استفاده از کرم‌ها برای غربالگری سرطان لوزالمعده

نخستین آزمایش غربالگری سرطان لوزالمعده در جهان با استفاده از کرم ها توسط شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی هیروتسو ساخته و اجرا شد.

به گزارش تکناک، این محصول که N-NOSE plus test Pancreas نامیده می شود (به دلیل استفاده از بینی کرم های کوچک)، مستقیماً برای مصرف کنندگان در ژاپن عرضه می شود و هدف آن رسیدن به مصرف کنندگان در ایالات متحده تا سال 2023 است.

این روش با استفاده از گونه ای از کرم ها که با نام علمی C. elegans شناخته می شود،کار می کند.این کرم ها می توانند بوی سرطان را حس کنند و به سوی آن حرکت کنند.

به این شکل که افراد نمونه ادرار خود را ارسال می کنند و تکنسین های آزمایشگاه آنها را در یک ظرف کشت میکروب به همراه کرم ها قرار می دهند.اگر علائم سرطان وجود داشته باشد، کرم های کوچک آن را بو می کشند.تاکاکی هیرو تسو موسس و مدیر اجرایی شرکت به مدت 28 سال روی این موجودات تحقیق کرده است.

هیروتسو به رویترز گفت:آنچه در تشخیص زودهنگام سرطان و این نوع بیماری ها بسیار مهم است،توانایی تشخیص مقادیر بسیار کم از آن است،و وقتی کار به اینجا می کشد،من فکر می کنم که قابلیت های موجودات زنده نسبت به دستگاه ها بیشتر باشد.

 

اولین آزمایش مصرف کننده N-NOSE در ژانویه 2020 انجام شد و تخمین زده می شود که حدود 300هزار نفر آن را انجام داده اند که حدود 5 تا 6 درصد آنان در معرض خطر قرار دارند.

تغییر کد ژنتیکی

در پیشرفته‌ترین نسخه،این شرکت کد ژنتیکی کرم ها را تغییر داد تا از نمونه‌های سرطان پانکراس دور شوند.اکنون،این شرکت در حال کار کردن بر روی ارائه آزمایش‌های هدفمند برای سرطان کبد،و همچنین سرطان دهانه رحم و سینه است.در حال حاضر،کیت تست سرطان پانکراس بسیار گران است و 70هزار ین (505 دلار) قیمت دارد.اما هیروتسو می گوید که قیمت بخشی از فرآیند ساخت یک برند است و ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.

همچنین او از تبلیغات تلویزیونی با کاریکاتور کرم ها و لوزالمعده نیز استفاده کرده است. اما چنین آزمایش های تشخیصی بدون مانع انجام نمی شوند. چندین پزشک از رویکرد مستقیم شرکت به مصرف کنندگان انتقاد کرده و اعتبار پزشکی این آزمایش را مورد تردید قرار داده اند.

تردید در اعتبار آزمایش

ماساهیرو کامی، رئیس اندیشکده ی موسسه تحقیقات پزشکی حکومتی در توکیو، به رویترز گفت که احتمال وجود جواب های مثبت کاذب زیادی وجود دارد که نتایج آزمایش‌های کرم را “بی استفاده” می‌کند.

پاسخ شرکت به این نظرات این است که N-NOSE صرفاً به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه عمل میکند که می‌تواند بیماران را زودتر به آزمایش‌های بعدی هدایت کند و شانس ابتلای زودهنگام به بیماری را افزایش دهد و در نتیجه میزان نجات آنها را نسبت به سرطان چند برابر کند.

در آخر،هیروتسو توضیح می‌دهد که علاقه خاصی به کرم‌هایی که بخش مهمی از آزمایش‌های او را تشکیل می‌دهند، ندارد.

او به رویترز گفت:احساس می‌کنم باید این را جواب بدهم که کرم ها را دوست دارم و آنها را بامزه می‌بینم،اما اصلاً اینطور نیست.در واقع، من به آنها فقط به چشم مواد تحقیقاتی نگاه می کنم نه بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.