آیا عینک های مسدود کننده نور آبی بی تاثیراند؟

در مطالعه‌ای جدید، محققان به این نتیجه رسیدند که عینک‌هایی که نور آبی را مسدود می‌کنند، ممکن است آنطور که باید ادعای تبلیغ‌کنندگان یا چشم پزشکان را برآورده نکنند.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید به مصرف کنندگان هشدار می دهند که باید بیشتر در مورد این نوع عینک ها تحقیق کنند تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی نشوند.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان دانشگاه ملبورن با همکاری دانشگاه موناش و دانشگاه لندن، 17 مطالعه منتشر شده از شش کشور مختلف در رابطه با استفاده از عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند، بررسی کردند. این مطالعات کنترل و تصادفی شده شامل بین 5 تا 156 شرکت‌کننده بود و هر کدام در یک دوره زمانی کمتر از یک روز تا پنج هفته ارزیابی شدند.

محققان متوجه شدند که بر اساس تحقیقات فعلی، هیچ چیز قطعی نمی توان در مورد مزایای عینک های مسدود کننده نور آبی بر سلامت کلی چشم، کیفیت خواب یا عملکرد بصری گفت. این در حالی است که طیف وسیعی از ادعاهای تبلیغاتی در مورد مزایا این نوع عینک ها وجود دارد و این عینک ها اغلب بر اساس اثربخشی ادعایی آنها برای بیماران تجویز می شوند.

لورا داونی، سرپرست این مطالعه گفت: نتایج تحقیق ما بر اساس بهترین شواهد موجود، نشان می‌دهد که شواهد برای این ادعاها، غیرقطعی و نامطمئن هستند. یافته های ما از تجویز عینک های فیلتر کننده نور آبی برای جمعیت عمومی پشتیبانی نمی کند. این نتایج به طیف گسترده ای از افراد از جمله متخصصان چشم، بیماران، محققان و جامعه گسترده تر مربوط می شود.

داونی و تیم او به سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که حتی با چنین بررسی جامعی از تحقیقات فعلی در مورد عینک‌های مسدودکننده نور آبی، برای دستیابی به داده‌های ارزشمند در مورد ویژگی های این عینک ها، مطالعه بسیار گسترده‌تری لازم است. یکی از مسائلی که محققان به آن اشاره می کنند این است که هیچ یک از مطالعات بررسی شده دوره پیگیری طولانی مدتی نداشتند تا آنها بتوانند در مورد استفاده طولانی مدت از چنین عینک هایی نتیجه گیری قطعی خود را اعلام کنند.

سومیر سینگ، نویسنده مطالعه اول گفت: در این مورد به یک سری مطالعات با کیفیت بالاتر و با جمعیت بیشتر و همچنین پیگیری طولانی‌تر در جمعیت‌های متنوع‌تر، به منظور مشخص کردن واضح‌تر اثرات عدسی‌های عینک های فیلتر کننده نور آبی بر عملکرد بینایی، خواب و سلامت چشم مورد نیاز است. این نوع مطالعات باید بررسی کنند که آیا نتایج کارایی و ایمنی بین گروه های مختلف افراد با استفاده از انواع مختلف لنزها متفاوت است یا خیر.

سینگ اشاره می‌کند که بدون مطالعات بزرگ‌تر، طولانی‌تر و دقیق‌تر، کارایی عینک‌های مسدودکننده نور آبی همچنان شک برانگیز باقی می‌ماند.

وی افزود: مقدار نور آبی که چشم‌های ما از منابع مصنوعی مانند نمایشگرهای کامپیوتر دریافت می‌کنند، حدود یک هزارم نور آبی است که از روشنایی طبیعی دریافت می‌کنیم. همچنین خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید عینک‌های فیلترکننده نور آبی به طور معمول حدود 10-25% از نور آبی را فیلتر می‌کنند که این میزان بستگی به نوع عینک دارد. فیلتر کردن میزان بالاتر نور آبی نسبت به این میزان، مستلزم آن است که لنزها یک رنگ کهربایی واضح داشته باشند، که این موضوع تأثیر قابل توجهی بر درک رنگ توسط فرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.