پرتاب نسل جدید ماهواره های استارلینک به فضا

اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک پس از پرتاب نسخه‌های جدید ماهواره‌های خود که می‌توانند از طریق لیزر ارتباط برقرار کنند، به یک نقطه عطف دیگر در خدمات اینترنت مبتنی بر فضا دست یافته است.

به گزارش تکناک، استارلینک در توییتی تایید کرد که هفته گذشته ماهواره های نسل بعدی خود را به مدار پرتاب کرده است.

خدمات اینترنتی مبتنی بر فضا زمانی که اسپس ایکس  اولین ماهواره‌های استارلینک را کمی بیش از سه سال پیش به فضا پرتاب کرد، جهشی بزرگ داشت. این سرویس به لطف موشک های قابل استفاده مجدد فالکون 9 اسپیس ایکس و تعداد فزاینده ای از کاربرانی که به دنبال اتصال به اینترنت از راه دور هستند، به سرعت رشد کرده است.

این خدمات همچنین در مواقع اضطراری مانند زلزله شدید در تونگا و تجاوز مستمر روسیه به اوکراین که سال گذشته آغاز شد، مفید واقع شد. این سرویس که طبق برآوردهای اولیه امسال یک میلیون مشترک دارد، اکنون به دنبال بهبود ارائه خود با گرم شدن رقابت در این بخش است.

ماهواره های Mini V2 استارلینک

استارلینک برای اولین بار در سال 2021 ماهواره هایی را با قابلیت های ارتباطی مبتنی بر لیزر پرتاب کرد. اولین دسته از ماهواره ها به مدار قطبی پرتاب شدند و خدمات اینترنتی را بر فراز آلاسکا جایی که راه اندازی ایستگاه های زمینی چالش برانگیز بود ارائه کردند.

ایستگاه های زمینی واسطه هایی بین ماهواره های استارلینک و مراکز داده ای هستند که اطلاعات در آنها ذخیره می شود. در حالی که این موارد در حصول اطمینان از اینکه استارلینک می تواند شما را به اینترنت متصل کند، حیاتی است، این سرویس به دنبال راه هایی برای کاهش انتقال داده بین ماهواره ها و ایستگاه های زمینی است،  اینجاست که ارتباطات مبتنی بر لیزر وارد می شود.

این لیزرهای فضایی که پیوندهای بین ماهواره ای نوری نامیده می شوند، به ماهواره های درون صورت فلکی اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که این روش ارتباط ثابت بین ایستگاه زمینی و ماهواره ها را دور می زند، به بهبود سرعت اینترنت برای مشتریان کمک می کند و تاخیر پاسخ ها را کاهش می دهد.

بر اساس توئیت استارلینک، صورت فلکی آن به بیش از 8،000 لیزر از این دست مجهز خواهد شد که ارتباط بین ماهواره‌ای را با دقت دقیق حتی با فاصله هزاران مایل از هم امکان‌پذیر می‌سازد. انتقال داده روی هر پیوند لیزری می تواند با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه انجام شود.

آینده پیش رو

استارلینک به دنبال افزایش کاربردهای خدمات اینترنتی فضایی خود در زمینه هایی مانند صنایع دریایی و هوانوردی است. با افزایش تعداد ماهواره ها در صورت فلکی خود، مطمئن است که می تواند نیازهای ارائه پوشش جهانی مورد نیاز این صنایع را برآورده کند.

جدا از مشتریان تجاری، استارلینک همچنین ممکن است بخواهد پایگاه فعلی مشتریان فردی خود را راضی نگه دارد زیرا رقابت در این بخش افزایش یافته است. در حالی که پروژه کویپر آمازون که در کنار استارلینک در نظر گرفته شده بود به موفقیت نرسید، رقیب بالقوه دیگری، OneWeb، راه اندازی مجموعه خود را تکمیل کرده است و انتظار می رود به زودی ارائه خدمات را آغاز کند.

از آنجایی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، خدمات اینترنتی استارلینک در اکثر کشورهایی که در آن فعالیت می‌کند سریع‌تر از اتصالات باند پهن است، این سرویس می‌خواهد فاصله کافی بین خود و تازه واردان در این بخش ایجاد کند و جلوتر بماند.

تعداد بیشتری از ماهواره‌ها در مدار همچنین تضمین می‌کند که شبکه استارلینک قابل اعتمادتر باقی می‌ماند، حتی اگر کاربران بیشتری برای خدمات آن در سراسر جهان ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.