اجاره نشینی شما را زودتر پیر می کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که اجاره نشینی بیشتر از بیکاری یا سیگاری بودن با پیری بیولوژیکی سریعتر مرتبط است . در این شرایط سلول های شما بدون توجه به سن واقعی پیر می شوند.

به گزارش تکناک، یافته ها ارتباط مهم بین داشتن مسکن و سلامت را برجسته می کنند و نشان می دهند که بهبود حوزه مسکن باید کانون برخی درمان ها باشد.

مسکن اغلب به عنوان یک عامل اجتماعی مهم و تعیین‌کننده سلامت ذکر می‌شود. فقدان مسکنی ایمن، با کیفیت خوب و مقرون‌به‌صرفه با طیفی از پیامدهای سلامت روانی و جسمی ضعیف همراه است. آنچه کمتر شناخته شده است، نحوه تأثیرگذاری ویژگی های مادی و روانی و اجتماعی مسکن بر سلامت است.

محققان دانشگاه آدلاید در استرالیای جنوبی، چگونگی تاثیر عوامل مختلف مرتبط با مسکن را بر پیری بیولوژیکی و آسیب انباشته به سلول‌های بدن که نشان می‌دهد از لحاظ داخلی چند سال سن دارید که متفاوت از سن تقویمی می باشد را بررسی کرده‌اند. برای بسیاری از بیماری‌ها، سن بیولوژیکی یک عامل خطرناک مهم است به این معنی که هر چه سلول‌ها مسن‌تر باشند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند.

محققان داده‌های نظرسنجی های اجتماعی را در کنار اطلاعات اپی ژنتیکی که با استفاده از متیلاسیون DNA اندازه‌گیری شده بود، بررسی کردند تا ببینند آیا مسیری وجود دارد که مسکن از طریق آن بر سلامتی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

اپی ژنتیک یک مطالعه به این معنی است که چگونه رفتارها و محیط می تواند باعث ایجاد تغییراتی شود که به جای تغییر در خود کد ژنتیکی، بر نحوه عملکرد ژن ها تأثیر می گذارد.

محققان داده‌های 1420 نفر را بررسی کردند. محققان تمام عناصر ممکن در رابطه با مسکن در داده ها را به عنوان عاملی منعکس کننده در نظر گرفتند و همچنین نقش متنوع و پیچیده مسکن در زندگی مردم را بررسی کردند. این کار شامل عناصر مادی و عناصر روانی اجتماعی بود.

هنگام تجزیه و تحلیل داده ها، محققان عوامل تأثیرگذار مانند جنسیت، ملیت، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، رژیم غذایی، استرس تجمعی، مشکلات مالی، وزن و سیگار را در نظر گرفتند. از آنجایی که پیری زمانی و بیولوژیکی پشت سر هم اتفاق می‌افتد، این موضوع نیز مورد توجه قرار گرفت.

محققان کشف کردند که پیری بیولوژیکی در میان اجاره نشینان سریع‌تر از کسانی است که خانه‌هایشان را مستقیماً (یعنی بدون وام مسکن) خریده بودند. در مقایسه با بیکاری و سیگاری بودن، اجاره نشینی با تأثیر بیشتری بر پیری همراه بود، تقریباً دو برابر بیکار بودن و 50 درصد بیشتر از سیگاری بودن.

با این حال، محققان متوجه شدند که تأثیر اجاره نشینی بر روی پیری بیولوژیکی، با هزینه کم و امنیت بالاتر و با وجود تبعید اجتماعی که معمولاً به این نوع مسکن ها منتسب می‌شود، هیچ تفاوتی ندارد.

هنگامی که محققان متغیرهای تاریخی مسکن را اضافه کردند، مشخص شد که تجربه معوقه پرداخت مسکن یا زندگی در خانه‌ای با آلودگی، کثیفی یا سایر مشکلات زیست‌محیطی با پیری بیولوژیکی سریع‌تر مرتبط بود. برای توضیح اینکه چرا تجربه تاریخی با پیری بیولوژیکی مرتبط است، محققان معتقدند که این موضوع به تجربه مکرر معوقه مرتبط است.

محققان می‌گویند: نقش مهمی که تصدی و معوقه در تحلیل ما ایفا می‌کند، نقش عوامل روانی-اجتماعی مرتبط با مسکن را از طریق پیری بیولوژیکی نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که محققان خاطرنشان می‌کنند که تغییرات اپی ژنتیک برگشت‌پذیر هستند و می‌توان از تأثیرات سلامتی آنها از طریق تغییر در سیاست‌های مسکن جلوگیری کرد.

محققان گفتند: حمایت بیشتر از هزینه‌های مسکن و محدودیت‌های افزایش هزینه‌های مسکن ممکن است مردم را در برابر معوقات مسکن و پیامدهای سلامتی آن محافظت کند. متیلاسیون DNA برگشت پذیر است و نشان می دهد که بهبود یا تغییر شرایط برای افرادی که پیری (old age : consists of ages nearing or surpassing the life expectancy of human beings) بیولوژیکی سریعتر دارند، می تواند این مشکل را اصلاح کند و اثرات سلامتی کاهش پیدا کنند یا به طور کلی از بین بروند.

این مطالعه مشاهده‌ای بود بنابراین نمی‌توان علت چیزی را فهمید و محققان محدودیت‌های آن را تأیید می‌کنند، از جمله اینکه هیچ معیاری از متغیرهای معاصر مسکن وجود ندارد و داده‌های متیلاسیون DNA فقط از پاسخ‌دهندگان سفیدپوست اروپایی به دست آمده است. با این حال، آنها می گویند که یافته های آنها به مسکن و سلامت در خارج از بریتانیا، به ویژه برای کشورهایی که سیاست های مسکن مشابهی دارند، مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.