اختراع چاقوی هوشمند برای تشخیص سریع سرطان رحم

 مخترعین چاقوی هوشمند ساخته اند که قادر به بو کشیدن تومورها است و می تواند سرطان آندومتر یا رحم را فقط در عرض چند ثانیه تشخیص دهد.

 مخترعین چاقوی هوشمند ساخته اند که قادر به بو کشیدن تومورها است و می تواند سرطان آندومتر یا رحم را فقط در عرض چند ثانیه تشخیص دهد.

به گزارش تکناک،کارشناسان امپریال کالج لندن با کشف چیزی که قطعاً یک پیشرفت در علم پزشکی محسوب می شود،چاقوی جراحی “I Knife” را که به طور دقیق وجود سرطان رحم را تشخیص می دهد را اختراع کرده اند.

تیم محققان در مجله Cancers نوشتند:  چاقوی هوشمند I Knife به طور قابل اعتمادی سرطان آندومتر را در عرض چند ثانیه تشخیص داد،با دقت تشخیصی 89درصد و به حداقل رساندن تاخیرهای فعلی برای زنان در حالی که منتظر تشخیص هیستوپاتولوژیک بودند.

یافته های ارائه شده در این مطالعه می تواند راه را برای مسیرهای تشخیصی جدید هموار کند.I Knife قبلاً برای درمان سرطان سینه و مغز مورد استفاده قرار گرفته است.

آی‌نایف مبتنی بر جراحی الکتریکی است

digikala

مخترع این ابزار انقلابی،دکتر زولتان تاکاتس از امپریال کالج لندن،سال ها پیش یک چاقوی جراحی الکتریکی را به یک طیف سنج جرمی متصل کرد تا I Knife را بسازد.طیف سنج جرمی می تواند مواد شیمیایی موجود در نمونه را شناسایی کند.از آنجایی که انواع مختلف سلول‌ها می‌توانند متابولیت‌ها را در غلظت‌های مختلف تولید کنند،مشخصات مواد شیمیایی موجود در نمونه می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد بافت نشان دهد.

آی‌نایف مبتنی بر جراحی الکتریکی است.چاقوهای برقی از یک جریان الکتریکی برای گرم کردن سریع بافت استفاده می کنند و آن را از بین می برند و در عین حال از دست دادن خون را به حداقل می رسانند. با این کار، بافت را تبخیر می کنند و دودی ایجاد می کنند که معمولاً توسط سیستم های استخراج مکیده می شود.

به گفته محققان،کارایی این ابزار با استفاده از نمونه‌های بافت رحمی از 150 زن مشکوک به سرطان رحم ثابت شد.I Knife از جریان‌های الکتریکی برای تمایز بین بافت سرطانی و سالم با تجزیه و تحلیل دود ساطع شده هنگام تبخیر بافت بیوپسی،پس از خارج کردن از رحم استفاده کرد.سپس نتایج با روش های تشخیص فعلی مقایسه شد.

تغییر مرحله ای در تشخیص سریعتر

به گزارش گاردین،در حالی که این بیماری چهارمین سرطان شایع در زنان است،تنها 10 درصد از کسانی که علائم مشکوک دارند و تحت نمونه برداری قرار می گیرند،به آن مبتلا هستند.

سرطان رحم دارای یک علامت هشدار جدی یعنی خونریزی پس از یائسگی است که باید با مراجعه دو هفته ای به پزشک عمومی معاینه شود.آتنا لامنیسوس، مدیر اجرایی موسسه خیریه سرطان Eve Appeal که این تحقیقات را تامین مالی کرده است،به گاردین گفت:دوهفته انتظار برای دیدن نتایج می تواند برای بیماران بسیار سخت باشد.

لامنیسوس ادامه داد:دلایل زیادی برای خونریزی غیرطبیعی واژن پس از یائسگی وجود دارد که سرطان رحم تنها یکی از آنهاست.توانایی ارائه یک آزمایش تشخیصی که سرطان را بلافاصله تشخیص می دهد و با دقت می تواند این کار را انجام دهد، تفاوت های مثبتی ایجاد کند.

وی افزود:این تحقیق پتانسیل ایجاد یک تغییر در تشخیص سریع‌تر را دارد و برای 90 درصد از زنان مبتلا به خونریزی پس از یائسگی که سرطان ندارند،یک روش واقعاً مؤثر برای آرام کردن ذهن‌شان است. ما می دانیم که این مسئله برای بیماران چقدر مهم است.

پروفسور صدف قائم مقامی،که این تحقیق را در کالج امپریال لندن رهبری می‌کرد،به گاردین گفت که تشخیص در عرض چند ثانیه می‌تواند به افرادی که مبتلا به سرطان هستند کمک کند تا درمان را در اسرع وقت آغاز کنند و کسانی که سالم به نظر می رسند می توانند از هفته ها انتظار و اضطراب اجتناب کنند.

قائم مقامی گفت: با دقت تشخیصی بالای 89 درصد و ارزش اعتباری بالای 94 درصد ، I Knifeمی‌تواند بلافاصله در صورت منفی بودن نتیجه ،احتمال ابتلا به سرطان را به فرد نشان دهد و آزمایش‌ها و اسکن‌ها و درمان‌های بیشتر را برای افراد،تسریع کرد.تائید وجود سرطان ممکن است در حالی اتفاق بیفتد که بیمار باید در انتظار تایید پاتولوژی بماند که ممکن است تا دو هفته طول بکشد.این تیم قصد دارد در آینده یک آزمایش بالینی بزرگ را راه اندازی کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.