انتقال سرسام آور داده ها با لای فای

موسسه مهندسان برق و الکترونیک آمریکا 802.11bb  را به عنوان استانداردی برای ارتباطات بی‌سیم بر پایه نور معرفی کرده اند.

به گزارش تکناک، با انتشار این استاندارد، شرکت‌های جهانی لای فای را به خوبی پذیرفته اند، زیرا به سرعت پخش و پذیرش فناوری انتقال داده‌ها کمک خواهد کرد.

مزایای استفاده از نور به جای فرکانس‌های رادیویی (RF) توسط طرفداران لای فای، از جمله pureLiFi، Fraunhofer HHI و Light Communications 802.11bb Task Group تأکید می‌شود.

ادعا می‌شود که لای فای ارتباطات بی‌سیم سریع‌تر و قابل اعتمادتر با امنیت بی‌نظیر نسبت به فناوری‌های سنتی مانند وای فای و 5G ارائه می‌دهد. اکنون پس از انتشار استاندارد لای فای IEEE 802.11bb، امیدواریم که هم‌کاری بین سیستم‌های لای فای با وای فای موفق به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.

البته لای فای قادر به جایگزینی وای فای و 5G (و شبکه‌های سیمی) نیست. امواج رادیویی هنوز مزیت مشخصی را در انتقال در فواصل بزرگ و از طریق اشیاء مات دارند. به جای آن، باید بر روی استفاده از هر یک از این فناوری‌ها برای موارد خاص تمرکز کرد و از مزایای لای فای در جایی که ممکن است بهره‌برداری شود، استفاده کرد.

در ویدیوی بالا می‌توانید یک سیستم لای فای را مشاهده کنید که از زیرساخت روشنایی یک ساختمان برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. نگران نباشید، چراغ‌ها به طور قابل مشاهده‌ای چشمک‌زن یا درخشان نیستند، زیرا انتقال داده از بخشی از طیف مادون قرمز استفاده می‌کند.

جایی که لای فای موفق است، نه تنها در سرعت ادعا شده اش که تا ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه است، بلکه دومینیک شولتز از فرائونهوفر به این نکته اشاره می‌کند که این فناوری در یک طیف نوری اختصاصی کار می‌کند که این باعث بالاتر بودن قابلیت اطمینان و کاهش تأخیر و نوسانات شده است. علاوه بر این، شولتز می‌گوید: “انتشار خط‌مشی نور، بهبود امنیت را از طریق جلوگیری از نفوذ دیوار، کاهش خطر مسدود شدن و کنترل غیرمجاز و توانایی ناوبری دقیق به سانتیمتر در داخل فضاها فراهم می‌کند.”

اکنون که استاندارد IEEE 802.11bb منتشر شده است، تولید کنندگان می‌توانند به اکوسیستم بیشتری اعتماد کنند و در صورت مناسب، فناوری را یکپارچه کنند. یکی از مهمترین شرکت‌های لای فای یعنی pureLiFi، قبلاً ماژول آنتن نوری ONE را برای یکپارچه‌سازی در دستگاه‌های متصل، آماده کرده است. این قطعه با طول ۱۴/۵ میلی‌متر (در بالا) در حال حاضر به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی برای ارزیابی ارائه می‌شود. در تبلیغات خود، شرکت پیشنهاد می‌دهد که لای فای نسبت به وای فای، برای اتصالات بیشتر بدون اختلال، امنیت و حریم خصوصی بیشتر و انجام امور سنگینتر برای کارهای با پهنای باند بالاتر، اولویت دارد.

ما انتظار داریم که از الان تا کنگره جهانی موبایل (MWC) در فوریه سال آینده، دستگاه‌های شبکه لای فای و دستگاه‌های کاربری که استاندارد را پشتیبانی می‌کنند، به طور گسترده‌تری مشاهده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.