4 روش برای اینکه مصرف دارو هایتان را فراموش نکنید

مصرف دارو

فراموشی در انجام دادن کارها طبیعی است،اما در مورد داروها فراموش کردن مصرف آنها در زمان تعیین شده می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

به گزارش تک ناک، مصرف منظم داروهای معمولی امری رایج است و غیرعادی نیست که افراد هرازگاهی یک دوز را فراموش کنند یا آن را خارج از زمان همیشگی مصرف کنند.

برطبق یک آمار، حدود نیمی از جمعیت مصرف کننده داروهای معمولی، آن‌ها را طبق دستور مشخص مصرف نمی‌کنند. این یک اختلال در ارتباطات است یا نشان از عدم درک اهمیت داروها دارد.

به طور عمده، دلایل عدم مصرف داروها طبق تجویز را می توان به دو نوع تقسیم کرد: عمدی و غیرعمدی.

قسمت غیرعمدی مربوط به زمانی است که بیمار قصد دارد از رژیم تجویز شده پیروی کند اما به دلیل وجود عوامل خارج از کنترل شخص،از جمله فراموشی، مشکلات در درک دستورالعمل های دوز دارو یا هزینه  آن، این کار را انجام نمی دهند.

اما در برخی موارد، یک بیمار آگاهانه تصمیم می گیرد که رژیم تجویز شده را دنبال نکند.این تصمیم ممکن است به دلیل عوارض جانبی یا عدم اعتقاد به ضرورت دارو باشد.

مصرف دارو امری پیچیده است،زیرا شخصیت هر فرد منحصربه‌فرد است و چالش‌های پیش روی مصرف دارو برای هر فرد می‌تواند بسیار متفاوت باشد.موثرترین راهبرد، راهبردی است که در نظر بگیرد چرا فرد داروی خود را مصرف نمی کند.

جعبه های قرص

از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده برای پایبندی به داروها، راهبردهای نظم دهی مانند استفاده از ظروف نگهدارنده قرص‌های روزهای هفته است.

مصرف دارو

ظروف نگهدارنده قرص ها با برچسب ایام هفته را می توان در خانه قرار داد.اگر بیمار مجبور به مصرف داروهای مختلف باشد،این ظرف ها کاربردی هستند.

اما آنها همیشه هم کاربردی نیستند،اگر کسی که دارو را مصرف می کند بطور صحیح ظروف را پر نکند و یا فراموش کند که ظرف از قبل پرشده را از داروخانه تحویل بگیرد،همین مداخله های ساده به سرعت اثر دارو را خنثی می کنند.همچنین داروخانه ها می‌تواند جعبه‌های حاوی دارو را برای ساعات مختلف روز درست کند.

برخی از داروها را نمی توان بسته بندی کرد زیرا پایداری آنها با بسته بندی مجدد به خطر می افتد و بیمارانی که مشکل بینایی دارند یا مهارت های توانی کمتری دارند برای استفاده از این ظروف به مشکل برمی خورند.

پس با وجود اینکه این ظرف های نگهدارنده می توانند سریعا موثر واقع شوند،یادآورهای ساده مانند ظروف نگه دارنده قرص های روزهای هفته ممکن است برای همه ایده آل نباشد.

هشدارها

آلارم های از پیش تنظیم شده یکی دیگر از روش های متداول یادآوری است.با این حال، این روش یادآوری خطاناپذیر نیست و مطبوعات نشان می‌دهند که بسیاری از بیماران در صورتی که از روتین خود خارج شوند، دوز دارو را نیز از دست می‌دهند، زیرا زمانی که مشغول کار دیگری هستند،آلارم خود را ناخودآگاه خاموش می‌کنند.

بنظر می رسد که آلارم ها تنها زمانی موثر هستند که با شخص تعامل داشته باشند و یا شخصی سازی شده باشند.

دستگاه های قرص‌های خودکار برای کسانی که مشکلات حافظه دارند مفید هستند، اما ارزان نیستند.

