کشف سرنخی جدید برای شناسایی نارسایی قلبی

مطالعات جدید نشان می دهد که میزان تولید انرژی قلب ممکن است نشانه ای اولیه برای بروز نارسایی قلبی و راهی برای جلوگیری از این عارضه باشد.

مطالعات جدید نشان می دهد که میزان تولید انرژی قلب ممکن است نشانه ای اولیه برای بروز نارسایی قلبی و راهی برای جلوگیری از این عارضه باشد.

به گزارش تکناک، علت بروز نارسایی قلبی در حدود 70 درصد از افراد درگیر این عارضه ناشناخته باقی می ماند و این به دلیل این است که نارسایی قلبی تنها  زمانی تشخیص داده می شود که قلب از قبل دچار مشکلاتی شده باشد. با این حال، مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران بیمارستان (SickKids) نشان می ‌دهد که یکی از اولین نشانه‌ های نارسایی قلبی، تغییر در روش تولید انرژی توسط قلب است.

به عبارت دیگر، کمبود تولید انرژی ممکن است باعث نارسایی قلبی شود ولی نارسایی قلبی نمی تواند به کمبود انرژی بیانجامد. این یافته‌ ها به پزشکان و متخصصان قلب کمک می ‌کند تا روش ‌های موثری برای پیشگیری از نارسایی قلبی در مراحل ابتدایی و تشخیص زودهنگام آن، ارائه دهند.

دکتر پل دلگادو اولگوین که  رهبری این مطالعات را بر عهده دارد، توضیح داد: وقتی متوجه شدیم که اختلال در تولید انرژی، اولین نشانه نارسایی قلبی است، به شدت شگفت ‌زده شدیم. تا به حال، پزشکان کمبود تولید انرژی را با نارسایی قلبی در مراحل بعدی آن مرتبط می‌ دانستند، اما یافته‌های ما نشان می ‌دهد که این مشکل ممکن است به عنوان عامل اولیه در نارسایی قلبی عمل کند، نه علت آن. این مطالعه ممکن است برای بررسی تنوع علل نارسایی قلبی نیز مفید باشد.

تغییرات در تولید انرژی نشانه ای از مشکل قلب است

در یک قلب سالم، پروتئینی به نام لیزین دمتیلاز 8 (Kdm8) با سرکوب پروتئین TBX15 که یک پروتئین تولید کننده انرژی است، به حفظ تعادل مصرف انرژی یا همان متابولیسم، کمک می کند.

در مطالعه ای  که در تاریخ 13 فوریه 2023 در مجله ی Nature Cardiovascular Research منتشر شد، محققان مجموعه داده های گسترده ای را در مورد فعالیت ژن و همچنین فرآیند تبدیل DNA به پروتئین در قلب انسان و در مرحله بعدی نارسایی قلبی، تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که در زمان نارسایی قلبی، فعالیت KDM8 کاهش می‌ یابد. این امر باعث می ‌شود TBX15 بیشتر فعالیت کند که به تغییر در متابولیسم منجر می شود. همچنین، محققان متوجه شدند که در قلب هایی که ژن های تولید انرژی در آن ها به شدت سرکوب می شود، TBX15، در بالاترین میزان خود فعال است.

دکتر اولگوین درباره مطالعات خود می‌ گوید: در بدن ما ژن‌ های زیادی وجود دارند که به تنظیم تولید انرژی کمک می ‌کنند، اما ما توانستیم تغییراتی را در یک سری پروتئین خاص که قبل از بروز عارضه در قلب رخ می ‌دهند، شناسایی کنیم.  پس از شناسایی این تغییرات به عنوان نشانه اولیه نارسایی قلبی، تیم تحقیقاتی بیشتر تلاش کرد تا چگونگی تغییر مسیرهای متابولیک را برای جلوگیری از بروز نارسایی قلبی، بررسی کند.

با انجام این کار، آنها متوجه شدند که مسیر نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید (NAD+) که متابولیسم انرژی را تنظیم می‌ کند، کمتر فعال است. سپس، تیم تحقیقاتی با تزریق NAD+ و افزایش تولید انرژی، قادر به مداخله و جلوگیری از نارسایی قلبی در موش‌ های آزمایشگاهی شد. دکتر اولگوین همچنین اضافه می‌ کند: این مطالعه نشان می‌ دهد که ممکن است بتوان مسیر های متابولیک خاصی را تغییر داد تا از نارسایی قلبی قبل از شروع آسیب به قلب، جلوگیری شود.

دکتر اولگوین توضیح می دهد که نارسایی قلبی، تنوع زیادی دارد. اما اگر ما بتوانیم تشخیص دهیم که قلب یک فرد به طور موثر از انرژی استفاده نمی کند و در معرض خطر نارسایی قلبی است، ممکن است بتوانیم مسیرهایی خاص درمان هدفمند را برای جلوگیری از عارضه ی قلبی پیش بینی کنیم.

در حال حاضر، مطالعات بین المللی در مورد درمان با NAD+ در نارسایی قلبی در مراحل پایانی خود هستند. تیم تحقیقاتی امیدوار است که این یافته ها ، جرقه ای برای مطالعات بعدی در مورد شناسایی زودهنگام و درمان پیشگیرانه بیماری های قلبی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.