اولین کارخانه فضایی جهان راه اندازی شد

یک استارتاپ مستقر در کالیفرنیا با نام Varda Space Industries اعلام کرد که با موفقیت اولین ماهواره سری W خود را در مدار زمین مستقر کرده است.

به گزارش تکناک، این شرکت که توسط یک کارمند با سابقه در شرکت SpaceX تاسیس شده است، قصد دارد تولید عمده مواد در فضا را آغاز کند. این مواد نمی‌توانند در زمین تولید شوند و یا در شرایط گرانش کمتر بهبود کیفیت و سرعت بیشتری خواهند داشت.

شرکت Varda Space Industries، پس ازانجام مأموریت حمل و نقل 8 ماهواره SpaceX به مدار در روز دوشنبه، 13 ژوئن، موفقیت این پروژه را در توییتر اعلام کرد.

استارتاپ Varda Space Industries اولین کارخانه فضایی جهان را راه اندازی میکند

ماهواره سری W این شرکت در یکی از سکوهای فوتون شرکت راکت لب واقع شده است. این یک راه‌حل ماهواره‌ای است که ناسا نیز برای دو ماموریت مریخ در سال آینده از آن استفاده خواهد کرد.

پرتاب ماهواره Varda بخشی از کمپین آزمایشی این شرکت است که برای تعیین اینکه آیا راه‌حل ماهواره‌ای آن قابل استفاده برای توسعه داروها در فضا است یا خیر، انجام می‌شود.

این شرکت توسط ویل بروی، مهندس سابق اویونیک اسپیس ایکس، و دلیان آسپاروهوف، از بنیانگذاران صندوق پیتر تیل، تأسیس شده است.

هدف آن امکان تولید انبوه محصولات خاص در کارخانه فضایی است. این امر تا حد زیادی با افزایش دسترسی به فضا در سال های اخیر به لطف ارائه دهندگان خدمات پرتاب خصوصی مانند اسپیس ایکس و راکت لب امکان پذیر خواهد شد.

Varda در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد که امروزه از محصولاتی در جهان استفاده می‌شود که فقط در فضا قابل تولید هستند. این محصولات از کابل‌های فیبر نوری قوی‌تر گرفته تا داروهای جدید و نجات‌بخش هستند.

تولید دارو در فضا

کار ماهواره Varda بر پایه تحقیقات علمی استوار است که نشان می‌دهد کریستال‌های پروتئینی که در فضا رشد می‌کنند می‌توانند ساختارهای کامل‌تری نسبت به آن‌هایی که روی زمین تولید می‌شوند، تشکیل دهند، جایی که فرآیند شکل‌گیری تحت تأثیر گرانش است.

گزارش سی ان ان نشان می دهد که یک نمونه از تحقیقات توسط شرکت داروسازی مرک در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است. آن مطالعه نشان داد که یک نسخه پایدارتر از ماده فعال پمبرولیزوماب، که در داروی سرطان کیترودا استفاده می‌شود، می‌تواند در گرانش میکرو تولید شود.

اولین ماموریت Varda بر روی تحقیق در مورد توسعه ریتوناویر در فضا متمرکز خواهد شد. این دارو که به طور سنتی برای درمان HIV استفاده می شود، اخیراً در پاکسلووید که یک داروی ضد ویروسی برای درمان کووید-19 است نیز استفاده می شود.

Varda همچنین قراردادی جداگانه با نیروی هوایی ایالات متحده برای انجام آزمایش های مافوق صوت امضا کرده است. تجهیزات آزمایشی این شرکت در حین ورود مجدد به جو زمین با سرعت 25 ماخ حرکت خواهد کرد. این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که قراردادی 60 میلیون دلاری با نیروی هوایی ایالات متحده برای استفاده از فضاپیمای ورود مجدد خود به عنوان یک بستر آزمایشی برای مطالعات مافوق صوت منعقد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.