استفاده دارویی از یک ماده شیمیایی محبوب

دانشمندان اخیرا موفق به کشف تکنیکی به نام تبادل فلوراید فسفر (PFEx) شدند که می تواند در کشف داروهای موثر برای درمان سرطان و ایجاد مواد جدید با خواص مفید، مؤثر باشد.

به گزارش تکناک، تنوع، یک خصیصه ضروری برای کشف در شیمی است. هرچه شیمیدانان طیف وسیع‌تری از مولکول‌ها را بررسی ‌کنند، شانس بیشتری برای شناسایی موارد ارزشمند دارند. پیشرفت اخیر دانشمندان به آنها اجازه می دهد تا به سرعت انواع گسترده ای از مولکول های پیچیده را بسازند. محققان امیدوارند که در میان این مولکول ها، درمان هایی جدید و موثر برای سرطان نیز وجود داشته باشد.

اخیرا محققان یک تبدیل  ماده شیمیایی به نام تبادل فلوراید فسفر یا PFEx ایجاد کرده است. PFEx به طور موثر بلوک‌های ساختمانی شیمیایی را به هم می‌چسباند تا مولکول‌های جدید را در یک فرآیند قابل اعتماد به نام شیمی کلیکی به وجود آورد. شیمی کلیکی در حال حاضر مجموعه ای قدرتمند از ابزارها را به شیمیدانان ارائه می دهد. PFEx به عنوان جدیدترین ابزار اضافه شده به آن ابزارها، سرنخی از زیست شناسی گرفته است و از فسفر به عنوان یک رابط شیمیایی استفاده می کند.

در داخل سلول ها، فسفر به DNA ساختار می دهد و مولکول های ذخیره کننده انرژی ضروری را در کنار هم نگه می دارد. این ترکیب یک اتصال دهنده پرکاربرد است که می تواند به راحتی چندین گروه شیمیایی را به هم متصل کند. این گروه ها را می توان در اطراف کانون پیوند فسفر قرار داد تا اشکال سه بعدی ایجاد کند.

اخیرا دانشمندان تکنیک جدیدی به نام تبادل فلوراید فسفر (PFEx) ایجاد کرده اند که با استفاده از فسفر به عنوان یک اتصال دهنده شیمیایی برای ساخت مولکول های پیچیده، قلمرو شیمی کلیک را گسترش می دهد. این پیشرفت به طور موثر می‌تواند به کشف داروهای موثر سرطان و ایجاد مواد جدید با خواص مفید کمک کند. این ماده شیمیایی پایداری محیط را هم حفظ می کند زیرا پیوندهای فسفری می‌توانند به راحتی در طول بازیافت، تجزیه شوند.

اکنون شیمیدانان می توانند از PFEx برای کلیک کردن چندین جزء شیمیایی مختلف در اطراف یک کانون پیوند فسفر استفاده کنند. محققان با استفاده از اتصال دهنده های فسفر بیشتر، می توانند مولکول های پیچیده تری بسازند. در علم شیمی وقتی به فضای جدید دسترسی پیدا می کنید، به عملکرد جدیدی هم دسترسی پیدا خواهید کرد.

حتی واکنش‌های PFEx ممکن است داروها را قادر سازد تا به اهداف خود در داخل بدن بچسبند. محققان در حال حاضر کاوش PFEx را به عنوان منبعی برای درمان سرطان آغاز کرده اند. یکی از مزایای این رویکرد این است که محققان می توانند واکنش پذیری مولکول های دخیل در واکنش های PFEx را بهینه کنند. با این کار  می توانند اطمینان حاصل کنند که داروها فقط با اهداف مورد نظر خود تداخل دارند و به این شکل خطر عوارض جانبی کاهش می یابد.

محققان انتظار دارند این ترکیب جدید به ایجاد موادی با خواص مفید کمک کند. مواد PFEx مزیت مهمی نسبت به مواد شیمیایی که همیشگی در بسیاری از محصولات امروزی دارند. پیوندهای فسفری، بیش از حد پایدار نیستند. این بدان معناست که وقتی محصولی برای بازیافت آماده می شود، می توان آنها را به راحتی تجزیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.