استخراج آنتی اکسیدان از ضایعات روغن زیتون

مقدار زیادی ضایعات از جمله پوست، خمیر و سنگ به طور مداوم در تولید روغن زیتون تولید می شود. اگرچه درحال حاضر این زباله ها اغلب فقط تخلیه یا سوزانده می شوند، اما به زودی می توان از آنها به عنوان منبع آنتی اکسیدان های ارزشمند استفاده کرد.

به گزارش تکناک، این تکنیک استخراج توسط یک دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه زوریخ به نام کلودیو راینهارد و پروفسور لورا نیستروم توسعه داده شد. شرکت اسپینوف Gaia Tech درحال حاضر درحال تجاری کردن این فناوری می باشد.

در شروع فرآیند استخراج، ضایعات زیتون و پسماندهای باقی مانده فرآوری زیتون در یک سانتریفیوژ قرار می گیرند.

سپس این ماده به سرعت می چرخد و به اجزای جامد و مایع خود جدا می شود، که از یک جاذب عبور می کند که آنتی اکسیدان ها را جمع آوری می کند. این جاذب از یک ماده اختصاصی 100٪ زیست تخریب پذیر ساخته شده است که می تواند چندین بار تجدید و دوباره استفاده شود، قبل از اینکه در نهایت به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

پس از خارج شدن از جاذب، عصاره آنتی اکسیدانی ویسکوز به رنگ تیره و طعم تلخ است. بنابراین چندین مرحله تصفیه لازم است تا آن را برای استفاده در محصولاتی مانند لوازم آرایشی جوان کننده پوست یا مکمل های غذایی بهداشتی مناسب تر کند.

اکنون Gaia Tech  می‌خواهد که این فناوری را در یک پروژه آزمایشی با یک تعاونی کشاورزی در یک ایالت کوچک اروپایی در سن مارینو آزمایش کند. اگر آن پروژه موفقیت آمیز باشد، راینهارد و شرکا ممکن است به دنبال استفاده از این فناوری در سایر انواع ضایعات کشاورزی، مانند ضایعات تولید شده در تولید قهوه و کاکائو باشند.

راینهارد گفت: من می خواستم راهی برای استفاده مجدد از زباله های کشاورزی در حمایت از اقتصاد چرخشی پایدار پیدا کنم. یک بطری روغن زیتون معادل چهار بطری ضایعات تولید می کند.

به عنوان یک نکته جالب، دانشمندان مؤسسه علوم مواد مولوز در فرانسه در حال حاضر فرآیندی را برای تبدیل فاضلاب کارخانه زیتون به سوخت زیستی، کود و آب تمیز ابداع کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.