ارتباط شگفت‌انگیز خشم و اختلال عروق خونی

تحقیقات جدید نشان می دهد که خشم کوتاه مدت ممکن است عملکرد رگ‌های خونی را مختل کند و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که حتی عصبانیت مختصر می‌تواند به طور موقت عملکرد رگ‌های خونی را مختل کند و خطر بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد.

به گزارش تکناک، بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، حتی یک خشم کوتاه مدت ناشی از یادآوری تجربیات گذشته ممکن است بر توانایی رگ‌های خونی برای آرامش تأثیر منفی بگذارد که این آرامش برای جریان خون مناسب ضروری است.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که اختلال در توانایی رگ‌های خونی برای استراحت ممکن است خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش دهد، که به نوبه خود ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

دایچی شیمبو، سرپرست این مطالعه گفت: اختلال عملکرد عروقی با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. تاکنون مطالعات انجام شده احساسات منفی را با حمله قلبی یا سایر رویدادهای بیماری قلبی عروقی مرتبط دانسته‌اند. رایج‌ترین احساس منفی مورد مطالعه خشم است و مطالعات کمتری در مورد اضطراب و احساس غم وجود دارد که با خطر حمله قلبی نیز مرتبط است.

در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا احساسات منفی مانند خشم، غم و اضطراب،‌ ممکن است در مقایسه با یک احساس خنثی تأثیر نامطلوبی بر عملکرد رگ‌های خونی داشته باشد. 280 بزرگسال در این مطالعه به‌طور تصادفی به یکی از چهار کار عاطفی به مدت 8 دقیقه تقسیم شدند: یادآوری یک خاطره شخصی که آنها را عصبانی کرده بود. یادآوری یک خاطره شخصی از اضطراب، خواندن یک سری جملات افسرده کننده که حس غم را برمی‌انگیزد یا شمردن مکرر تا عدد 100 برای القای حالت خنثی عاطفی. این پروتکل، مکانیسم‌های احتمالی اساسی شروع انفارکتوس میوکارد و احساسات (PUME) است که توسط محققان در مقاله قبلی توضیح داده شد.

محققان سلول‌های پوشاننده رگ‌های خونی هر شرکت‌کننده را قبل از انجام مطالعه و در چندین نقطه بعد از آن ارزیابی کردند و به دنبال شواهدی مبنی بر اختلال در اتساع عروق خونی، افزایش آسیب سلولی یا کاهش ظرفیت ترمیم سلولی بودند. اندازه‌گیری‌های انجام شده قبل از تکالیف عاطفی پس از تکمیل تکالیف تکرار شد.

اندازه‌گیری‌ها برای هر شرکت‌کننده در ابتدا (0 دقیقه) و در چهار نقطه زمانی مختلف پس از تجربه تکلیف عاطفی تعیین‌شده انجام شد: 3 دقیقه، 40 دقیقه، 70 دقیقه و 100 دقیقه.

تجزیه و تحلیل نشان داد:

  • کارهایی که رویدادهای گذشته را به یاد می‌آوردند و باعث عصبانیت می‌شدند، منجر به اختلال در گشاد شدن رگ‌های خونی از صفر تا 40 دقیقه پس از انجام کار شد. بعد از 40 دقیقه دیگر نقص وجود نداشت.
  • هیچ تغییر آماری معنی‌داری در پوشش عروق خونی شرکت‌کنندگان در هیچ زمانی پس از تجربه وظایف هیجانی اضطراب و غم وجود نداشت.

محققان گفتند: ما دیدیم که برانگیختن حالت عصبانیت منجر به اختلال عملکرد عروق خونی می‌شود، اگرچه هنوز نمی‌دانیم چه چیزی ممکن است باعث این تغییرات شود. بررسی ارتباطات اساسی بین عصبانیت و اختلال عملکرد عروق خونی ممکن است به شناسایی اهداف درمانی موثر برای افرادی که در معرض خطر حوادث قلبی عروقی هستند، کمک کند.

طبق بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2021، سلامت روانی، رفاه و ارتباط ذهن-قلب-بدن، می‌تواند به‌طور مثبت یا منفی بر سلامت فرد و عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی و سکته تأثیر بگذارد.

دکتر گلن لوین که یکی از محققان این مطالعه بود، گفت: این مطالعه به خوبی به شواهد رو به رشدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهند بهزیستی روانی می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد و حالات هیجانی حاد و شدید مانند عصبانیت یا استرس، ممکن است منجر به حوادث قلبی عروقی شوند.

لوین افزود: به عنوان مثال، ما می‌دانیم که غم و اندوه شدید یا احساسات مشابه یک محرک رایج برای بیماری کاردیومیوپاتی تاکاتسوبو است و رویدادهایی مانند زلزله یا حتی تماشای یک مسابقه فوتبال جهانی که استرس را تحریک می‌کند، ممکن است منجر به انفارکتوس میوکارد یا آریتمی شود. .

این مطالعه کنونی نشان می‌دهد که چگونه خشم می‌تواند بر سلامت و عملکرد اندوتلیال عروقی تأثیر منفی بگذارد، و می‌دانیم که اندوتلیوم عروقی که پوشش رگ‌های خونی هستند، نقشی کلیدی در ایسکمی میوکارد و بیماری آترواسکلروتیک قلبی دارند. در حالی که همه مکانیسم‌ها در مورد چگونگی تأثیر وضعیت‌های روان‌شناختی و سلامت بر سلامت قلبی عروقی مشخص نشده‌اند، این مطالعه به وضوح ما را یک قدم به تعریف چنین مکانیسم‌هایی نزدیک‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.