آیا ویندوز 11 برای بازی کردن مناسب است؟

مایکروسافت به گیمرها و علاقمندان به بازی های کامپیوتری فشار می‌آورد تا به ویندوز 11 بپیوندند، اما آیا این تغییر ارزش آن را دارد؟

به گزارش تکناک، بطور کلی، بله. ویندوز 11 شامل بهبودهایی است که برای بازی کردن در کامپیوتر در نظر گرفته شده اند، از جمله بهبودهای عملکرد. در نسخه های اولیه ویندوز 11 مشکلاتی وجود داشت از جمله مشکلات با کارت های گرافیک انویدیا که قسمت مرکزی اکثر کامپیوترهای بازی هستند اما این مشکلات در حال حاضر برطرف شده اند.

احتمالاً نخواهید دید که ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 به طور چشمگیری پیشرفت کرده باشد، ساختاری یا قابلیت هایی به آن افزوده شده باشد، اما با توجه به مسیر آسان ارتقاء، دلیل برای عدم تغییر کم است. اگر شما قصد خرید یک کامپیوتر جدید برای بازی دارید، باید به طور خودکار یک کامپیوتر با ویندوز 11 را انتخاب کنید  اگرچه در این مرحله احتمالاً کامپیوتری با ویندوز قدیمی‌تر پیدا نمی‌کنید.

مزایا و معایب به روز رسانی رایانه بازی به ویندوز 11

اگر چه نتیجه کلی مثبت است، اما هنوز قبل از ارتقا، نکات مثبت و منفی را باید مدنظر قرار داد، به خصوص اگر ویندوز 10 برای شما مشکلی ایجاد نکرده باشد.

عملکرد

این یک نکته مثبت روشن است، زیرا ویندوز 11 شامل تکنولوژی هایی مانند DirectStorage است که یک API مبتنی بر Xbox است و می‌تواند زمان بارگذاری و گاهی هم نرخ فریم بازی ها را به طور چشمگیری بهبود بخشد. بازی‌هایی با این تکنولوژی فقط به تازگی شروع به ارائه شده‌اند و اولین بازی Forspoken است، اما به زودی بدون این قابلیت، ویندوز 10 به طور قابل توجهی ضعیف‌تر به نظر می رسد.

بعضی از بهبودهای دیگر شامل پشتیبانی بهتر از HDR (محدوده دینامیکی بالا)، مدیریت بهینه‌ی حافظه و سرعت SSD بیشتر است. ما نمی‌خواهیم هیچ چیز را بیش از حد تبلیغ کنیم – حتی HDR روی مانیتورهای کامپیوتر خیلی چشمگیر نیست – اما اگر بهترین عملکرد را می‌خواهید، ویندوز 11 بهترین راه است.

در اینجا چند نکته وجود دارد. برای بهره‌مندی کامل از چیزهایی مانند DirectStorage، شما به یک NVMe SSD نیاز دارید، بنابراین اگر هنوز یک درایو پلاسما دارید، ویندوز 11 به شما کمک زیادی نمی‌کند. به همین ترتیب، شما هیچ بهبودی در HDR نخواهید داشت مگر اینکه یک صفحه نمایش سازگار داشته باشید و بیشترین مانیتورها از این تکنولوژی صرف نظر می‌کنند تا قیمت را کاهش دهند.

برخی افراد از تغییرات رابط کاربری در ویندوز 11 خوششان نمی‌آید. به عنوان مثال، دکمه شروع و نمادهای دیگر در نوار وظیفه به صورت مرکزی قرار دارند که ممکن است به آن عادت کردن کمی زمان ببرد. همین موضوع در تغییرات کوچکتری در برنامه تنظیمات، جستجوی فایل و سینی سیستم نیز صادق است. شما ممکن است مواردی را که به محض ارتقاء، با نام‌ها، محل‌ها و یا اندازه‌های جدید ظاهر می‌شوند، پیدا کنید.

Interface تغییر می‌کند

برخی افراد از تغییرات رابط کاربری در ویندوز ۱۱ راضی نیستند. به عنوان مثال، دکمه شروع و سایر آیکون‌ها در نوار وظیفه در وسط قرار گرفته‌اند، که ممکن است برای برخی افراد عادت به آن کمی طول بکشد. همینطور در مورد تغییرات کوچک در مواردی مانند برنامه تنظیمات، فایل اکسپلورر و system tray صدق می‌کند. مواردی را خواهید دید که به هم ریخته، برچسب‌گذاری شده یا بزرگ شده‌اند، گاهی اوقات یک رنگ جدید گرفته‌اند.

البته این بخشی از ارتقاء سیستم عامل است، و یک‌بار با تغییرات آشنا شدید، تغییرات به طور کلی مورد استقبال هستند. چیزهایی مانند Snap Layouts و دسکتاپ‌های چندگانه کار را آسان‌تر می‌کنند و نرم‌افزار در نهایت می‌تواند به یاد داشته باشد که چگونه پنجره‌ها را در مانیتورهای خارجی قرار داده‌اید. این کار باعث می‌شود که ساده‌تر بین تنظیمات کار و بازی جابجا شوید.

فرآیند ارتقاء برای بیشتر افرادی که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، باید بدون مشکل انجام شود، اما “بیشتر” کلمه کلیدی است. اگر کامپیوتر شما چند سال قدیمی باشد، همیشه خطر وجود دارد که یکی از اجزای داخلی یا لوازم جانبی به دلیل عدم سازگاری درایور، با ویندوز 11 به درستی کار نکند. برخی محصولات ممکن است هیچ درایور ویندوز 11 نداشته باشند، اگرچه، اگر تا نیمه سال 2023 به روزرسانی نشده‌اند، احتمالاً در حال فرسایش هستند.

قبل از ارتقا، بررسی سازگاری بسیار حائز اهمیت است. همچنین، حتی زمانی که همه چیز به نظر ایمن می‌آید، باید اطلاعات مهم خود را در یک سرویس ابری مانند OneDrive و / یا یک SSD خارجی پشتیبان گیری کنید. اگر این به نظر می‌رسد که در حال حاضر یک دردسر غیرضروری در مقابل مزایای بالقوه است، احتمالاً می‌توانید صبر کنید.

تا زمانی که کامپیوتر شما و هر یک از لوازم جانبی مهم شما حداقل نیازمندی‌ها را برآورده کنند، احتمالاً باید ارتقا دهید. ارتقا از ویندوز 10 رایگان است و هیچ معایب جدی وجود ندارد. اگر یک سیستم بازی قدرتمند دارید، شاید واقعاً به ویندوز 11 نیاز داشته باشید تا بهترین بهره را از آن ببرید.

توسعه دهندگان نرم افزار و سخت افزار در حال حاضر تلاش خود را بر روی ویندوز 11 متمرکز کرده‌اند، بنابراین باید از پشتیبانی آن اطمینان حاصل کنید. خود مایکروسافت نیز قصد دارد پس از 14 اکتبر 2025، پشتیبانی از ویندوز 10 را قطع کند، که احتمالاً نشانه ای است که ویندوز 12 در آن زمان در دسترس خواهد بود. در صورتی که این اتفاق بیفتد، فرآیند ارتقا فقط سخت‌تر خواهد شد و به همراه آن یک منحنی یادگیری شدیدتر نیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.