آیا کریپتو با شفافیت سازگار است؟

تی سرشناسان بازار کریپتو نیز برای هماهنگی حریم خصوصی و شفافیت در بلاکچین به سختی تحت فشار هستند.

امیلی نیکول در جدیدترین خبرنامه کریپتو بلومبرگ در یادداشتی می نویسد: حتی سرشناسان بازار کریپتو نیز برای هماهنگی حریم خصوصی و شفافیت در بلاکچین به سختی تحت فشار هستند.

به گزارش تکناک، نیکول در این یادداشت  می گوید: حریم خصوصی و شفافیت دو اصل اصلی کریپتو هستند، علیرغم اینکه نسبتا با یکدیگر متضاد هستند. اکنون که زمان ساخت دوباره پس از پریشانی سال گذشته فرا رسیده است، توسعه دهندگان مشغول تلاش برای یافتن بهترین راه برای همزیستی این دو هستند.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم در این ماه سیستم تراکنش جدیدی را پیشنهاد کرد که به کاربران امکان می دهد آدرس کیف پول خود را هنگام دریافت دارایی مبهم کنند.

تحت ایده «آدرس مخفیانه» او، انتقال دارایی قابل مشاهده خواهد بود، اما نمی‌توانید بگویید چه کسی آن را از طرف دیگر دریافت کرده است. کمی شبیه شماره‌های کارت اعتباری مجازی که برخی بانک‌ها برای ایمنی هنگام خرید آنلاین ارائه می‌کنند.

این امر می‌تواند تأثیر برخی از نوآوری‌هایی که چندان خصوصی نسیتند، اما زندگی را آسان‌تر می کنند و در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند را از بین ببرد، مانند سرویس نام اتریوم، که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد نام‌های کاربری «eth» برای کیف پول‌های خود بسازند. این امر به سرمایه گذاران کمک می کند تا تراکنش‌ها شامل رشته‌های طولانی از حروف و اعداد نباشد.

در جای دیگر، گروهی از توسعه‌دهندگان فکر می‌کنند راهی برای اثبات اینکه شما یکی از آدم‌های بد نیستید را در هنگام معامله در پلتفرم Tornado Cash، ابداع کرده‌اند. Tornado سپرده های توکن را با هم ترکیب می کند تا تاریخچه تراکنش های خود را پنهان کند و آن را به یک ابزار محبوب حفظ حریم خصوصی و همچنین راهی مفید برای هکرها برای پوشش مسیرهای خود تبدیل می کند.

در اوایل این ماه، Chainway  که خود را به عنوان یک “مرکز بنیانگذار رمزارز” معرفی می کند  از ابزار جدیدی به نام “اثبات بی گناهی” رونمایی کرد که برای کمک به کاربران تورنادو طراحی شده است تا به دیگران نشان دهند پول آنها از یک هکر یا آدرس تحریم شده به دست نیامده است. حتی اگر سابقه تراکنش آنها قابل مشاهده نباشد.

این ابزار مانند یک نوع گواهی عمل می‌کند که نشان می‌دهد کد Chainway تأیید کرده است که آدرس اصلی شما قبلاً به‌عنوان بد علامت‌گذاری نشده است، بدون اینکه به کسی نشان دهد که آدرس اصلی چیست.

در حالی که این دو دیدگاه متفاوت برای حفظ حریم خصوصی هستند، این احساس وجود دارد که اگر هدف نهایی رمزارز دستیابی به پذیرش گسترده توسط عموم مردم باشد، ممکن است تلاش تا حدودی بیهوده باشد. بیشتر مردم احتمالاً آدرس‌های مخفیانه را کمی پیچیده می‌دانند، به خصوص اگر مجبور باشند خودشان این فرآیند را مدیریت کنند. همچنین هیچ نشانه ای وجود ندارد که تورنادو به زودی از لیست تحریم ها خارج شود، حتی با ابزاری مانند Chainway.

برای اینکه قانون‌گذاران به‌ عنوان جایگزینی دلپذیر برای بانکداری سنتی کریپتو را جدی بگیرند، کریپتو باید نشان دهد که در حال برداشتن گام‌هایی به سمت مدیریت هویت برای الزاماتی مانند چک‌های شناخت مشتری است. این ممکن است به معنای متمایل شدن بیشتر کریپتو به سمت شفافیت دفتر کل باشد تا اینکه افراد برجسته صنعتی مانند بوترین با آن راحت باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.