ابداع یک روش جدید برای درمان بیماری های گوارشی

در یک کار مشترک، تیمی از دانشمندان یک کپسول جدید برای شبیه سازی یک هورمون تنظیم کننده گرسنگی طراحی کرده اند.

به گزارش تکناک، گرلین یک هورمون معده است که اشتهای ما از جمله احساس گرسنگی، حالت تهوع و سیری را تنظیم می کند. این کپسول ابتکاری قابل بلع می تواند عملکرد این هورمون را تغییر داده و راه را برای درمان انواع بیماری های گوارشی هموار کند.

این کپسول جدید که FLASH نام دارد توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه نیویورک در ابوظبی ساخته شده است.

یک قرص قابل خوردن حاوی وسایل الکترونیکی به جای مواد شیمیایی یا دارو بسیار امید بخش است.خلیل رمادی، نویسنده اول، در بیانیه ای گفت: این روش برای رساندن پالس های الکتریکی هدفمند به سلول های خاص در روده به کار می رود و به گونه ای است که می تواند سطح هورمون های عصبی را در بدن تنظیم کند.

توسعه کپسول جدید

FLASH مخفف عبارت کپسول الکترونیکی مایع برای تحریک فعال و تعدیل هورمون گرسنگی است. از پوست جاذب آب مارمولک شیطون خاردار برای طراحی این کپسول الهام گرفته شده است. این یک درمان غیرتهاجمی و ایمن است که درمان را مستقیماً به بافت‌های معده ارائه می‌کند.

کپسول مورد استفاده در این مطالعه برای کار بر روی نرومدولاسیون محور روده-مغز، که مسیر سیگنال دهی بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است طراحی شده است. به بیان ساده، محور روده-مغز برای تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی مانند تغذیه و رفتار عاطفی مهم است.

کپسول FLASH دارای یک سطح پوشش داده شده با الکترود است که مستقیماً به بافت مخاطی روده متصل می شود. این باعث ایجاد احساس الکتریکی در معده می شود که به عنوان تحریک الکتریکی معده (GES) شناخته می شود. کل این فرآیند مسئول ترشح هورمون گرسنگی گرلین است.

با مصرف خوراکی، مشاهده شد که این کپسول قادر است سطوح گرلین را به میزان قابل توجهی تنظیم کند. این یافته ها نشان داد که هورمون های گرسنگی تحریک شده به صورت الکترونیکی تأثیر کمی بر محیط اطراف بدن دارند. همچنین بدون ایجاد عوارض جانبی در بدن به صورت ایمن دفع می شود.

روش‌های جایگزین برای تنظیم محور روده-مغز عمدتاً جراحی هستند و شامل کاشت الکترود می‌شوند. با این حال، این روش ها خطرناک هستند و ممکن است زمان بهبودی را طولانی کنند.

رمادی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اضافه کرد تا آنجا که ما می دانیم، این اولین نمونه استفاده از محرک های الکتریکی از طریق یک دستگاه قابل بلعیدن برای افزایش سطح هورمون های درونی در بدن مانند گرلین است. بنابراین، این درمان استفاده از سیستم‌های بدن را به جای معرفی عامل خارجی به همراه دارد.

موثر در درمان بیماری های گوارشی

علاوه بر این، کپسول‌های نوآورانه از باتری‌های قابل بلع تغذیه می‌شوند و تحریک 20 دقیقه ای را فراهم می کند. این کپسول در مدل های خوک آزمایش شد، جایی که محققان دریافتند که سطوح گرلین در بافت های معده بدون تغییر اعصاب واگ افزایش یافت.

کل این درمان پزشکی مبتنی بر تکنیکی به نام نورومدولاسیون است که فعالیت عصبی خاص را تغییر می‌دهد. در این مورد، این عصب واگ است که طولانی ترین عصب سیستم عصبی خودمختار بدن ما است و مغز و روده را به هم متصل می کند. این عصب وظایف مختلفی از جمله هضم را انجام می دهد.

این روش دقیق می تواند در تنظیم سطح گرسنگی و همچنین درمان بیماری های متابولیک، گوارشی و عصبی مفید باشد.

علاوه بر این، این درمان ممکن است برای درمان بیماری‌های همراه با حالت تهوع یا از دست دادن اشتها، مانند کاشکسی و گاستروپارزی، که یک اختلال در اعصاب معده است و باعث کندی حرکت غذا می‌شود، استفاده شود.

جیووانی تراورسو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما یک نمونه از نحوه تعامل با مخاط معده و ترشح هورمون‌ها را نشان می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم که می‌توان از آن در مکان‌های دیگری در دستگاه گوارش نیز استفاده کرد که در این مطالعه بررسی نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.