امکان تشخیص آلزایمر با انجام یک آزمایش ادرار

در مطالعه جدید محققان آزمایش ادرار را به عنوان راهی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر پیشنهاد کرده اند.

به گزارش تکناک، به گفته محققان سطح اسید فرمیک در ادرار می‌تواند یک نشانگر زیستی مفید در مراحل اولیه آلزایمر باشد.

آلزایمر یک بیماری تحلیل عصبی با روند آهسته است. با گذشت چندین دهه از ظهور علائم بالینی آن، امکان شناسایی بیماری در بیماران با اختلال شناختی خفیف چالش برانگیز است.

پزشکان در حال حاضر ابزار شناسایی دقیق تشخیص آلزایمر را در دست ندارند. این بیماری به طور کلی فقط به طور رسمی با استفاده از اقدامات شناختی یا روانشناختی تشخیص داده می شود. با این حال، در برخی موارد، می توان از تصویربرداری پزشکی پیشرفته برای تشخیص برخی ویژگی های پاتولوژیک مغز استفاده کرد.

طیف گسترده‌ی تست‌های تشخیصی بالقوه در حال حاضر در مراحل مختلف توسعه هستند. اسکن چشم، آزمایش خون، اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند ردیابی مردمک‌ ، و تست‌های بویایی، همگی برای تشخیص این بیماری قبل از ظهور علائم آن پیشنهاد شده‌اند.

اسید فرمیک محصول متابولیک مشتق از فرمالدئید، مولکولیست که در غلظت های بالا سمی اما در سطوح پایین در مغز سالم نیز یافت می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است فرمالدئید درون زا ممکن است در یادگیری و حافظه نقش داشته باشد، اما غلظت بالای آن در مغز می تواند منجر به نقص های شناختی شبیه به موارد دیده‌شده در بیماری آلزایمر (AD)، شود.

برای بررسی این فرضیه که غلظت اسید فرمیک در ادرار می تواند نشانگر بیماری آلزایمر باشد، محققان تقریباً 600 نفر را در مراحل مختلف زوال شناختی انتخاب کردند. نمونه‌ها به پنج گروه، شامل گروه سالم از نظر شناختی تا گروه با تشخیص بالینی آلزایمر تقسیم شدند.

به طور کلی، محققان دریافتند غلظت اسید فرمیک در هر چهار گروه دارای اختلال شناختی در مقایسه با گروه کنترل سالم به طور قابل اندازه گیری بالاتر بود. این مطالعه همچنین نشان داد سطوح اسید فرمیک با کاهش نمرات تست‌های روان‌شناختی سنجش شناخت مرتبط است.

هنگامی که محققان آزمایش خون برای نشانگرهای زیستی آلزایمر را به ترکیب اضافه کردند، متوجه شدند که دقت تشخیصی بیشتر شده و امکان پیش‌بینی مرحله‌بندی بیماری را فراهم می‌کند.

باید توجه داشت که این فقط یک تحقیق اولیه است، بنابراین قبل از در دسترس قرار گرفتن معمول آزمایش بالینی ادرار، برای تأیید این یافته ها بررسی‌های بیشتری نیاز است. با این وجود، یافته‌های امیدوارکننده نه تنها به یک آزمایش غربالگری زودهنگام بسیار ساده برای آلزایمر، بلکه به سرنخ‌هایی برای مقابله با ظهور مکانیسم تحلیل رونده این بیماری اشاره می‌کند.

محققان نتیجه گیری کردند: استفاده از این نشانگر‌های زیستی از آزمایش ادرار می تواند به طور قابل توجهی محبوبیت غربالگری زودهنگام AD را افزایش، و همچنین مشاوره در مورد تشخیص، درمان و شیوه زندگی افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر را بهبود بخشد.

تحقیقات عمیق روی این نشانگرهای زیستی همچنین به کشف مکانیسم‌ها و درمان‌های بالقوه AD کمک می‌کند. تغییرات دینامیکی در فرمالدئید و اسید فرمیک موجود در ادرار، اختلال متابولیک جدید دیگری را در بیماری‌زایی AD را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.