اندروید ۱۴ چه ویژگی‌هایی دارد؟

اندروید 14 آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل گوگل است و شامل مجموعه ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید برای دستگاه‌های اندرویدی می‌شود.

به گزارش تکناک، تاریخ انتشار اندروید 14 هنوز به طور رسمی توسط گوگل اعلام نشده است، اما شایعات حاکی از انتشار آن در آینده ای نزدیک است.

در این مقاله به برخی ویژگی‌های جدید افشا یا تایید شده اندروید 14 گوگل و همچنین دستگاه‌های سازگار با آن اشاره شده است.

زمان انتشار اندروید ۱۴

این نسخه هنوز در حال توسعه است و نه نسخه بتا و نه نسخه باز این سیستم عامل برای توسعه دهندگان (پیش نمایش Dev) منتشر نشده‌است. با این حال، با توجه به تجزیه و تحلیل استراتژی معمول گوگل، برنامه به‌روزرسانی آن مشخص است. نسخه Dev اندروید، شامل یک ارتقای آزمایشی برای پیکسل گوگل (احتمالاً با شروع از پیکسل 5 و جدیدتر)، اولین موردی خواهد بود که در فوریه 2023 عرضه می شود.

برای مشاهده اولین نسخه بتای اندروید 14 باید تا زمان برگزاری بزرگترین رویداد این شرکت، رویداد Google I/O، منتظر ماند. طبق روند سال‌های گذشته، این رویداد در ماه می برگزار می‌شود، اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست. پیش نمایش Dev در فوریه، نسخه بتا در ماه می و نسخه نهایی در پایان تابستان و به احتمال زیاد در سپتامبر منتشر خواهد شد.

اندروید 14 نهایی و پایدار به طور قطع در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر 2023 عرضه خواهد شد. در حال حاضر یک نام دسر به آن اختصاص داده شده است (به طور غیر رسمی- گوگل به طور رسمی نسخه سیستم را اندروید 14 نامگذاری می کند). و احتمالا با نامگذاری اندروید ۱۳ با عنوان Tiramisu، نام اندروید بعدی با U آغاز خواهد شد.

چه دستگاه‌هایی ابتدا به روز رسانی اندروید 14 را دریافت خواهند کرد؟

هنوز گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های سازگار با به‌روزرسانی نسخه 14 اندروید مشخص نیستند. اما چند گوشی هوشمند پیکسل‌ زیر به‌روزرسانی را طبق برنامه دریافت خواهند کرد.

  • گوگل پیکسل 4a.
  • گوگل پیکسل 5.
  • گوگل پیکسل 5a
  • گوگل پیکسل 6.
  • گوگل پیکسل 6 پرو.
  • گوگل پیکسل 6a.
  • گوگل پیکسل 7.
  • گوگل پیکسل 7 پرو.

نحوه به‌روزرسانی به اندروید 14

هر سازنده یک جدول زمانی برای به‌روزرسانی دستگاه‌های موجود به اندروید ۱۴ و روش انجام آن را منتشر خواهد کرد. به طور کلی، اعلان به روز رسانی به محض امکان آن در دستگاه تلفن همراه نشان داده خواهد شد. پس از انتشار اندروید 14، جستجوی دستی آن از طریق تنظیمات سیستم نیز ممکن خواهد بود.

تلفن‌های هوشمند پیکسل گوگل اولین گوشی‌های دریافت کننده این ارتقا و پیش‌نمایش Dev (و بعداً نسخه بتا) خواهند بود. برای پیوستن به آنها می توان از این لینک استفاده کرد. علاوه بر این، فایل‌های به روز شده سیستم در وب سایت برای توسعه دهندگان اندروید در دسترس خواهد بود.

ویژگی‌های جدید در اندروید 14

یکی از بزرگترین شایعات پیرامون اندروید 14 ویژگی جدید “Material You” است. این ویژگی به کاربران اجازه سفارشی‌سازی رابط کاربری دستگاه خود به دلخواه با طیف وسیعی از گزینه‌های رنگ و متریال را می‌دهد و به دلیل امکان ایجاد جلوه منحصربه‌فرد در دستگاه‌ها، این ویژگی می‌تواند یک نقطه مثبت فروش محصولات شامل اندروید 14 باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های شایعه شده اندروید 14 بهبود استفاده از شبکه است که می تواند شامل ابزارهای جدیدی برای کمک به مدیریت استفاده از داده و همچنین ویژگی‌های جدید برای کمک به کاربران به منظور ذخیره داده‌ها هنگام استفاده از دستگاه خود باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اندروید 14 ذخیره خودکار رسانه‌های ورودی است. این ویژگی به کاربران امکان ذخیره خودکار عکس‌ها و ویدیوها از پیام‌های دریافتی، بدون نیاز به ذخیره دستی را می‌دهد. این ویژگی برای کاربران یک گزینه برای صرفه جویی در زمان و ردیابی آسان رسانه‌های مهم محسوب می‌شود.

