افزایش سرعت پردازنده های اینتل به 5 گیگاهرتز

بر اساس اطلاعات افشا شده اینتل در نظر دارد سرعت کلاک پردازنده‌های Meteor Lake را فراتر از 5 گیگاهرتز افزایش دهد.

به گزارش تکناک، مهندسان اینتل موفق شده‌اند کلاک هسته‌های پردازنده‌های بومی Meteor Lake را به بیش از 5.0 گیگاهرتز افزایش دهند. این پتانسیل فرکانس بهبود یافته در هسته‌های پردازشی نسل بعدی intel ، به محصولات Meteor Lake امکان ارائه عملکرد قابل توجه بیشتری نسبت به محصولات موجود شرکت را می‌دهد.

با توجه به این اطلاعات فاش‌شده، پردازنده Intel Core Ultra 7 نسل 14 به سرعت کلاک بوست تک‌هسته‌ای 5.0 گیگاهرتز می‌رسد، در حالی که Core Ultra 9 از آن عبور می‌کند.

همانند تمام اخبار فاش شده‌، باید این اطلاعات را با احتیاط در نظر بگیرید زیرا این اطلاعات غیررسمی است و مشخص نیست آیا این فرکانس‌ها بر روی سیلیکون‌های تولید شده به صورت انبوه قابل دستیابی است یا خیر.

پردازنده‌های رپتور لیک نسل 13 intel برای دستگاه‌های نوت‌بوک‌های پیشرفته، هسته‌های عملکرد بالای خود را بدون مشکل به 5.0 گیگاهرتز و بیشتر بهبود می‌بخشند. در همین حال، بهبود دادن هسته‌های پردازشی پردازنده‌های Meteor Lake ممکن است چالش برانگیزتر باشد.

از یک جهت، هسته‌های پردازنده عمومی Meteor Lake در داخل یک تایل محاسباتی 3D-stacked نوین قرار دارند و با استفاده از فناوری Intel 4 که از لیتوگرافی فرابنفش افقی (EUV) استفاده می‌کند، ساخته شده‌اند. نود تولیدی جدید وعده‌های بسیاری را در مقابل نود Intel 7 (قبلاً به عنوان 10 نانومتر Enhanced SuperFin شناخته می‌شد) ارائه می‌دهد.

اما از سوی دیگر، فناوری ساخت نسل قبل به گونه‌ای طراحی شده بود که پردازنده‌های مرکز داده را با کلاک‌های بوست نسبتاً پایین‌تر فعال کند، بنابراین Intel 4 ممکن است به اندازه نسل قبلی خود “سریع” نباشد.

یکی دیگر از موارد مهم درباره افزایش فرکانس تایل محاسباتی Meteor Lake این است که ممکن است در یک نقطه‌ای دمای آن بیش از حد بالا رود یا نیاز به انرژی زیادی داشته باشد. در عین حال، با توجه به طراحی 3D-stacked چند تایلی Meteor Lake، طبق تعریف، این محصول ممکن است نسبت به یک محصول مشابه با یک قالب یکپارچه، بیشتر نیاز به انرژی داشته باشد. بنابراین، مصرف برق پردازنده باید تحت کنترل قرار گیرد.

مشخصات ادعایی پردازنده های نسل 14 اینتل برای لپ تاپ ها

از آنجا که پردازنده‌های موبایل نسل 14 intel با نام تجاری Core Ultra مدل Meteor Lake از نظر تعداد هسته‌ها نسبت به پردازنده‌های قبلی نسل 13 با نام تجاری Core Raptor Lake (هر دوی آن‌ها دارای حداکثر شش هسته عملکرد بالا و حداکثر هشت هسته کارایی با مصرف کم انرژی‌ هستند) برتری ندارند، به نظر می‌رسد ضروری باشد که آن‌ها دارای کلاک‌های بالا باشند تا در همه کاری‌ها به طور روشن نسبت به نسل قبلی خود عملکرد بهتری داشته باشند.

البته، انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید دارای شتاب‌دهنده‌ها و ویژگی‌های جدیدی باشند که احتمالاً تجربه کاربری را به طور کلی و بار های کاری‌ هوش مصنوعی را به طور خاص بهبود خواهند بخشید.

با این حال، بسیاری از افراد هنوز هم می‌خواهند پردازنده‌ها را در مواردی مانند بازی‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای با نیاز به عملکرد بالا مقایسه کنند و این نوع برنامه‌ها بیشتر به هسته‌های قوی پردازنده تکیه می‌کنند. بنابراین، هر چه فرکانس بالاتر باشد، بهتر است.

با این حال، از آنجا که اطلاعات درباره سرعت کلاک بوست پردازنده‌های نسل 14 intel از خود intel نیست و ما نمی‌دانیم این اطلاعات چقدر جدید یا قدیمی هستند، باید با احتیاط آن‌ها را در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.