ارتباط مستقیم خواب نامنظم با سلامت روده

تحقیقات اخیر ارتباط مستقیمی بین  برنامه خواب نامنظم و وجود باکتری های مضر روده را کشف کرده است.

به گزارش تکناک، این اولین مطالعه ای است که پیوندهای متعددی را بین جت لگ (به معنای تغییر ساعت داخلی بدن) و عواملی مانند کیفیت رژیم غذایی، عادات غذایی، التهاب و ترکیب میکروبیوم روده را در یک گروه شناسایی می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیفت کاری باعث اختلال در ساعت بدن می شود و می تواند خطر افزایش وزن، مشکلات قلبی و دیابت را افزایش دهد.

دکتر وندی هال، نویسنده ارشد این مقاله از کینگز کالج لندن گفت: ما می دانیم که اختلالات عمده در خواب، مانند شیفت های کاری، می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت داشته باشد. این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد حتی تفاوت های کوچک در زمان خواب در طول هفته، به نظر می رسد با تفاوت در گونه های باکتریایی روده مرتبط باشد.

در این مطالعه برخی از این ارتباط‌ها با تفاوت‌های رژیم غذایی مرتبط بودند، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که عوامل دیگری که هنوز ناشناخته هستند نیز ممکن است در آن دخیل باشند. ما به آزمایش‌های بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم که آیا بهبود ثبات زمان خواب می‌تواند منجر به تغییرات مفید در میکروبیوم روده و دبگر پیامدهای مرتبط با سلامت شود یا خیر.

ترکیب میکروب های روده (میکروبیوم) ممکن است با تولید سموم یا متابولیت های مفید بر سلامت تأثیر منفی یا مثبت بگذارد. گونه‌های خاصی از میکروب‌ها می‌توانند با خطر ابتلای فرد به بیماری‌های طولانی‌مدت مانند دیابت، بیماری های قلبی و چاقی مطابقت داشته باشند. میکروبیوم تحت تأثیر غذایی است که مصرف می کنید و تنوع روده شما را قابل تنظیم می کند.

در گروهی متشکل از 934 نفر از مطالعه ZOE PREDICTکه بزرگترین مطالعه تغذیه ای در نوع خود می باشد، محققان نمونه های خون، مدفوع و میکروبیوم روده و همچنین اندازه گلوکز را در افرادی که خواب نامنظم داشتند در مقایسه با کسانی که خواب معمولی داشتند، ارزیابی کردند. اگرچه مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین جت لگ و عوامل خطرناک متابولیک در جمعیت‌های مبتلا به چاقی یا دیابت انجام شده است، اما این گروه شامل افراد لاغر و سالم بود که بیشتر آنها بیش از هفت ساعت در طول شب می‌خوابیدند.

محققان متوجه شدند که فقط یک تفاوت 90 دقیقه ای در زمان بندی نقطه میانی خواب یعنی نیمه راه بین زمان خواب و زمان بیداری، با تفاوت در ترکیب میکروبیوم روده مرتبط است.

جت لگ با کیفیت کلی رژیم غذایی پایین تر، مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین شده با قند و مصرف کمتر میوه ها و آجیل همراه بود که ممکن است به طور مستقیم بر فراوانی میکروبیوتای خاص در روده تأثیر بگذارد.

سه گونه از شش گونه میکروبیوم که در گروه جت لگ فراوان‌تر بودند، ارتباط نامطلوبی با سلامتی دارند. این میکروب‌ها با کیفیت پایین رژیم غذایی، شاخص‌های چاقی و سلامت متابولیک قلبی و نشانگرهایی در خون مرتبط با میزان بالاتر التهاب و خطر ابتلا به بیمای های قلبی عروقی مرتبط هستند.

نویسنده اول این مطالعه، کیت برمینگهام گفت: خواب یکی از ستون های کلیدی سلامت است و این تحقیق به طور ویژه ای با توجه به علاقه رو به رشد به ریتم های شبانه روزی و میکروبیوم روده، انجام می شود. حتی یک تفاوت 90 دقیقه ای در نقطه میانی خواب می تواند گونه های میکروبی را که ارتباط نامطلوبی با سلامتی شما دارند، تقویت کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که جت لگ با افزایش وزن، بیماری های مزمن و خستگی ذهنی مرتبط است.

حفظ الگوهای خواب منظم، یک رفتار به راحتی قابل تنظیم است که همه ما می توانیم انجام دهیم، زیرا بر سلامت تاثیر مستقیم می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.