اولین ETF بیت کوین رسما در امریکا تایید شد

پانزده سال پس از استخراج بلوک نخستین بیت کوین، که به نام “genesis block” شناخته می‌شود، و در پی یک اطلاعیه جعلی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به طور رسمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبادله‌ای بیت کوین با نام اختصاری ETF را تایید کرد.

به گزارش تک‌ناک و به نقل از سایت The Verge این اتفاق نشان‌دهنده پذیرش کامل بیت کوین در سیستم مالی است، همان سیستمی که بیت کوین در ابتدا قصد چالش‌برانگیزی آن را داشت. با این تصمیم، حالا ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری نقدی بیت کوین از شرکت‌های معتبری چون Grayscale، Fidelity و BlackRock برای سرمایه‌گذاران قابل دسترسی خواهد بود.

گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، در بیانیه‌ای تأکید کرد:

“هرچند امروز ما لیست‌بندی و معامله سهام یک محصول مبتنی بر بیت کوین (ETP) را تصویب کردیم، اما این به منزله تأیید یا رد بیت کوین نیست. سرمایه‌گذاران باید در مورد خطرات گوناگون مرتبط با بیت کوین و هرگونه محصولی که ارزشش به این رمزارز وابسته است، احتیاط کنند.”

در طول ده سال گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) بارها تلاش‌ها برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین را رد کرده است. این نوع صندوق‌ها، که قرار است دارایی‌های مختلفی را در خود جای دهند، به گونه‌ای عمل می‌کنند که تقریباً شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل هستند. اما این وسایل سرمایه‌گذاری در بورس‌ها معامله می‌شوند، که این امکان را به شرکت‌کنندگان بازار می‌دهد تا به راحتی سهام آن‌ها را خرید و فروش کنند. این موضوع اهمیت دارد، زیرا به این معناست که سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور اساسی و بدون نیاز به راه‌اندازی کیف پول شخصی در بیت کوین، در این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند.

این تحول می‌تواند برای برخی از سرمایه‌گذاران که تاکنون نسبت به ورود به بازار رمزارزها تردید داشته‌اند، کافی باشد تا آن‌ها را به سمت این بازار سوق دهد. سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز از این خبر هیجان‌زده هستند، زیرا شرکت‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبادله‌ای (ETF) را منتشر می‌کنند، برای پشتیبانی از این صندوق‌ها باید مقادیر قابل توجهی بیت کوین خریداری کنند.

در حالی که امروز قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی تحت تأثیر این اخبار قرار نگرفت، در بلندمدت، وجود یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین ورود سرمایه‌گذاران سنتی به دنیای رمزارزها را تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های بیمه که تا به حال نتوانسته‌اند در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، اکنون می‌توانند روی قیمت بیت کوین سفته‌بازی کنند، که این امر به نوبه خود تقاضا برای بیت کوین را افزایش خواهد داد.

تا به حال، یکی از روش‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها، خرید سهام شرکت‌هایی بود که به طور خاص بر رمزارزها متمرکز هستند، مانند Coinbase و MicroStrategy، که تا ژانویه بیش از ۸ میلیارد دلار بیت کوین را در اختیار داشت. اما، با ورود یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین، ارزش این شرکت‌ها ممکن است کاهش یابد.

تا قبل از این SEC به دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت کافی برای سرمایه‌گذاران، درخواست‌های مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین را رد کرده بود. با این حال، در آوریل گذشته، یک دادگاه حکم داد که رد درخواست صندوق Grayscale توسط SEC «خودسرانه و بی‌پروا» بوده است، که این امر راه را برای تصویب امروز هموار کرده است.

دیروز، یک هک موقتی و نادرست از حساب توییتری SEC ادعا کرد که SEC صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین را تایید کرده است، که این امر باعث برخی سردرگمی‌ها شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.