اتریشی‌ها نوعی قارچ مقاوم به حرارت ساختند

مشتق قارچ

محققان اتریشی از نوعی قارچ ، مواد مشتق شده مقاوم به حرارت ساخته اند که می تواند برای تولید چرم و فوم و در دستگاه های الکترونیکی زیست تخریب پذیر استفاده شود.

به گزارش تکناک،کشف این کاربرد بدیع برای قارچ به شکلی تصادفی و توسط مارتین کالتنبرونر، دوریس دانینگر و رولاند پراکنر، که همگی از دانشمندان دانشگاه یوهانس کپلر لینز اتریش هستند، انجام شد.

آنها در حین بررسی استفاده از قارچ در مواردی مانند عایق ساختمانی، خاطرنشان کردند که قارچ ریشی (Ganoderma lucidum) دارای پوست بیرونی بسیار سختی است که از بافت خمیری زیرین در برابر عوامل بیماری‌زا و انواع دیگر قارچ‌ها محافظت می‌کند.

آنها بعدا کشف کردند که پوست قارچ  را می توان به راحتی جدا کرد و سپس خشک کرد و ماده ای “مقاوم، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر حرارت” را به نام “MycelioTronic” ساخت  که می تواند تا دمای 250 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

گفته می شود، وقتی این ماده مشتق از قارچ در محیط مناسب رها شود، کاملاً زیست تجزیه پذیر می شود. با در نظر گرفتن این ویژگی ها، امید است که ماده “MycelioTronic” روزی بتواند به عنوان بستری برای بردهای مدار چاپی در دستگاه های الکترونیکی انعطاف پذیر عمل کند.

digikala

در حال حاضر، بسترهای موجود در چنین تخته‌هایی از پلیمرهایی ساخته می‌شوند که به سختی از سایر اجزا جدا می‌شوند، در نتیجه بازیافت پلیمرها و آن اجزا را دشوار می‌کند. در مقابل، بر بستر مبتنی بر قارچ زیست تجزیه پذیر، باقی اقلام غیرقابل تجزیه به سادگی را می‌توان جدا و بازیافت کرد.

این ماده می‌تواند در ایمپلنت‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد، که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی دیگر مورد نیاز نیستند، به‌طور بی‌ضرر در بدن جذب شوند.

محققان قبلاً حسگرهای عملکردی در مجاورت رطوبت ساخته‌اند که در آن تراشه‌های الکترونیکی معمولی روی یک بستر MycelioTronic لحیم شده‌اند. آنها در حال حاضر به دنبال استفاده از این ماده در اجزای دیگر با هدف نهایی تولید یک برد مدار کاملاً زیست تجزیه پذیر هستند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.