اعلام آمار و ارقام جدید از میزان مهاجرت ایرانیان

اعلام آمار و ارقام جدید از میزان مهاجرت ایرانیان

سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ روز سه شنبه گذشته در ۱۰ فصل شامل داده‌های مهاجرتی همراه با تحلیل‌های کمی و کیفی در رصدخانه مهاجرت ایران رونمایی شد.

به گزارش تکناک، در حاشیه این رونمایی نشست خبری مدیر رصدخانه مهاجرت ایران برگزار و طی آن آمارهای جالب توجهی از فرایند مهاجرت از ایران و دلایل آن رسانه ای شد. در ادامه مروری بر مهمترین اعداد و ارقام میزان مهاجرت از ایران خواهیم داشت.

* از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۱ میلادی به طور متوسط سالی ۸۶ هزار روادید غیرتوریستی برای ایرانیان صادر شده است، همچنین در ۱۲ سال اخیر ۱۶ هزار روادید تحصیلی، ۱۲ هزار اجازه اقامت کاری به طور متوسط برای ایرانیان در کشورهای مقاصد اصلی یعنی آمریکا، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا صادر شده است.

* در موضوع صدور روادیدهای خاص برای کسب و کارها برای ایرانیان نیز از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، در مجموع ۲ هزار روادید استارتاپی و کارآفرینی برای ایرانیان از انگلیس و کانادا صادر شده است.

* بر اساس آمارهای ارائه شده جمعیت ایرانیان در ترکیه نیز با افزایش ۲۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ یعنی ۱۵ هزار و ۵۳۹ نفر به ۱۰۷ هزار و ۶۰۶ هزار نفر رسیده است.

* بررسی نشان می‌دهد میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۳ میلیون نفر رسیده و ایران از این روند افزایشی بی نصیب نبوده، تراز مهاجرت دانشجویان از ۱۷ هزار نفر به تراز ۶۶ هزار نفر رسیده‌ است.

* روسیه در گذشته مقصد دانشجویان ایرانی نبوده ولی اکنون به مقاصد مهاجرت دانشجویان اضافه شده است، طبق آمارها نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین المللی ایرانی از نرخ رشد جمعیت دانشجویان در سطح بین المللی سبقت گرفته است.

* در بخش ویزاهای استارت‌آپ‌ها، در سال ۲۰۲۱ از سوی کانادا تعداد ۸۰ روادید و از سوی انگلیس ۳۰ روادید برای استارتاپ های ایرانی صادر شد و این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰ و ۱۴ روادید بوده است.

* براساس پیمایشی که در رصدخانه انجام شد، ۴۲ درصد از مدیران میانی برنامه قطعی برای مهاجرت دارند.

* مهاجرت پناهجویی به عنوان جعبه سیاه در حوزه مهاجرت تلقی می شود، بر اساس آمار جهانی نرخ پناهجویی در سال ۲۰۲۱ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۲۰۲۲ با افزایش آمار پناهجویان اوکراینی به حدود ۱۰ میلیون نفر می رسد.

* تعداد پناهجویان ایرانی با افزایش ۳۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، به طور کلی به ۳۵ هزار نفر رسیده‌ است.

* هر سال به طور متوسط ۱۲ هزار روادید غیرتوریستی، ۱۶ هزار روادید دانشجویی صادر می شود، همچنین ۳۵ هزار نفر در قالب پناهجویی از کشور خارج می شوند که در کل سالی ۶۵ هزار نفر را در برمی گیرد.

* بیشترین پناهجویان ایرانی از انگلیس درخواست پناهجویی می‌دهند و به طور کلی ۸۷ درصد از کسانی که از انگلیس درخواست پناهجویی می دهند، موافقت می شود.

* در حالی که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه، آمار ایرانیان را بیشتر از 4 میلیون نفر بر اساس آمارهای کنسولی اعلام می کند، آمارهای سازمان ملل متحد، بانک جهانی و داده های کشورهای مقصد اصلی حدود ۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.