اپلیکیشن های موبایلی می توانند در کاهش وزن موثر باشند

ستفاده از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت شامل گجت های پوشیدنی و اپلیکیشن ها می تواند به تلاش ها برای کاهش وزن کمک کند

بررسی محققان دانشگاه تسوکوبا ژاپن نشان می دهد استفاده از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت شامل گجت های پوشیدنی و اپلیکیشن ها می تواند به تلاش ها برای کاهش وزن کمک کند.

به گزارش تکناک، چاقی و اضافه وزن می تواند منجر به بیماری های مزمن جدی از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، آپنه خواب، آرتروز و برخی سرطان ها شود.

ثابت شده است که اقدامات متعارف شامل تغییرات رفتاری و اصلاح سبک زندگی، در کاهش وزن مؤثر می باشد. اخیراً نیز روندی افزایشی در مورد استفاده از اینترنت برای انجام اقدامات پیشگیرانه کاهش وزن مشاهده شده است.

گجت های پوشیدنی و برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند که مرتبط با تناسب اندام هستند، توانایی افزایش فعالیت بدنی را نشان داده اند. با این حال، میزان تأثیر آنها و یافتن مؤثرترین مؤلفه ها هنوز مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. مطالعه اخیر انجام شده توسط محققان دانشگاه دانشگاه تسوکوبا ژاپن که در مجله Nutrients منتشر شده است، اثربخشی استفاده از برنامه های کاربردی مبتنی بر وب را در ترویج کاهش وزن و اعمال تغییرات سبک زندگی در افراد دارای اضافه وزن و چاق ارزیابی کرده است.

برای بررسی اثربخشی برنامه های کاربردی مبتنی بر وب، محققان یک بررسی سیستماتیک انجام دادند که در آن 1466 مقاله از 2 پایگاه داده انتشارات پزشکی بازیابی و با دقت انتخاب شدند. سپس کیفیت شواهد هر یک مطالعه ها بر اساس خطر انحراف بررسی شد و در نهایت 97 مقاله به صورت کیفی و 51 مقاله به صورت کمی تحلیل شدند.

تجزیه و تحلیل کیفی نشان داد که مطالعاتی که از مؤلفه‌هایی مانند حمایت اجتماعی، خود نظارتی رفتاری، تعیین هدف رفتاری، اطلاعات در مورد پیامدهای سلامتی و تعیین هدف نهایی استفاده می‌کردند، به‌طور معناداری در کاهش وزن مؤثر بودند.

پروفسور یوشیو ناکاتا می گوید: مطالعه ما نشان داد که استفاده از اقدامات مبتنی بر وب در افراد دارای اضافه وزن و چاق، تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش وزن دارد. با این حال، داده‌های ما روندی به سمت کاهش اثربخشی اقدامات طولانی‌مدت مبتنی بر وب را نشان می‌دهد.

نتایج کمی همچنین اثربخشی استفاده از اقدامات مبتنی بر وب، مانند شخصی‌سازی اطلاعات برای متناسب کردن نیازهای کاربر و مشاوره الکترونیکی را نشان داد که ممکن است به دلیل ظهور و پیشرفت فناوری گوشی‌های هوشمند و در دسترس بودن مشاوره مبتنی بر وب باشد. با این حال، مؤلفه‌های خاصی از اقدامات مبتنی بر وب، یعنی مکالمه های آنلاین، بی‌اثر نشان داده شد که نیاز به چنین ارزیابی‌هایی از کارایی را برجسته می‌کند.

این مطالعه مؤلفه‌های مختلف اقدامات مبتنی بر وب در کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق را تجزیه و تحلیل کرد و مؤلفه‌ها و ویژگی‌های کلیدی مداخلات مذکور که به اثربخشی آنها کمک می کند را شناسایی کرد.

با افزایش نگرانی جهانی در مورد چاقی و افزایش مداوم تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی پیدا می کنند و از اقدامات بهداشتی مبتنی بر وب استفاده می کنند، این مطالعه زمینه را برای تجزیه و تحلیل اثربخشی این اقدامات مداخله ای فراهم می کند و داده هایی را ارائه می دهد که می تواند به طراحی این اپلیکیشن ها کمک کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.