امکان تبدیل IOS به یک سیستم مشابه اندروید

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) تغییراتی را در iOS به عنوان بخشی از اقدامات ضدرقابتی اپل پیشنهاد کرده‌است.

به گزارش تکناک، در پاسخ، اپل در حال مبارزه است و طبق ادعای وی، تغییرات پیشنهادی، iOS را به یک “سیستم مشابه اندروید” تبدیل خواهد کرد.

سازمان CMA بر استفاده اجباری از WebKit برای همه مرورگرهای iOS تمرکز دارد و استفاده از آن را مانعی برای رقابت می‌داند.

حذف الزامات WebKit یکی از پیشنهادات اصلی CMA است. استفاده از WebKit، موتور رندر توسعه یافته اپل برای همه مرورگر‌های وب مجاز در App Store، اجباری است.

طبق استدلال منتقدان، استفاده از WebKit موجب شباهت همه مرورگرها می‌شود و از Safari، به عنوان مرورگر پیش‌فرض حمایت می‌کند. برخی دیگر بر این باورند که WebKit عملکرد دیگر مرورگرها را در مقایسه با قدرت دستگاه‌های اپل محدود می‌کند. طبق استدلال CMA، کیفیت همه مرورگرها در دستگاه‌های اپل به دلیل سرعت آهسته WebKit محدود می‌شود. و باعث حذف برخی ویژگی های برنامه ریزی شده توسط توسعه دهندگان به دلیل عدم پشتیبانی موتور از آنها و درنتیجه موجب صرف هزینه‌های توسعه بالاتر شرکت‌ها به دلیل اشکالات ذاتی WebKit می‌شود.

با این حال، اپل با پیشنهاد CMA مخالف است. طبق استدلال این شرکت حذف این تعهد از به روز رسانی یکنواخت برنامه‌های کاربردی ارائه‌کننده محتوای وب، مانند اندروید، جلوگیری می کند. همچنین اپل ادعا می‌کند App Store‌های جایگزین محافظت از کاربر قدرتمند ارائه شده توسط مدل تجاری اپل را نیز تضعیف می‌کنند و موجب کاهش تقاضا خواهد شد. طبق گزارش رسانه‌ها، پس از بیانیه دسامبر CMA، اپل در اواخر ژانویه به دادگاه استیناف رقابت بریتانیا اعتراض کرد.

علاوه بر تحقیقات CMA، توصیه کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن بر قرارگیری فروشگاه های اپلیکیشن شخص ثالث در پلتفرم‌های اپل و گوگل است. در سال 2024، قانون خدمات دیجیتال (DSA) و قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در اتحادیه اروپا لازم الاجرا و شرکت های دیجیتالی مجبور به تنظیم رویه های مربوط به رقابت با قوت بیشتری خواهند بود. تغییرات دقیق اپل هنوز مشخص نیست. اما انتظار می رود این برند مجبور به استفاده از App Storeهای جایگزین در iOS شود.

با وجود مقابله اپل با این پیشنهادات، ممکن است این شرکت با افزایش فشار از سوی مقامات و قانون‌گذاران، چاره ای جز تغییر رویه خود نداشته باشد و ممکن است این برند سیستم بسته خود را به روی App Store ها و سرویس‌های پیام‌رسان جایگزین باز کند. این مساله بدون شک مدل تجاری اپل را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما ممکن است برای بقا رقابت آن در بازاری با تنظیمات فزاینده لازم باشد.

شیوه های انحصاری اپل

اپل به انجام اقدامات انحصارطلبانه‌ای در زمینه های مختلف کسب و کار خود متهم شده است. برخی از زمینه‌های کلیدی مورد انتقاد قرار گرفته عبارتند از:

App Store:

کنترل اپل بر App Store در سال های اخیر کانون اصلی تحقیقات ضد انحصار بوده است. اپل همه برنامه های iOS را با قوانین App Store بررسی می‌کند و 30٪ کمیسیون از تمام پرداخت‌های درون پلتفرم، دریافت می کند. این مساله منجر به شکایت توسعه دهندگان شده است و طبق ادعای آنها این هزینه ها بسیار زیاد است. همچنین، قوانین اپل در مورد توزیع برنامه و پردازش پرداخت محدودیت‌های بسیاری ایجاد و اپل از قدرت خود برای ارائه برنامه های خود مانند Apple Music و Apple News استفاده می‌کند که این یک ارجحیت ناعادلانه نسبت به رقبای شخص ثالث محسوب می‌شود.

iOS:

کنترل اپل بر سیستم عامل iOS نیز به عنوان نوعی رفتار انحصاری مورد انتقاد قرار گرفته است. از آنجایی که این سیستم عامل تنها در دستگاه های اپل قابل اجرا است، منتقدان بر این باورند که اپل یک مزیت ناعادلانه در بازار دارد. علاوه بر این، محدودیت های اپل در توزیع برنامه، مانند ممنوعیت نصب برنامه‌ها خارج از App Store و الزام آن به تأیید همه برنامه ها توسط اپل نیز یک ویژگی ضد رقابتی از دید آنها محسوب می‌شود.

موزیک و ویدئو:

کنترل اپل بر پخش موسیقی دیجیتال و محتوای ویدیویی از طریق iTunes Store نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی بر این باورند که تسلط اپل در بازار رسانه های دیجیتال موجب اعمال محدودیت در دسترسی رقبا به آنها، افزایش قیمت ها و محدودیت نوآوری در بازار شده است. به عنوان مثال، اپل با استفاده از کنترل خود بر iTunes Store، شرکت های ضبط را مجبور به اتخاذ یک مدل قیمت گذاری یکنواخت ضدرقابتی می‌کند.

تعمیر و نگهداری:

کنترل اپل بر تعمیر و نگهداری دستگاه های خود نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. اپل انجام تمام تعمیرات از طریق ارائه دهندگان خدمات رسمی را الزامی می‌کند. خدمات رسمی قفل های نرم افزاری را در دست‌دارند و از تعمیر دستگاه ها توسط کاربران یا خدمات شخص ثالث جلوگیری می کند. این امر منجر به شکایت مصرف کنندگان و تعمیرگاه های شخص ثالث شده است. از نظر آنها سیاست های اپل در بازار یک انحصار در زمینه تعمیرات ایجاد کرده و منجر به قیمت بالاتر دستگاه‌ها و هزینه‌های تعمیرات شده است.

به طور کلی، با وجود انتقاد از برخی اقدامات اپل و تلقی آنها به عنوان اعمال انحصار طلبانه، باید بدانیم همه آنها غیرقانونی نیستند و تشخیص نقض قوانین ضد انحصار توسط اپل به عهده قانونگذاران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.