ارتباط بین عفونت‌های مزمن گوش و رشد زبان

عفونت‌های مزمن گوش یک مشکل رایج در دوران کودکی است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که والدین باید این نوع عفونت‌ را جدی بگیرند تا رشد زبانی کودکان خود را حفظ کنند. هر عفونت گوش ممکن است با تجمع مایع در پشت پرده گوش، شنوایی را مختل کند.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که وقتی عفونت گوش مزمن می‌شود، کاهش شنوایی مکرر و موقت می‌تواند سال‌ها بعد منجر به نقص در پردازش شنوایی و رشد زبان در کودکان شود.

سوزان نیتروئر، محقق ارشد این مطالعه گفت: همه عفونت‌های گوش باید جدی گرفته شوند.

یافته‌های مطالعه در مورد پردازش شنوایی و مهارت های زبانی

محققان پردازش شنوایی و رشد زبان 117 کودک 5 تا 10 ساله را با و بدون سابقه عفونت مزمن گوش در اوایل کودکی، مورد مطالعه قرار دادند.

به طور متوسط، کودکانی که قبل از سه سالگی چندین عفونت گوش داشتند، نسبت به کودکانی که عفونت گوش کمی داشتند یا هرگز به عفونت گوش مبتلا نشدند، دایره لغات کوچک‌تری داشتند و تطبیق کلمات مشابه برای آن‌ها سخت‌تر بود. همچنین آنها در تشخیص تغییرات در صداها مشکل داشتند که نشانه‌ای از مشکلات در مراکز پردازش شنوایی مغزشان است.

نیتروئر می‌گوید یکی از راه‌حل‌ها این است که والدین، پزشکان و آسیب‌شناسان گفتار به نظارت بر کودکان تا مدت‌ها پس از محو شدن آخرین گوش درد ادامه دهند. برخی از کاستی‌های زبان ممکن است خود را در مراحل بعدی نشان دهند.

نیتروئر گفت: زبانی که کودکان هنگام گذراندن دوران مدرسه باید از آن استفاده کنند، پیچیده‌تر می‌شود.

ارزیابی رشد زبان و پردازش شنیداری

نیتروئر از سه آزمون برای ارزیابی رشد زبان و پردازش شنوایی کودکان استفاده کرد. در یک آزمایش، بچه‌ها باید تشخیص می‌دادند که صدای کدام یک از سه شخصیت کارتونی با دو نفر دیگر متفاوت است. این شامل دستکاری الگوهای بلندی صدا یا تغییر دامنه در طول زمان بود.

نیتروئر گفت: هرچه بهتر بتوان این تغییر دامنه را در طول زمان تشخیص داد، بهتر می‌توان ساختار گفتار را تشخیص داد.

وظیفه دوم از بچه‌ها می خواست که نام تصاویری که به آنها ارائه می شود را بگویند که با این کار دایره لغاتشان مورد بررسی قرار می‌گرفت. در نهایت از کودکان خواسته شد تا کلمات را بر اساس اینکه آیا با صدای گفتاری یکسان شروع یا پایان می‌یابند، مطابقت دهند که این کار نه تنها برای رشد گفتار، بلکه برای یادگیری خواندن نیز ضروری است.

پیشگیری و درمان عفونت گوش

به گفته نیتروئر، درمان زودهنگام عفونت گوش می‌تواند به جلوگیری از تجمع مایعات که به رشد زبان آسیب می زنند، کمک کند. اگر عفونت گوش شایع باشد و مایع جمع شود، قرار دادن لوله‌هایی که به طور موقت در پرده گوش قرار می‌گیرد، ممکن است به تخلیه مایع و بازیابی شنوایی کمک کنند و باید منجر به کاهش خطر تاخیر در توسعه مسیرهای شنوایی مرکزی و مشکلات کمتری در یادگیری زبان شوند.

جهت گیری‌های تحقیقاتی آینده

محققان یافته های خود را در ماه نوامبر در مجله بین المللی Otorhinolaryngology کودکان منتشر کردند. آنها قصد دارند این تحقیقات را با گنجاندن کودکانی که به دلایل دیگر از جمله زایمان زودرس در معرض خطر تاخیر در رشد شنوایی هستند، ادامه دهند.

(زیرنویس تصویر: تحقیقات جدید دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که عفونت‌های مزمن گوش در اوایل دوران کودکی می‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در پردازش زبان و شنوایی در مراحل بعدی زندگی شود و بر نیاز به نظارت زودهنگام و مداوم تأکید کند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.