس دارای نشانگرهای ژنتیکی خاصی است که توانایی ویروس را برای انتقال سریع‌تر ویروس افزایش می‌دهد، از روش‌های تشخیص و درمان موجود فرار می‌کند و با آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های قبلی مبارزه می‌کند.

مشخصات ژنتیکی اریس حدود 88 درصد شبیه به XBB 1.9.2 که سویه اومیکرون از آن نشات گرفته است، می باشد. این سویه حاوی یک جهش اضافی (Q52H) در پروتئین اسپایک خود است که به آن کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن ما را دور بزند و آن را به یک نوع بسیار قابل انتقال در سراسر جهان تبدیل کرده است.

با این حال در حال حاضر به نظر نمی رسد این سویه برای سلامت عمومی مضر باشد. در واقع بیشتر افرادی که مبتلا به کووید هستند و در بیمارستان ها بستری شده‌اند، برای مشکل دیگری، مثلاً جراحی لگن یا هر آسیب دیگری به بیمارستان مراجعه کرده اند و در نهایت آزمایش کووید آنها مثبت شده است.

طبق یک مطالعه، اگر به سه سویه اصلی کروناویروس (یعنی آلفا، دلتا و اومیکرون) در اوج خود نگاه کنید، خواهید دید که امیکرون دارای حداکثر میزان مرگ و میر (نه درصد) است. اریس که اتفاقاً یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرون است، در حال حاضر خطرناک به نظر نمی‌رسد، اما حتی کارشناسان بهداشت در مورد پتانسیل کامل جهش اضافی آن مطمئن نیستند.

واکسن‌های قبلی در برابر انواع اومیکرون مؤثر بوده‌اند و شواهد کافی قویاً نشان می‌دهد که افرادی که واکسن های خود را مرتب می زنند، نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند با علائم کمتری مواجه می‌شوند.

علاوه بر این، واکسن ها به طور ویژه ای برای افرادی با بیماری های زمینه که همیشه در معرض خطر بیماری های شدید به دلیل انواع سویه های جدید هستند، مفید هستند. با این حال آخرین روند نشان می دهد که مردم اکنون علاقه کمتری به واکسینه شدن نشان می دهند.

در سال گذشته کمتر از 50 میلیون نفر در ایالات متحده واکسن زدند. کادر درمان در حال حاضر نگران این هستند که آیا افراد بیشتری در سال جاری واکسینه می شوند یا خیر، زیرا اکنون به نظر می رسد که مردم در مقایسه با سال 2022 کمتر در مورد ابتلا به ویروس COVID-19 نگران هستند.

با این حال سویه جدید و میزان ابتلای افراد به آن ثابت می‌کند که کرونا تمام نشده است و ما هنوز باید محتاط باشیم. دانشمندان مطمئن نیستند که چقدر واکسن های جدید علیه اریس موثر خواهند بود، چون این واکسن ها ایمنی ما را در برابر XBB 1.5، که چندین عامل ژنتیکی با EG.5 مشترک دارد، تقویت می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.