اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان رونمایی شد

تیم دانشجویی دانشگاه فناوری آیندهوون (EUT) با موفقیت نسخه دیگری از خودروی آفرود خورشیدی خود را توسعه داده است.

به گزارش تکناک، این وسیله نقلیه که استلا ترا (Stella Terra) نام دارد، به طراحی جدیدی نیاز داشت تا بتواند با چالش های رانندگی خارج از جاده مقابله کند و راه را برای کلاس جدیدی از وسایل نقلیه خورشیدی در آینده هموار کند.

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به عنوان راه حلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل معرفی شده اند. این خودروها دوستدار محیط زیست هستند و حرکت آنها به نحوه تغذیه از شبکه بستگی دارد.

در حالی که برق رسانی به شبکه به طور کامل با انرژی های تجدید پذیر ممکن است یک کار بزرگ باشد، هر خودرو را می توان به طور مستقل با استفاده از پنل های خورشیدی تغذیه کرد.

این مفهوم یک وسیله نقلیه با انرژی خورشیدی است اما تا حد زیادی در مرحله نمونه سازی باقی مانده است، به استثنای Lightyear که سال گذشته وارد تولید شد اما بعداً به عنوان یک محصول تجاری شکست خورد.

دانشجویان دانشگاه EUT که خود را تیم خورشیدی آیندهوون (Solar Team Eindhoven) می‌نامند، علیه این چالش کار کرده‌اند و قبلاً در مسابقات متعددی مانند چالش جهانی خورشیدی در استرالیا برنده شده‌اند.

تلاش‌های آن‌ها برای نزدیک‌تر کردن خودروهای با انرژی خورشیدی بسیار کارآمد به واقعیت منجر به ساخت اولین وسیله نقلیه آفرود با انرژی خورشیدی شده است.

استلا ترا چیست؟

این وسیله نقلیه قانونی جاده ای به نام Stella Terra دارای حداکثر سرعت 145 کیلومتر در ساعت است. این خودرو با وزن 1200 کیلوگرم، بردی معادل 630 کیلومتر را در یک روز آفتابی دارد.

این وسیله نقلیه از پنل های خورشیدی واقع در سقف آن تغذیه می شود، اما ساختار زیر کاپوت آن است که باعث می شود متفاوت باشد. برخلاف سایر فناوری‌های جدید خودرویی که در مسیر آسفالت آزمایش شده‌اند، استلا ترا باید در برابر سواری ناهموار مقاومت کند. با این حال، مهندسان نتوانستند وزن وسیله نقلیه را افزایش دهند، بنابراین به قطعات جدیدی برای ساخت خودرو نیاز داشتند. اما از آنجایی که قبلاً چنین خودرویی ساخته نشده بود، نمی توانستند آنها را از جای دیگری تهیه کنند.

مدیر تیم خورشیدی آیندهوون در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: از سیستم تعلیق گرفته تا اینورترهای پانل‌های خورشیدی، تقریباً همه چیز را برای استلا ترا خود طراحی می‌کردیم. این تیم مطمئن است که مرزهای فناوری را جابجا کرده است و این وسیله نقلیه پنج تا ده سال از بازار جلوتر است.

چه اتفاقی می افتد؟

در سال 2021، تیم خورشیدی آیندهوون از یک ون کمپینگ با انرژی خورشیدی به نام Stella Vita رونمایی کرد. برای نشان دادن اینکه ون کمپر واقعا مستقل از ایستگاه های شارژ است، تیم یک سفر 1800 مایلی (2896 کیلومتری) را به جنوبی ترین نقطه اروپا انجام داد.

برای Stella Terra، چالش حتی سخت‌تر است و چشم‌انداز کشور هلند گزینه‌های آزمایش در دسترس تیم را محدود می‌کند. اواخر این ماه، این وسیله نقلیه آفرود اولین سفر طولانی خود را انجام خواهد داد و به مراکش سفر خواهد کرد. این وسیله نقلیه با طی مسافتی بیش از 600 مایل (1000 کیلومتر) از مناظر گوناگون عبور می کند و سفر خود را در صحرا به پایان می رساند.

در حالی که خورشید همیشه در دسترس است، موفقیت این سفر بار دیگر نشان خواهد داد که وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست بسیار مفید هستند و انتقال به سمت فناوری بهتر می تواند تسریع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.