آیا نوشابه انرژی زا عمر را زیاد می کند؟

یک مطالعه جدید ادعا می کند که ماده تورین که معمولا در نوشیدنی ها و مکمل های انرژی زا یافت می شود، می تواند باعث افزایش عمر شود.

به گزارش تکناک، جامعه علمی همواره در جستجوی راهی برای توقف پیری در انسان بوده است و اکنون یک ماده موثر جدید کشف شده است که ممکن است تحقق این رویا باشد. این ماده موثر تورین نام دارد که در نوشیدنی ها و مکمل های انرژی زا  یافت می شود.

گفتنی است که یافته های به دست آمده فقط بر روی حیوانات آزمایشگاهی تایید شده است، اما کارشناسان معتقدند که این یافته ها ارزش بررسی در انسان را نیز دارند.

تورین یک اسید آمینه طبیعی است و میزان آن در گونه های مختلف از جمله انسان با افزایش سن، کاهش می یابد. این ریزمغذی در مغز، چشم، قلب و ماهیچه ها فراوان است.

آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی

تیم تحقیقاتی، تورین را با بررسی مولکول های مختلف موجود در خون حیوانات مختلف (سالمند و جوان) ردیابی کردند. به گفته محققان، میزان تورین در حیوانات مسن‌تر، بسیار کمتر یعنی تقریباً 80 درصد در مقایسه با حیوانات جوان بود. پس از این تحقیقات، محققان با انجام یک سری مطالعات بر روی حیوانات دیگر از جمله کرم‌ها، موش‌ها و نخستی‌سانان بر نقش این ماده ارزنده در پیری تمرکز کردند.

محققان آزمایشاتی را بر روی موش های 14 ماهه انجام دادند که تقریباً معادل سن یک انسان 45 ساله بود.

به این حیوانات به طور روزانه تورین داده شد و بقیه موش ها در گروهی قرار گرفتند که دارونما مصرف می کردند.

یافته‌ها نشان داد که موش‌های ماده میانسال در مقایسه با موش‌هایی که تورین دریافت نمی‌کردند، 12 درصد افزایش طول عمر داشتند. در این آزمایش موش های نر حدود 10 درصد بیشتر از موش های ماده عمر کردند. همه موش هایی که تورین دریافت کردند، سلامت بهتری داشتند و جوان تر به نظر می رسیدند. علاوه بر این، مکمل نورین آسیب به DNA را در حیوانات مسن کاهش داد.

در سطح مولکولی، حضور تورین احتمالا با جلوگیری از کوتاه شدن تلومرها (ترکیباتی که بر نحوه پیری سلول‌های ما نظارت می‌کنند) به کند کردن روند پیری کمک می‌کند.

نیاز به انجام آزمایش های انسانی

در این مورد آزمایش‌های مشابهی روی کرم‌ها و میمون‌های رزوس انجام شد.

کرم‌هایی که مکمل تورین دریافت می کردند، زمانی که به عنوان غذا میمون‌های رزوس 15 ساله به مدت 6 ماه داده شدند، باعث افزایش 10 تا 23 درصدی طول عمر این میمون ها شدند . این حیوانات فوایدی در وزن بدن، استخوان، میزان قند خون و سیستم ایمنی از خود نشان دادند.

اگرچه آزمایش‌های انسانی درمورد تاثیرات تورین هنوز انجام نشده است، اما محققان یک بررسی اولیه از سطح تورین در خون 12 هزار نفر انجام دادند. آنها متوجه شدند افرادی که میزان تورین خونشان بالاتر است، در حالت کلی وضعیت سلامتی بهتری دارند.

اگر یافته های این مطالعه در موش ها به انسان تعمیم داده شود، تورین ممکن است بتواند سال های زندگی افراد مسن را حدود 7 تا 8 سال افزایش دهد.

با این حال، اگر تورین “اکسیر زندگی” برای انسان باشد، تنها می توان پس از تحقیقات بالینی دقیق، اثربخشی آن را تعیین کرد. البته تیم تحقیقاتی به افراد توصیه می کند که برای افزایش عمر خود ،به مکمل ها و داروهای تورین اعتماد نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.