مجوزهای جزئی و دقیق رسانه‌ها نیز می‌تواند یک ویژگی جدید دیگر در اندروید 14 باشد. این مجوز‌ها امکان تنظیم میزان دسترسی هربرنامه به انواع رسانه‌ها، مانند عکس‌ها یا ویدیوها را فراهم می‌کند. این امر به کاربران کنترل بیشتری بر حریم خصوصی و امنیت خود می دهد و به جلوگیری از دسترسی ناخواسته به اطلاعات حساس کمک می کند.

HEALTH CONNECT

یکی از بزرگترین ویژگی‌های جدید اندروید 14، Health Connect خواهد بود. این ویژگی جدید به کاربران در دسترسی به داده‌های سلامت و تناسب اندام خود از دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند. با Health Connect، کاربران می‌توانند تمام داده‌های مربوط به سلامت و تناسب اندام خود را از دستگاه‌های مختلف به صورت یکجا مشاهده و پیگیری کنند. در نتیجه تعیین اهداف برای آنها آسان‌تر خواهد شد.

اتصال ماهواره ای

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و هیجان انگیز اندروید 14 اتصال ماهواره ای خواهد بود. این ویژگی به کاربران امکان اتصال به شبکه‌های ماهواره ای هنگام خروج از پوشش شبکه‌های دیگر، حتی در مناطق دور افتاده یا روستایی را می‌دهد. این گزینه به ویژه برای افراد مسافر به مناطق دورافتاده مفید خواهد بود، زیرا دیگر می‌توانند حتی هنگام عدم پوشش شبکه‌های معمولی، به اینترنت و تماس دسترسی داشته باشند.

گوشی‌های پیکسل آینده احتمالاً دارای قابلیت‌های ماهواره‌ای خواهند بود. اما ارائه این ویژگی توسط دیگر تولیدکنندگان مشخص نیست. علاوه بر این، استفاده رایگان از فناوری ماهواره یا نیاز به عضویت در آن نیز مشخص نیست. اپل با فعال‌سازی این قابلیت در مدل‌های جدید آیفون ۱۴/۱۴ پرو خود، دو سال خدمات اضطراری رایگان ارائه می‌دهد.

ژست‌های حرکتی

ژست‌های حرکتی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و اندروید 14 قرار است این روند را با ویژگی جدید ژست‌های حرکتی خود ادامه دهد. با استفاده از این ویژگی جدید، کاربران می توانند با استفاده از حرکات مختلف، به راحتی دستگاه‌های خود را هدایت کنند. این کار دسترسی کاربران به برنامه‌ها و عملکردهای مختلف را آسان‌تر می‌کند و همچنین به مرتب‌سازی صفحه‌نمایش و مشاهده آسان‌ موارد در جریان کمک می‌کند.

گوگل پیش‌نمایش برنامه‌نویس اندروید 14 را منتشر کرده است و به توسعه‌دهندگان فرصتی برای شروع توسعه برنامه‌ها و ویژگی‌های جدید می‌دهد. پیش نمایش Dev به توسعه دهندگان امکان آزمایش برنامه‌های خود و عملکرد آنها را در سیستم عامل جدید به منظور ایجاد تغییرات لازم، قبل از انتشار رسمی را می‌دهد.

دستگاه‌های سازگار

اندروید 14 با طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف از جمله Google Pixel 4a، Google Pixel 5، Google Pixel 5a، Google Pixel 6، Google Pixel 6 Pro، Google Pixel 6a، Google Pixel 7 و Google Pixel 7 Pro سازگار خواهد بود. هنوز دیگر دستگاه‌های سازگار با اندروید 14 مشخص نیستند، اما انتظار می رود از طیف گسترده ای از دستگاه‌های مختلف پشتیبانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.