کارآزمایی بالینی درمان سرطان سینه با روش پرتو پروتون آغاز شد

در اولین آزمایش بالینی جهان، بیماران مبتلا به سرطان سینه تحت درمان پرتو پروتون قرار می گیرند.

به گزارش تکناک، هر ساله حدود 30هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه در بریتانیا پس از جراحی،تحت پرتودرمانی قرار می گیرند.

اگرچه این کار موثر در نظر گرفته می‌شود، اما احتمال بروز مشکلات قلبی در آینده وجود دارد.

پروفسور شارلوت کولز،استاد انکولوژی بالینی سرطان سینه در دانشگاه کمبریج،در مصاحبه ای به گاردین گفت: اگرچه تنها گروه بسیار کوچکی از مردم در آینده در معرض خطر مشکلات قلبی قرار می‌گیرند،اما این مسئله می‌تواند یک مشکل جدی باشد.

این عارضه بیشتر به این دلیل ایجاد می شود که بافت سینه و غدد لنفاوی که نیاز به پرتو درمانی دارند نزدیک به قلب هستند یا اینکه بیمار مشکلات قلبی زمینه‌ای دارد.

اکنون،یک آزمایش پیشگام به نام NHS ،مزایای درمان به وسیله پرتو پروتون را آزمایش خواهد کرد.این درمان پیشرفته با استفاده از ذرات باردار به جای اشعه ایکس،تومورها را دقیقاً برای بیماران خاص مبتلا به سرطان سینه هدف قرار می دهد.

اولین کارآزمایی جهان با 192 نفر انجام می شود

طبق یک تحقیق منتشر شده،این آزمایش بالینی، درمان بوسیله پرتو پروتون را با پرتودرمانی استاندارد برای بیمارانی که در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی طولانی‌مدت پس از درمان توسط پرتودرمانی هستند،مقایسه می‌کند.

این آزمایش 192 نفر را در 22 نقطه در بریتانیا ثبت نام می کند.بیمارانی که برای دریافت پرتو درمانی پروتون ثبت نام کرده اند،در بیمارستان های کریستی یا دانشگاه کالج لندن (UCLH) درمان خواهند شد.

سایران ویکرز، مشاور رادیوگرافی درمانی و محقق اصلی Parable در بیمارستان UCLH، در بیانیه ای گفت: پرتودرمانی برای سرطان سینه بسیار موثر است،اما پتانسیل درمانی با پرتو پروتون برای کاهش احتمال مشکلات قلبی مرتبط با این روش درمانی که می‌تواند در آینده برای گروه‌های کوچکی از بیماران رخ دهد، وجود دارد.

پیش از این، NHS از درمان پرتو پروتون برای درمان بیماران مبتلا به تومور در داخل و اطراف مغز یا نخاع استفاده می کرد.سه بیمار مبتلا به سرطان سینه نیز قبلاً تحت درمان به عنوان بخشی از این اولین آزمایش جهانی قرار گرفته اند.

پروفسور دیوید مونتفیوره،رئیس سابق گروه تحقیقاتی رادیوتراپی بالینی موسسه ملی تحقیقات سرطان، به گاردین گفت:پتانسیل کشف نشده ای در درمان بوسیله پرتو پروتون وجود دارد که به طور بالقوه خطر عوارض جانبی پس از درمان سرطان را کاهش می دهد.

محققان امیدوارند درمان بوسیله پرتو پروتون به تیم های پرتودرمانی این امکان را بدهد که دوز مورد نیاز رادیوتراپی را تا جایی که لازم است ارائه کنند،در حالی که این دوز ، پرتوی ارسالی به قلب را به حداقل می رساند، و خطر عوارض جانبی اولیه مانند قرمزی پوست و تغییر در ظاهر سینه را به حداقل می رساند.

پیش بینی اولیه مشکلات قلبی

کیم جونز، سومین بیمار است که تحت درمان بوسیله پرتو پروتون برای سرطان سینه به عنوان بخشی از آزمایش در NHS تحت درمان قرار می گیرد.او شیمی درمانی و به دنبال آن ماستکتومی(برداشتن پستان) و برداشتن غدد لنفاوی را انجام داد و بعداً در کارآزمایی Parable پذیرفته شد.ماه گذشته، او درمان پرتو پروتون خود را در بیمارستان کریستی به پایان رساند.به گزارش گاردین، جونز این درمان را عالی و بسیار آرامش بخش توصیف کرد.

در حالی که درمان بوسیله پرتو پروتون در کشورهای دیگر برای درمان سرطان سینه استفاده شده است،تعداد شرکت کنندگان در این آزمایش ها اندک است و هیچ آزمایش گزارش شده ای وجود ندارد که به طور مستقیم درمان با پرتو پروتون را با پرتودرمانی استاندارد مقایسه کند.

آزمایشات بالینی کنونی دوز تشعشع وارده به قلب را به عنوان یک «پیش‌بینی اولیه» مشکلات قلبی احتمالی اندازه‌گیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.