آیا محصولات ارگانیک واقعا سالم هستند؟

وزارت کشاورزی آمریکا هفته گذشته مقررات خود را به روز کرد تا مقررات مربوط به محصولات ارگانیک را تشدید کند.

به گزارش تکناک، این به روز رسانی زمانی منتشر شد که برخی مدعی شدند کشاورزان سعی کرده اند مواد غذایی غیر ارگانیک یا معمولی را با برچسب پرسود سفید و سبز ارگانیک (USDA) بفروشند.

قانون جدید که قرار است از 20 مارس اجرایی شود، اجازه نظارت و صدور گواهینامه اضافی در زنجیره تامین مواد غذایی را می دهد. تولیدکنندگان یک سال فرصت خواهند داشت تا خود را با تغییرات اعمال شده تطبیق دهند.

دکتر سینتیا کرل، گفت که USDA ، فعالیتی در جهت افزایش اعتماد مصرف کننده به برچسب ارگانیک انجام می دهد.

در حال حاضر، برچسب های 100درصدارگانیک یا ارگانیک وجود دارند که هر دو نیاز به گواهی و تائیدیه دارند. با این حال، محصولات با برچسب “ارگانیک” ممکن است حاوی 5٪ مواد ارگانیک غیر تایید شده باشند. اگر روی محصول نوشته شده است “ساخته شده با ارگانیک”، تنها 70 درصد از مواد باید ارگانیک باشد. محصولاتی که با برچسب “مواد تشکیل دهنده ارگانیک” علامت گذاری شده اند، نیازی به گواهینامه یا برچسب نشان دهنده ی حداقل مقدار مواد ارگانیک ندارند.

با اینکه این برچسب‌ها تغییر نخواهند کرد، اما وزارت کشاورزی ایالات متحده وعده می‌دهد که “نظارت بر تولید، جابجایی و فروش محصولات کشاورزی ارگانیک را تقویت خواهد کرد.”

کارشناسان می‌گویند دانستن اینکه غذای شما از کجا می‌آید می‌تواند نشان دهد که محصولی که می‌خرید واقعاً ارگانیک است یا خیر. به طور کلی، می توانید به برچسب های مواد غذایی ارگانیک در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی اعتماد کنید. اگر کد جستجوی قیمت (PLU) را روی برچسب‌های محصول بررسی کنید، اعدادی که با 9 شروع می‌شوند معمولاً ارگانیک هستند در حالی که اعداد 3 یا 4 احتمالاً به این معنی هستند که محصول ، معمولی است.

کشاورزان کاربلد زیادی در بازار کشاورزان و پروژه‌های کشاورزی تحت حمایت جامعه وجود دارند که از شیوه‌های ارگانیک برای کشت محصولات خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه لزوماً برچسب USDA ارگانیک داشته باشند.

آیا غذاهای ارگانیک مغذی تر از غذاهای معمولی هستند؟

کشاورزی ارگانیک ممکن است آلودگی را کاهش دهد و سلامت خاک را تقویت کنند، اما شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا غذاهای ارگانیک سالم تر هستند، وجود ندارد. مطالعه جدیدی که در مجله اروپایی اپیدمیولوژی منتشر شده است نیز هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی ارگانیک و کاهش خطر ابتلا به سرطان نشان نداد.

ارگانیک اغلب با سایر کلمات کلیدی سلامتی مانند “طبیعی” یا “بدون گلوتن” گروه بندی می شود، اما هیچ یک از این اصطلاحات به طور خودکار به مفهوم “سالم تر” ترجمه نمی شوند.

کشاورزی ارگانیک، از نیاز سلامت انسان ناشی نمی شود. دلیل اصلی کشاورزی ارگانیک، مسائل زیست محیطی است.

برخی از مردم ، محصولات ارگانیک را برای اجتناب از آفت کش ها خریداری می کنند، نه به این دلیل که معتقدند محصولات ارگانیک مغذی تر است. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، محصولات معمولی ممکن است دارای آفت کش باشند، اما فقط مقادیر کمی از آن ها روی محصولات باقی می ماند.

خطر واقعی قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، برای کارگران مزرعه و جوامعی است که در اطراف زندگی می کنند. قرار گرفتن منظم در معرض آفت کش ها می تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، نقایص مادرزادی و سرطان شود.

کارشناسان می گویند: ما سالانه حدود 10000 کارگر کشاورزی داریم که توسط سموم دفع آفات، در ایالات متحده مسموم می شوند. وقتی از آفت کش های مصنوعی استفاده نمی کنیم ، این اتفاق نمی افتد. بنابراین برای سلامتی کشاورزان و مسائل زیست محیطی هم که شده، بهتر است از محصولات ارگانیک استفاده کرد.

البته که خرید محصولات ارگانیک به تنهایی این مشکل را حل نمی کند و تنظیم مقررات برای از بین بردن آفت کش های مضر، راه حل بلند مدت معقول تری است.

کارشناسان می گویند: اگر برای شما و خانواده‌تان مقدور است که محصولات ارگانیک بخرید و قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها را کاهش دهید، حتما این کار را انجام دهید. اما اگر امکان خرید محصولات ارگانیک را ندارید، خیالتان بابت محصولات و سبزیجات معمولی هم راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.