افراد قطع عضو هم می توانند دما را احساس کنند

به لطف فناوری جدید بیونیک، افراد قطع عضو می توانند دما را در دست مصنوعی خود دوباره احساس کنند.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPF) سوئیس یک دستگاه غیر تهاجمی به نام MiniTouch برای این مطالعه ساخته اند که بازخورد حرارتی را در مورد شی مورد لمس ارائه می دهد.

بازخورد دما برای انتقال اطلاعاتی که فراتر از لمس است، ضروری است و منجر به احساس محبت می شود. سیلوسترو میسرا، رئیس بنیاد برتارلی در مهندسی اعصاب، که این مطالعه را رهبری کرد، در یک بیانیه رسمی گفت: ما موجودات اجتماعی هستیم و گرما بخش مهمی از آن است.

میسرا افزود: برای اولین بار، پس از سال ها تحقیق در آزمایشگاه من نشان داده شد که، اطلاعات لمس و موقعیت می تواند با موفقیت منتقل شود، ما امکان بازگرداندن تمام احساسات غنی را که دست طبیعی فرد می تواند ایجاد کند، در نظر می گیریم.

این دستگاه می تواند در آینده با دستگاه های پوشیدنی مانند پروتز ادغام شود. افراد قطع عضو با استفاده از حسگرهای جدید در اندام های مصنوعی می توانند لمس واقعی تری را احساس کنند.

در طول دو سال، این تیم بیش از 27 داوطلب را برای آزمایشات استخدام کرد. در 17 بیمار، این فناوری با موفقیت نشان داده شد. بسیاری از شرکت کنندگان گزارش کردند که احساس می کنند دوباره به دست گم شده خود متصل شده اند.

بازخورد دما حس خوبی است زیرا شما اندام مصنوعی خود را به طور کامل احساس می کنید. فرانچسکا روسی، یک معلول قطع عضو از بولونیا، ایتالیا که در این مطالعه شرکت کرد، گفت: دیگر احساس خیالی نیست زیرا اندام شما برگشته است.

به لطف فناوری جدید بیونیک، افراد قطع عضو می توانند دما را در دست مصنوعی خود دوباره احساس کنند.

بر اساس بیانیه رسمی مطبوعاتی، دستگاه جدید شامل یک حسگر نازک و پوشیدنی است که می تواند روی انگشت مصنوعی فرد قطع عضو قرار گیرد. نتایج نشان داد که حسگر می تواند اطلاعات حرارتی را در مورد نوع جسم لمس شده تشخیص دهد. برای مثال یک جسم فلزی گرما یا سرمای بیشتری نسبت به یک جسم پلاستیکی منتشر می کند.

الکترودهای حرارتی (همچنین به عنوان ترمود ها شناخته می‌شوند) روی پوست بازوی باقی‌مانده فرد قطع عضو قرار داده می‌شوند تا بازخورد دما را ارائه دهند. ترمودها نیز به نوبه خود اطلاعاتی را در مورد جسم لمس شده توسط حسگر انگشت ارائه می کنند.

سلیمان شوکور، دانشمند ارشد EPF و مهندس اعصاب که همکار این مطالعه بود، گفت: اهمیت ویژه این است که احساسات حرارتی مصنوعی توسط بیمار مشابه احساسات حرارتی تجربه شده توسط دست سالم او است.

هدف بعدی این تیم تنظیم دقیق حس های دما و ادغام آنها در یک دستگاه پوشیدنی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.