اندازه گیری صدای پرتاب موشک با کمک یک کاسه برنج!

داده‌های جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های پیش‌بینی صدای موجود را که برای محافظت از تجهیزات گران‌قیمت SLS تأیید کنند

سامانه پرتاب فضایی ناسا (SLS) که قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان است، رفت و برگشت ماموریت آرتمیس I به سمت ماه را در ماه نوامبر انجام داد.

به گزارش تکناک، SLS در هنگام پرتاب 13درصد از موشک آپولو زحل ناسا بهتر عمل کرد و در حین حرکت صدای بلندی ایجاد کرد که از کیلومترها دورتر شنیده می شد.

اکنون، گروهی از دانشمندان اندازه‌گیری‌های صدای پرتاب را از مکان‌های مختلف اطراف مرکز فضایی کندی گزارش کرده‌اند. جالب است که آنها یک کاسه برنج کریسپی را به عنوان نقطه مرجع استفاده کردند.

مطالعه صدای SLS می تواند به مبارزه با اطلاعات نادرست کمک کند

داده‌های جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های پیش‌بینی صدای موجود را که برای محافظت از تجهیزات گران‌قیمت SLS و همچنین محیط‌ها و جوامع نزدیک به سایت‌های پرتاب مورد نیاز است، تأیید کنند.

پس از تأخیرهای متعدد، SLS در شرایط مرطوب شبانه پرتاب شد و به محققان اجازه داد امواج فشار را مشاهده کنند. در ویدئوی زیر به تصاویری از پرتاب که توسط ناسا به اشتراک گذاشته شده است، نگاهی بیندازید.

دانشمندان که یافته های خود را در مقاله ای در مجله JASA Express Letters منتشر کردند، همچنین ادعا کردند که داده های جدید آنها می تواند به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست کمک کند. سال گذشته، آن‌ها ادعای گسترده‌ای مبنی بر اینکه صدای ساطع شده از Saturn V به اندازه‌ای بلند است که بتن را ذوب کند، رد کردند.

کنت گیی، نویسنده این مطالعه گفت: امیدواریم این نتایج اولیه به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست احتمالی کمک کند، همانطور که در مورد Saturn 5 اتفاق افتاد. وب‌سایت‌ها و انجمن‌های گفتگوی متعددی گزارش های نادرستی مبنی بر این محتوا ارائه دادند که امواج صوتی Saturn 5 به قدری بلند است که باعث ذوب بتن و آتشسوزی در چمن ها میشود.

مقایسه صدای SLS با یک کاسه غلات

دانشمندان پشت این مطالعه جدید ادعا کردند که دو تقویت کننده موشک سوخت جامد (SRB) موشک SLS احتمالاً بزرگترین منبع صوتی در طول پرتاب بوده و در ادامه چهار موتور هیدروژن-اکسیژن مایع سیستم پرتاب به عنوان منابع صوتی بعدی در نظر گرفته می شود.

آنها چندین ویژگی صوتی پرتاب را مورد بررسی قرار دادند، از جمله صدای ترق و ترق مستند از امواج ضربه ای در طول پرتاب موشک. همانطور که ویتنی کویل، نویسنده این مطالعه توضیح داد، ما دریافتیم که سطح سر و صدای Artemis I در فاصله 5 کیلومتری دارای کیفیت صدای ترق ترقی در حدود 40 میلیون برابر بیشتر از یک کاسه برنج کریسپی است.

به طور کلی، محققان ضبط‌های پنج میکروفون واقع در فاصله 1.5 کیلومتری تا 5.2 کیلومتری سکوی پرتاب را بررسی کردند و دریافتند که همه آنها از سطوح نویز پیش‌بینی‌شده فراتر رفته‌اند، این افزایش در برخی از آنها تا 20 دسی‌بل بود. در فاصله 1.5 کیلومتری، حداکثر سطح صدا به 136 دسی بل رسید، در حالی که در فاصله 5.2 کیلومتری، سطح صدا به 129 دسی بل افزایش یافت.

گیی توضیح داد: اگرچه این مطالعه گام مهمی به جلو است، ما هنوز راه درازی برای درک همه چیز در مورد تولید، انتشار و درک صدای موشک در پیش داریم. ممکن است جامعه علمی در مورد مدل‌های صدای موشک راه درازی در پیش داشته باشد، اما حداقل می‌دانیم که برای دستیابی به سطح صدای ترق ترق مشابه با قوی‌ترین موشک جهان، تقریباً چند کاسه برنج کریسپی لازم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.