اولین موجود ویروس‌خوار جهان کشف شد

از آنجایی که ویروس ها کاملاً در همه جا یافت می شوند، طبیعی است که موجودات زنده به طور اتفاقی آنها را مصرف کنند.

به گزارش تکناک، محقق به نام جان دلانگ در دانشگاه نبراسکا تلاش کرد بفهمد که آیا میکروب‌ها به طور فعال ویروس‌ها را می‌خورند و آیا چنین مسئله ای می‌تواند از رشد فیزیولوژیکی این ویروس ها جلوگیری کند.

دلانگ گفت:ویروس ها از مواد بسیار خوبی تشکیل شده اند. اسیدهای نوکلئیک، مقدار زیادی نیتروژن و فسفر.  این ویروس ها اینقدر مقوی هستند که همه باید دوست داشته باشند که آنها را بخورند.بسیاری از جانداران در طبیعت هر چیزی را که بتوانند نگه دارند را می خورند.

برای آزمایش این فرضیه،دلانگ و تیمش نمونه هایی از آب یک حوضچه را جمع آوری کردند،میکروب های مختلف را جدا کردند و سپس مقادیر زیادی کلروویروس ساکن آب شیرین که جلبک های سبز را آلوده می کند را نیز به آن اضافه کردند.چند روز بعد، تیم تحقیقاتی اندازه جمعیت ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها را بررسی کرد تا ببیند آیا کلروویروس،ویروس اولی را می‌خورد یا خیر.

به نظر می‌رسید یک میکروب خاص مژه دار که به نام هالتریا شناخته می‌شود، ویروس‌ها را می‌خورد. در نمونه‌های آبی که هیچ منبع غذایی دیگری برای مژه‌داران وجود نداشت،جمعیت هالتریا در عرض دو روز حدود 15 برابر افزایش یافت، در حالی که سطح کلروویروس 100 برابر کاهش یافت.در نمونه های تحت کنترل بدون ویروس، هالتریا اصلا رشد نکرد.

در آزمایش‌های بعدی، تیم DNA کلروویروس را با رنگ فلورسنت برچسب‌گذاری کرد و دریافت که سلول‌های هالتریا خیلی زود شروع به درخشش کردند. این مسئله به تأیید این موضوع کمک کرد که هالتریا واقعاً ویروس را می خورد.

این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که اصطلاح تازه ابداع شده «ویرووری» اکنون می‌تواند جای خود را در میان گیاه‌خواران، گوشت‌خواران به عنوان اولین ویروس‌خوار شناخته‌شده بگیرد. اما البته، بعید به نظر می رسد که این مورد تنها موجود در جهان باشد که این کار را انجام می دهد و محققان قصد دارند به بررسی این پدیده، از جمله اثرات آن بر شبکه های غذایی و سیستم های بزرگتر مانند چرخه کربن ادامه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.