استفاده از درخت صابون برای ساخت واکسن

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده یک گروه تحقیقاتی مولکول ارزشمندی را در درخت صابون کشف کرده‌اند که می‌تواند برای صنعت واکسن ارزشمند باشد زیرا یک عنصر کلیدی در ایجاد واکسن دارد.

به گزارش تکناک، یک مطالعه به رهبری محققان موسسه جان اینس، از توالی ژنوم درخت صابون شیلیایی استفاده کردند که توالی پیچیده‌ای از مراحل مورد نیاز برای ایجاد مولکول‌های مهم در تولید واکسن است.

برای دهه‌ها، دانشمندان آزمایش‌های متعددی را با هدف تولید این مولکول در یک سیستم فعال جایگزین مانند مخمر انجام داده‌اند. با این حال، به دلیل ساختار پیچیده این مولکول و دانش اندک در مورد مسیر بیولوژیکی آن، هیچ کدام نتوانسته‌اند این کار را با موفقیت انجام دهند.

خوشبختانه محققان موسسه جان اینس برای اولین بار مسیر شیمیایی را در یک کارخانه تنباکو، بازسازی کردند. این گروه از تکنیک‌های فعال گذرا استفاده کردند و تولید آزاد و بسیار ارزشمند این ترکیب از درخت را نشان دادند.

درخت صابون شیلیایی (Quillaja saponaria)

پروفسور آزبورن که یکی از محققان این مطالعه است، اظهار داشت: مطالعه ما فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای استفاده از ترکیبات طبیعی در واکسن‌ها فراهم می‌کند. اکنون می‌توانیم این ترکیبات را برای ارتقای پاسخ ایمنی انسان به واکسن‌ها و تولید QS-21  به روشی که به استخراج از درخت صابون بستگی ندارد، بررسی کنیم و آن را بهبود دهیم.

ماده‌های کمکی واکسن اجزای حیاتی در ساخت بسیاری از واکسن‌های انسانی از جمله مالاریا و زونا هستند. آنها اساساً محرک‌های ایمنی هستند که پاسخ بدن به واکسن را آغاز می‌کنند.

محققان تلاش می کنند ماده کمکی QS-21 را بازسازی کنند

گروهی به رهبری پروفسور آزبورن قبلاً تلاش کرده بودند تا جایگزینی برای این ماده ایجاد کنند اما آنها موفق نشدند زیرا نتوانستند زنجیره آسیل را پیدا کنند که بخش مهمی از مولکول را تشکیل می‌دهد که سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کند.

همانطور که توسط Eurekalert گزارش شده است، محققان در مرکز جان اینس در یک مطالعه جدید که در مجله Nature Chemical Biology منتشر شده است، از چندین روش کشف ژن برای شناسایی ژن های کاندید استفاده کردند.

این گروه حدود 70 ژن کاندید را شناسایی و سپس آنها را به گیاهان تنباکو برای هدف این مطالعه منتقل کردند. پس از تجزیه و تحلیل همه 70 ژن کاندید، محققان جستجوی خود را به 20 نامزد نهایی که مسیر QS-21 را تشکیل می دادند، محدود کردند.

دکتر لیتیتیا مارتین اولین، نویسنده این مطالعه جدید خاطرنشان کرد که برای اولین بار بود که مسیر QS-21 در یک سیستم فعال هترولوگ تولید شد. این امر نشان دهنده پیشرفت بود زیرا به این معنی بود که محققان درک بیشتری از نحوه عملکرد مولکول به دست آورده بودند و امکان رسیدگی به مقیاس و سمیت به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.