از بین بردن جای زخم با پیوند فولیکول مو

برخلاف پوست معمولی، بافت زخم هیچ فولیکول مویی ندارد.اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی چنین فولیکول هایی به بافت زخم پیوند زده می‌شوند، آن بافت تغییر می‌کند و شبیه به پوست آسیب‌دیده می‌شود.

به گزارش تکناک، مطالعات قبلی نشان داده است که پوست با تعداد زیادی از فولیکول های مو سریعتر می تواند بهبود یابد و زخم کمتری نسبت به پوستی که در آنجا فولیکول مو وجود ندارد، ایجاد می شود.

علاوه بر این، مشخص شده است که فولیکول‌ها هنگام پیوند به محل‌های نسبتاً تازه زخم، روند بهبودی را تقویت می‌کنند.

دانشمندان در کالج امپریال لندن با بررسی اینکه آیا پیوند فولیکول مو می‌تواند جای زخم‌های موجود را کاهش دهد یا از بین ببرد، تحقیقات بیشتری انجام دادند.

آنها با همکاری دکتر فرانسیسکو جیمنز از دانشگاه فرناندو در اسپانیا، فولیکول‌ها را به جای زخم‌های بالغ روی پوست سر 3 شرکت کننده پیوند زدند.زخم ها از نوع نورموتروفیک بودند که شایع ترین نوع آن است.

نمونه‌هایی به ضخامت سه میلی‌متر از بافت زخم گرفته شد و بلافاصله قبل از پیوند و سپس پس از گذشت دو، چهار و شش ماه مجدداً آنالیز شد.مشخص شد که نه تنها فولیکول‌ها به تولید مو ادامه می‌دهند،بلکه آنها الهام‌بخش تغییرات عمیق ساختاری و ژنتیکی در زخم ها به سمت نمایه‌ای از پوست سالم و بدون آسیب هستند.

به طور خاص،ژن‌های موجود در بافت زخم که باعث رشد رگ‌های خونی و سلول‌های طبیعی پوست می‌شوند، بیشتر از قبل آزاد می‌شوند، در حالی که ژن‌هایی که باعث تشکیل زخم می‌شوند کمتر آزاد می‌شوند. در نتیجه، پس از چهار ماه، تعداد عروق خونی در بافت، تقریباً با پوست سالم مطابقت داشت.

علاوه بر این،پس از شش ماه، ضخامت اپیدرم زخم (که خارجی ترین لایه پوست است) دو برابر شد و تقریباً به ضخامت اپیدرم سخت تر پوست آسیب نخورده نزدیک شد. با این حال، در همان زمان، تراکم الیاف کلاژن در بافت زخم کاهش یافت و آن را نرم تر و انعطاف پذیرتر کرد.

همه  اینها مسائل مهمی هستند، زیرا بافت زخم معمولاً نازک‌تر از پوست معمولی است چون پوست را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد ، همچنین انعطاف‌پذیری کمتری دارد و به طور بالقوه مانع حرکت می‌شود.

البته، هنگام درمان جای زخم رشد موهای جدید ممکن است در نواحی غیر از پوست سر، مطلوب نباشد. با در نظر گرفتن این واقعیت، دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا درک بهتری از مکانیسمی که در این موضوع دخالت دارد، به دست آورند، به این امید که بتوانند اثر کاهش زخم را بدون نیاز به پیوند واقعی فولیکول مو تکرار کنند.

دکتر کلر هیگینز دانشمند ارشد این مطالعه گفت:پس از ایجاد زخم، پوست هرگز واقعاً عملکردهای قبل از زخم شدن را به دست نمی آورد و تاکنون تمام تلاش ها برای بازسازی زخم نتایج ضعیفی به همراه داشته است. یافته‌های ما پایه و اساس درمان‌های جدید هیجان‌انگیزی است که می‌توانند زخم ها را تازه کرده و عملکرد پوست سالم را بازیابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.