استفاده زیاد از تلفن همراه منجر به ناباروری می شود

مطالعه ای که بر روی 3000 مرد سوئیسی در طول 13 سال انجام شد، ارتباط بین استفاده زیاد از تلفن همراه و کاهش مقدار اسپرم را نشان داد.

به گزارش تکناک، علاوه بر این، شبکه های 4G و 5G امروزی ممکن است تأثیر کمتری نسبت به فناوری ارتباطات قدیمی داشته باشند.

در انجام این مطالعه، محققان دانشگاه ژنو همراه با موسسه بهداشت عمومی و گرمسیری سوئیس، داده‌های 2886 مرد 18 تا 22 ساله را بررسی کردند. به گفته این تیم تحقیقاتی، این بزرگترین مطالعه مقطعی برای بررسی الگوهای استفاده از تلفن همراه و تعداد اسپرم بود.

محققان کشف کردند مردانی که بیش از 20 بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می کنند، میانگین تعداد اسپرم آنها 44.5 میلیون در میلی لیتر است. این میزان 21 درصد کمتر از مردانی بود که فقط یک بار در هفته از تلفن همراه (mobile phone :‌portable device to make telephone calls using a radio link) خود استفاده می کردند و میانگین تعداد اسپرم آنها 56.5 میلیون در میلی لیتر بود. تحرک و شکل اسپرم بدون توجه به استفاده از تلفن همراه تحت تأثیر قرار نگرفت.

این مطالعه در طول زمان در سه مرحله مختلف انجام شد. دوره اول از سال های 2005-2007 به طول انجامید. دوم از سال های 2008-2011 اجرا شد و سومین مرحله سال‌های بین 2012-2018 را در بر می‌گیرد. این مطالعه به محققان اجازه داد تا به نتیجه دیگری برسند.

آنها کشف کردند که تاکنون ارتباط بین استفاده مکرر از تلفن همراه و تعداد کمتر اسپرم در طول زمان، کمتر مشخص شده است، حتی اگر روند کاهشی جهانی در تعداد اسپرم مردان وجود داشته باشد. یک نظریه برای این موضوع این است که فناوری های قدیمی تر تلفن همراه مانند 2Gو 3G قدرت انتقال بالاتری نسبت به تلفن‌های همرای امروزی داشتند و میدان‌های الکترومغناطیسی تولید شده می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود.

استفاده زیاد از تلفن از طریق پرسشنامه ها گزارش شده است، که نویسندگان مطالعه این موضوع را به عنوان مشکل تلقی می کنند، زیرا خود گزارش دهی می تواند غیرقابل اعتماد باشد.

اما آنها اشاره می‌کنند که در حال حاضر مطالعه دیگری در حال انجام است که امواج الکترومغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کند، به علاوه نحوه استفاده مردان از تلفن‌هایشان (پیام‌رسانی، حمل و نقل، تماس‌ها و غیره) و اعمال این یافته‌ها در تعداد کلی اسپرم.

همچنین محققان خاطرنشان می کنند که با اینکه آنها این ارتباط را پیدا کردند، به طور قطع نمی توان گفت که استفاده بیشتر از تلفن همراه تعداد اسپرم را کاهش می دهد زیرا عوامل دیگر ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند.

با این حال، دانشمندانی که با این تحقیق مرتبط نیستند می گویند که هم مطالعه منتشر شده و هم مطالعات در حال انجام ارزشمن هستند.

مالکوم اسپرین می‌گوید: احتمالاً عوامل مخدوش‌کننده متعددی وجود دارد که نویسندگان و محققان آینده قادر به بررسی آن‌ها خواهند بود، مانند این فرضیه که افزایش استفاده از تلفن همراه با اضطراب همراه است که در نتیجه باعث کاهش کیفیت اسپرم می‌شود. این مقاله محرک خوبی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

آلیسون کمپبل، مدیر ارشد علمی Care Fertilityکه شبکه ای از کلینیک های باروری در بریتانیا است، می گوید که مردان نباید تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دستشان برسد، وحشت زده شوند یا استفاده از تلفن همراه خود را به شدت تغییر دهند.

او گفت: این یک مطالعه جذاب و جدید است که نباید باعث ایجاد هشدار یا تغییرات شدید در عادات شود. مردانی که به دنبال بچه دار شدن هستند یا می‌خواهند سلامت اسپرم خود را بهبود بخشند، باید ورزش کنند. رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن مناسب، پرهیز از سیگار کشیدن و محدود کردن الکل و در صورت داشتن مشکل در بارداری، در این زمینه موثر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.