افزایش احساس سیری و تمرکز با خوردن صبحانه غنی از پروتئین

یک مطالعه دانمارکی نشان می‌دهد که یک صبحانه غنی از پروتئین می‌تواند سیری و تمرکز را بدون تأثیر بر کالری دریافتی روزانه افزایش دهد و این یافته مهم در میان افزایش نرخ روزافزون چاقی است. اما با وجود فواید، صرف یک صبحانه غنی از پروتئین ممکن است برای مدیریت وزن کافی نباشد، که همین مسئله پیچیدگی استراتژی‌های رژیم غذایی و نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد

محققان در جدیدترین تحقیقات خود، ارتباط بین تغذیه و عملکرد مغز را بررسی کرده‌ و کشف کرده‌اند که یک صبحانه غنی از پروتئین باعث افزایش سیری و بهبود تمرکز می‌شود.

به گزارش تکناک، نتایج یک مطالعه جدید در دانمارک، رابطه بین عادات غذایی و توانایی‌های مغزی را بررسی کرده است و کشف کرده است که مصرف یک صبحانه سرشار از پروتئین می‌تواند سیری را افزایش دهد و تمرکز را بهبود بخشد. به گفته محققان، این بینش در دنیایی که همواره چاقی و بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی در حال افزایش است، بسیار ارزشمند است.

قطعا شما هم تاکنون شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است. این یک سخن کاملاً قدیمی است که هرگز مبنای چندانی در شواهد علمی نداشته است.

اما یک مطالعه جدید دانمارکی بررسی کرده است که چگونه انواع مختلف صبحانه بر سیری و تمرکز تاثیر می‌گذارند و دلیل علمی این سخن قدیمی را پیدا کرده است.

این مطالعه 30 زن چاق 18 تا 30 ساله را به مدت سه روز مورد بررسی قرار داد که در طی آن زنان صبحانه غنی از پروتئین، صبحانه غنی از کربوهیدرات یا اصلاً صبحانه مصرف نکردند. حس سیری، میزان هورمون و انرژی دریافتی زنان در زمان ناهار اندازه‌گیری شد. کل انرژی دریافتی روزانه آنها نیز اندازه‌گیری شد.

شرکت‌کنندگان باید یک تست تمرکز شناختی را در طول مطالعه تکمیل می‌کردند.

دکتر مته هانسن، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید:‌ ما به این نتیجه رسیدیم که یک صبحانه غنی از پروتئین با اسکایر (یک محصول شیر ترش) و جو باعث افزایش سیری و تمرکز در شرکت‌کنندگان می‌شود، اما در مقایسه با حذف صبحانه یا خوردن یک صبحانه غنی از کربوهیدرات، انرژی دریافتی کلی را کاهش نداد.

استراتژی ممکن برای مبارزه با چاقی

تعداد افراد دارای اضافه وزن هم در دانمارک و هم در سراسر جهان در حال افزایش است. چاقی اغلب با بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مانند دیابت نوع 2 همراه است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند افرادی که صبحانه می‌خورند شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افرادی که صبحانه نمی‌خورند دارند و غذاهای غنی از پروتئین عموماً در مقایسه با غذاهای غنی از کربوهیدرات و پرچرب با همان کالری اثر سیری بیشتری دارند.

بنابراین ایده اصلی این آزمایش این بود که بررسی شود آیا یک صبحانه غنی از پروتئین می‌تواند استراتژی خوبی برای دستیابی به سیری بیشتر در طول روز و در نتیجه کاهش کالری دریافتی روزانه باشد یا خیر.

اما مت هانسن می‌گوید راه‌حل لاغری به این سادگی نیست: نتایجی که ما به دست آوردیم تایید می‌کنند که وعده‌های غذایی غنی از پروتئین باعث افزایش حس سیری می‌شوند که با توجه به جلوگیری از افزایش وزن این یک تاثیر مثبت است. با این حال، نتایج همچنین نشان می‌دهد که برای موثر بودن این استراتژی تغذیه‌ای، صرفا خوردن یک صبحانه غنی از پروتئین کافی نیست.

تفاوت قابل‌توجه

پتانسیل جایگزینی یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات با یک رژیم غذایی غنی از پروتئین را می‌توان به وضوح در اثرات سیری اندازه‌گیری شده در این مطالعه مشاهده کرد.

چندین نفر از افراد در مصرف کل صبحانه غنی از پروتئین شامل اسکایر و جو با مشکل مواجه بودند.

جالب است که تفاوت زیادی در اثر سیری دو وعده غذایی متفاوت با محتوای کالری یکسان وجود دارد. اگر به زنان حاضر در مطالعه اجازه داده می‌شد که اندازه غذا را خودشان انتخاب کنند، این احتمال وجود داشت که آنها غذای بیشتر و در نتیجه کالری بیشتری در روز مصرف کنند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

به گفته این محقق، اگرچه این مطالعه بینش‌های مهمی را ارائه کرده است، اما محدودیت‌هایی نیز دارد زیرا تنها زنان جوان دارای اضافه وزن در این مطالعه شرکت کردند. همچنین این مطالعه بر اساس مشاهدات نسبتاً کوتاه مدت است و این سؤال را بی‌جواب می‌گذارد که چگونه تغییرات طولانی مدت رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت و وزن تأثیر بگذارد.

بنابراین این مطالعه بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک اینکه چگونه انواع مختلف غذا بر سلامت در طول زمان تأثیر می‌گذارند، تأکید می‌کند.

مت هانسن می‌گوید: ما در حال حاضر اطلاعات جدیدی از یک آزمایش به دست آورده‌ایم که در آن شرکت‌کنندگان یک صبحانه با پروتئین بالا یا یک صبحانه کم پروتئین مصرف کردند. هدف این بود که بررسی کنیم که چگونه انواع مختلف صبحانه بر ترکیب بدن و سایر پارامترها مانند میکروبیوتا و میزان کلسترول تأثیر می‌گذارد.

به گفته مت هانسن، نتایج این مطالعات ممکن است در آینده منجر به ایجاد توصیه‌های تغذیه‌ای هدفمندتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.