به عنوان مثال،با ترکیبی مفید از هر دو روشی که بالاتر خواندید،اکنون می‌توانید دستگاه های قرص‌های خودکار را که مجهز به آلارم هستند خریداری کنید، که در زمان‌های از پیش تعیین‌شده خاموش می‌شوند و تنها زمانی که دارو از دستگاه خارج می شود،متوقف می‌شوند.

خصوصاً این دستگاه می تواند برای کسانی که مشکلات حافظه مانند زوال عقل دارند مفید باشد.با این حال،آنها ارزان نیستند و هر کدام چند صد دلار هزینه دارند بنابراین در دسترس همه قرار ندارند.

برنامه های موبایل

در آخرین به روز رسانی سیستم عامل اپل iOS به شما این امکان داده می شود که داروهای خود را ثبت و یادآوری های خود را برنامه ریزی کنید.

اپلیکیشن‌های یادآوری دارو ابتدا برای حمایت از افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که نیاز به مدیریت چندین دارو دارند،بوجود آمدند.

اما اکنون آنها به عنوان یک پشتیبان مناسب برای هر کسی که مایل به مدیریت مستقل داروهای خود از جمله داروهای کوتاه مدت مانند آنتی بیوتیک ها هستند،جا افتاده اند.

آنها اطلاعات ساده و کاربردی مربوط به سلامتی را ارائه می دهند,همچنین از مصرف دارو بطور خودکار پشتیبانی می کنند.

به گفته پزشکان متخصص عمومی کالج سلطنتی استرالیا،بسیاری از بیماران از دریافت اعلان‌های یادآوری از طریق یک برنامه خوششان می‌آید و این به آنها کمک می‌کند تا داروهای خود را فراموش کنند.

اگرچه پلتفرم‌ها کمی نسبت به یکدیگر متفاوت هستند، فرض کلی  بر این است که بیمار خودش برنامه مصرف دارو و زمان بندی مصرف دارو را وارد می‌کند و سپس برنامه به صورت خودکار برای بیمار یادآوری را انجام می دهد.

تنها نقطه ضعف این اعلان ها مانند هر اعلان دیگری این است که میتوان به راحتی آنها را نادیده گرفت.

دسته بندی عادت ها

وقتی روزمان تغییر می‌کند،مثلاً اگر برای خوردن صبحانه به بیرون می‌رویم و معمولاً داروهایمان را با صبحانه می‌خوریم، یا با یک آشنا بطور غیرمنتظره در ساعت معمول مصرف قرص 11 صبح قبل از ناهار روبه رو می شویم،اغلب داروهای خود را فراموش می‌کنیم. در این جا  “دسته بندی عادت” ممکن است مفید باشد.

اگرچه دسته بندی عادت یک رویکرد نسبتاً جدید برای تقویت مصرف دارو است، شکل گیری عادت بارها نشان داده که به طور مؤثری از سلامتی حمایت می کند.

پیوست دادن مصرف دارو با رفتارهای ثابت،مانند مسواک زدن یا درآوردن کفش ها هنگام ورود به خانه می تواند به شما کمک کند تا داروها را به خاطر بسپارید.

برخی از نمونه‌های دسته بندی عادت برای حمایت از مصرف دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

روال بهداشتی : دوش گرفتن، اصلاح، قورت دادن

‌تغذیه: استراحت بعد از شام،یک فنجان چای و داروها

صبح هنگام خروج از خانه : کلید، تلفن، کیف پول، داروها.

دیگر چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

همه ما منحصربه‌فرد هستیم، بنابراین برای اطمینان از اینکه واقعاً داروهای خود را مصرف می‌کنیم، باید آنچه برای ما مفید است را پیدا کنیم و فکر کنیم که چرا از ابتدا آنها را مصرف نمی‌کردیم.

یادآورها، ابزارها،دسته بندی عادت ها یا روش های ترکیبی ممکن است کمک کننده باشد.ما به استراتژی هایی نیاز داریم که بتوانند خود را با موارد غیر منتظره وفق دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.