ابداع روشی جدید برای مبارزه با بیماری های کلیوی

اخیرا یک تیم از دانشمندان، راهی برای بازسازی کلیه های آسیب دیده در اثر بیماری، بازیابی عملکرد آن و جلوگیری از نارسایی کلیه پیدا کرده اند

اخیرا یک تیم بین المللی از دانشمندان، راهی برای بازسازی کلیه های آسیب دیده در اثر بیماری، بازیابی عملکرد این اندام و جلوگیری از نارسایی کلیه پیدا کرده اند. این راه می تواند درمان عوارض ناشی از دیابت و سایر بیماری ها را به شدت بهبود بخشد.

به گزارش تکناک، دیابت مشکلات زیادی در بدن ایجاد می کند، اما یکی از شایع ترین آنها، بیماری کلیوی است. دوره های طولانی افزایش قند خون می تواند به نفرون ها که واحدهای فیلتر کننده ریز در کلیه ها هستند آسیب برساند، که این مسئله می تواند منجر به اختلال عملکرد کلیه و در نهایت نارسایی شود.

در این مطالعه جدید، محققان در سنگاپور و آلمان یک عامل موثر را بررسی کردند که آن چیزی نبود به جز پروتئینی به نام اینترلوکین-11 (IL-11) که در ایجاد زخم در سایر اندام ها در پاسخ به آسیب نقش دارد.

در بررسی دقیق‌تر در آزمایش‌های روی موش، این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که وقتی کلیه‌ها آسیب می‌بینند، سلول‌های پوشاننده لوله‌های کوچک داخلی آن‌ها، IL-11 را آزاد می‌کنند که رشد سلولی را کند می‌کند و باعث ایجاد یک آبشار مولکولی از التهاب و اسکار می‌شود. اما هنگامی که IL-11 با استفاده از موش هایی که از نظر ژنتیکی فاقد آن هستند یا به موش ها آنتی بادی می دهند که آن را مسدود می کند، مسدود می شود، از این روند جلوگیری می شود و سلول های سالم می توانند برای کاهش آسیب های موجود بازسازی شوند.

پروفسور استوارت کوک، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم که پروتئین IL-11 برای عملکرد کلیه مضر است و باعث ایجاد بیماری مزمن کلیوی می شود. ما همچنین نشان دادیم که درمان با روش حذف پروتئین IL11 می‌تواند نارسایی کلیه را درمان کند، بیماری مزمن کلیوی را از بین ببرد، و عملکرد کلیه را با ترویج بازسازی در موش به حالت اولیه بازگرداند، در عین حال این درمان برای استفاده طولانی‌مدت هم ایمن است.

تیم تحقیقاتی این یافته را در آزمایشات روی سلول های کلیه انسان دنبال کردند و نتایج مشابهی را مشاهده کردند. محققان یک آنتی بادی IL-11 را به سلول‌های مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی تزریق کردند و متوجه شدند که سلول‌های لوله ای کلیه می‌توانند دوباره تکثیر شوند، که همین اتفاق زخم و التهاب را از بین برد و در نهایت عملکرد این اندام حیاتی را بازسازی کرد.

همانطور که نتایج بدست آمده، امیدوارکننده به نظر می رسد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و نتایج بدست آمده ممکن است به راحتی به آزمایش های انسانی منتقل نشود. با این حال، این آزمایش یک هدف جدید و جذاب برای دانشمندان است که در هنگام توسعه درمان‌های مورد نیاز برای عارضه های کلیوی، آن را هدف قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.