ثبت دومین ناکامی برای تاکسی هوایی برقی بریتانیا

شرکت پیشرو eVTOL (عمود برخاست و فرود الکتریکی) در بریتانیا، با نام Vertical Aerospace، تنها چند هفته پس از برنامه آزمایشی پرواز بدون اتصال خود، با یک شکست گران قیمت مواجه شده است.

به گزارش تکناک، شرکت این حادثه را تأیید کرده و بیان کرده است در روز چهارشنبه 9 آگوست 2023، نمونه اولیه هواپیمای آزمایشی Vertical Aerospace Ltd در حین پرواز آزمایشی خود در مرکز تست پرواز فرودگاه Cotswold بریتانیا دچار حادثه شده است.

این شرکت ادامه داد: برنامه آزمایشی پرواز ما برای تعیین محدودیت های عملکرد هواپیما طراحی شده است. این حادثه در طول یک آزمایش بدون خدمه  برای بررسی مانورپذیری هواپیما در طول سناریوی خرابی موتور رخ داد، که یک نیاز کلیدی برای رسیدن به مرحل پرواز با خدمه است. ما در حال همکاری نزدیک با مقامات مربوطه هستیم.

به گفته یکی از منابع فرودگاه ،نمونه اولیه هواپیما کنترل خود را در ارتفاعی در حدود 20 فوت (6 متر) از دست داد، اما مطمئناً این ارتفاع به حدی بلند است که اثری از خود به جای بگذارد. در عکس بالا، واضح است که بال سمت راست بدنه فیبر کربنی VX4 کج شده است است و مطمئناً این تنها آسیب این حادثه نیست. به نظر می رسد بسته باتری لیتیومی بدون آتش گرفتن جان سالم به در برده است که یک نکته مثبت از این حادثه ارائه می دهد.

این اولین بار نیست که یکی از این تاکسی هوایی برقی پیشرفته دچار حادثه می شود. Joby Aviation، که به عنوان رهبر بازار eVTOL، شناخته می شود، سانحه هوایی بسیار شدید تری را تجربه کرده است. در فوریه 2022، زمانی که نمونه آزمایشی S4 با شماره دم N542AJ، پس از یک پرواز آزمایشی که سرعت هوایی بیش از 270 مایل در ساعت (435 کیلومتر در ساعت) را افزایش داد بسیار سریعتر از حداکثر سرعت 200 مایل در ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) که S4 اعلام کرده بود، وارد جنگل کالیفرنیا شد و سقوط کرد.

اما تفاوت های کلیدی در اینجا وجود دارد. برای شروع، زمانی که Joby نمونه اولیه را از دست داد، در برنامه آزمایشی پرواز بدون سرنشین خود پیشرفت خوبی داشت و پیش از آن صدها آزمایش را در تمام مراحل پرواز تکمیل کرده بود، از جمله انتقال معمول از حالت VTOL به پرواز کروز با پشتیبانی از بال و برگشت دوباره. اما Vertical Aerospace درست در ابتدای برنامه آزمایشی خود، زمانی که VX4 به تازگی از اتصالات ایمنی خارج شده بود و تنها در حالت شناور VTOL آزمایش می شد آن را از دست داد.

Joby همچنین دو نمونه اولیه S4 را در اختیار داشت بنابراین زمانی که اولین نمونه را از دست داد می توانست به آزمایش ادامه دهد. اما در مورد Vertical Aerospace چنین نیست. این شرکت تنها هواپیمای آزمایشی ابعاد کامل خود را از دست داده است. اگرچه نمونه دوم، در دست ساخت است.

Vertical Aerospace هنوز در مورد میزان خسارت وارده و اینکه آیا نمونه اولیه ممکن است قابل تعمیر باشد یا خیر، توضیحی نداده است. همچنین در مورد اینکه برنامه های آتی شرکت در خصوص جدول زمانی اخذ گواهینامه پروازی و برنامه ساخت و تولید در مقیاس انبوه پس از این سانحه چطور دستخوش تغییر شده توضیحی داده نشده است.

اما این آزمون و خطاها برای شرکت‌هایی است که تلاش می‌کنند فن‌آوری‌های جدید (به طور بالقوه) بسیار خطرناک را به دنیای پرمخاطره صنعت هوانوردی، بیاورند طبیعی به نظر می رسد.

تاکسی هوایی برقی  VTOL روش‌های جدید سریع، بی‌صدا، تمیز و بسیار مقرون‌به‌صرفه ای را برای عبور از ترافیک یا از شهری به شهر دیگر ارائه می‌دهند. آنها می توانند شکل و طراحی شهرهای آینده را تغییر دهند. اما برای انجام این کار در مفهوم تجاری، آنها باید ثابت کنند که به اندازه پرواز خطوط هوایی امن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.