استاتین خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

تحقیقات اخیر داروهای کاهش دهنده کلسترول از جمله استاتین را با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط می داند.

به گزارش تکناک، طبق تحقیقات اخیر افرادی که از استاتین(دسته ای از داروهای کاهش دهنده کلسترول) استفاده می کنند، ممکن است خطر خونریزی داخل مغزی برای آن ها کمتر شود.

خونریزی داخل مغزی نوعی سکته مغزی است که در اثر خونریزی در مغز ایجاد می شود. این مطالعه اخیرا در مجله Neurology منتشر شده است.

نویسنده این مطالعه، دکتر دیوید گیست گفت: در حالی که نشان داده شده است که استاتین ها خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش می دهند، تحقیقات متناقضی در مورد اینکه آیا استفاده از استاتین خطر اولین خونریزی داخل مغزی را افزایش می دهد یا کاهش، وجود دارد.

برای این مطالعه، ما نواحی لوب و غیر لوب مغز را بررسی کردیم تا ببینیم آیا محل استفاده از استاتین و خطر اولین خونریزی داخل مغز است یا خیر. ما متوجه شدیم افرادی که از استاتین استفاده می‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به این نوع سکته مغزی در هر دو ناحیه مغز دارند. این خطر با استفاده طولانی مدت از استاتین حتی کمتر هم شد.

ناحیه لوب مغز شامل قسمت اعظم مغز، از جمله لوب های فرونتال، جداری، تمپورال و اکسیپیتال می باشد. ناحیه غیر لوب عمدتاً شامل نواحی پایه، تالاموس، مخچه و ساقه مغز است.

برای این مطالعه، محققان سوابق سلامتی در کشور دانمارک را بررسی کردند و 989 نفر با میانگین سنی 76 سال را شناسایی کردند که خونریزی داخل مغزی در ناحیه لوب مغز داشتند. آنها با 39500 نفر مقایسه شدند که این نوع عارضه را نداشتند و از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

آنها همچنین 1175 نفر با میانگین سنی 75 سال را که خونریزی داخل مغزی در قسمت های غیر لوب مغز داشتند، بررسی کردند. آنها با 46755 نفر مقایسه شدند که این نوع عارضه را نداشتند و از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان از نسخه های پزشکان برای تعیین اطلاعات مربوط به مصرف استاتین استفاده کردند.

از مجموع شرکت کنندگان، 6.8درصد که سکته مغزی داشتند، به مدت پنج سال یا بیشتر از استاتین استفاده می کردند، در حالی که 8.6درصد از شرکت کنندگان این آزمایش، سکته مغزی نداشتند.

پس از تنظیم عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت و مصرف الکل، محققان متوجه شدند افرادی که در حال حاضر از استاتین استفاده می کنند، 17 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی در نواحی لوب مغز و 16 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی در افراد دیگر قرار دارند.

استفاده طولانی تر از استاتین ها با کاهش خطر سکته مغزی در هر دو ناحیه مغز همراه بود. با استفاده از استاتین ها به مدت بیش از پنج سال، خطر سکته مغزی در ناحیه لوب مغز در افراد 33 درصد و در ناحیه غیر لوب مغز 38 درصد کمتر بود.

گیست گفت: این خبری اطمینان بخش برای افرادی است که استاتین مصرف می کنند و به نظر می رسد این داروها خطر خونریزی سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش می دهند. با این حال، تحقیقات ما فقط در جمعیت دانمارک انجام شد، که اکثر آنها افرادی از اجداد اروپایی هستند. تحقیقات بیشتری باید در سایر جمعیت ها و برای ملیت های متفاوت انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.