امکان تشخیص سرطان کبد با یک آزمایش ادرار

تیمی از محققان در موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا در گلاسکو، اسکاتلند، نشانگر زیستی را کشف کردند که ممکن است آزمایش ادرار برای تشخیص سرطان کبد را ممکن کند.

تیمی از محققان در موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا در گلاسکو، اسکاتلند، نشانگر زیستی را کشف کردند که ممکن است آزمایش ادرار برای تشخیص سرطان کبد را ممکن کند.

به گزارش تکناک، امروزه تشخیص سرطان معمولا از طریق جراحی، اسکن اولتراسوند یا آزمایش خون انجام می شود. همه این روش ها تهاجمی هستند و نیاز به مراجعه به بیمارستان یا جراحی دارند.

دکتر ساوریو تاردیتو، محقق ارشد، از مؤسسه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به سرطان کبد افزایش یابد و ما به ابزارهای جدیدی برای یافتن و درمان زودتر آن نیاز داریم.

ما از کشف این متابولیت جدید که قبلاً هرگز در پستانداران توصیف نشده بود، هیجان زده بودیم، که کاندیدای خوبی برای آزمایش های تشخیصی است، زیرا مخصوص نوع خاصی از سرطان کبد است که می تواند به راحتی در ادرار شناسایی شود، و به طور بالقوه می تواند به عنوان سرطان کبد مورد استفاده قرار گیرد. یک نشانگر برای نظارت بر رشد تومورها است.

تاردیتو همچنین افزود که این تیم در نظر دارد مطالعات بیشتری را برای بررسی اینکه متابولیت در مراحل اولیه سرطان کبد چگونه ظاهر می شود؟ و برای شناسایی اینکه آزمایش ادرار چقدر زود می تواند بیماری را به طور قابل اعتماد تشخیص دهد انجام دهد.

حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان کبد به نوعی از این بیماری مبتلا هستند که در آن رشد تومور نتیجه یک مولکول پروتئینی به نام بتا کاتنین است.

آزمایش ادرار جدید این مولکول خاص را شناسایی می کند که منجر به یک شاخص موثر سرطان کبد می شود. محققان هنگام مطالعه متابولیتی به نام N5-methylglutamine که در موش‌های مبتلا به نوع خاصی از تومور کبدی در سطوح بالایی ظاهر می‌شد، به این مولکول برخورد کردند.

اگرچه در حال حاضر هیچ آزمایش ادرار دیگری برای سرطان وجود ندارد، آزمایش‌های جایگزین امیدوارکننده زیادی در حال توسعه هستند.

آزمایش های جایگزین توسعه یافته است

در سال 2020، آزمایش خون جدیدی معرفی شد که از نمونه‌های 4هزار نفر استفاده می‌کرد و می‌توانست بیش از 50 نوع سرطان را، گاهی اوقات حتی قبل از بروز علائم، تشخیص دهد.

علاوه بر این، این آزمایش در تشخیص 12 نوع از خطرناک ترین انواع سرطان، از جمله سرطان پانکراس، که معمولاً فقط در مراحل پایانی قابل تشخیص است، دقیق بود.

در همان سال یک تیم بین المللی از دانشمندان آزمایش خونی را توسعه دادند که می تواند پنج مورد از رایج ترین انواع سرطان را چهار سال قبل از تشخیص علائم با روش های فعلی تشخیص دهد.

این آزمایش، در حال حاضر می تواند سرطان های زیر را تشخیص دهد: سرطان معده، مری، کولورکتال، ریه و کبد.

جالب‌تر اینکه در اوایل سال 2022، محققان لنزهای تماسی غیرتهاجمی را اختراع کردند که هم می‌توانست سرطان را تشخیص دهد و هم ممکن است روزی آن را درمان کند.

این فناوری پیشگامانه که برای اولین بار در جهان تاکنون انجام شده  تنها در سلول‌های آزمایشگاهی آزمایش شده است، اما به محض اثبات بی‌خطر بودن، می‌تواند به آزمایش‌های انسانی نیز منتقل شود. این دستگاه با شناسایی محصولات جانبی سلولی در اشک‌ها به نام اگزوزوم عمل می‌کند که گمان می‌رود نشان دهنده رشد تومور در جایی از بدن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.