اُفت یک تریلیون دلاری ارزش سهام اپل به دلیل کاهش فروش

کاهش ارزش سهام اپل

بررسی ها نشان می دهد اپل امسال یک تریلیون دلار از ارزش سهام خود را به دلیل پیش‌بینی کاهش فروش آیفون تا سال 2023 از دست داده است.

به گزارش تکناک، در پاییز امسال و از زمان تاثیر شیوع کووید-19 در چین بر فاکسکان، اپل در تولید آیفون 14، به ویژه نسخه پرو و پرو مکس، با چالش هایی روبرو شده‌است.

اکنون به دلیل ظهور چالش‌های بیشتر، ارزش سهام این شرکت به پایین‌ترین حد خود در 52 هفته گذشته رسیده است و یک تریلیون دلار آن از دست رفته است.

در ماه نوامبر، اپل اثر این وضعیت در چین و متعاقب آن ایجاد محدودیت در توانایی تولید دستگاه های آیفون 14 پرو را به مشتریان و سرمایه گذاران خود توضیح داد.

امروز TrendForce گزارشی مبنی بر برآورد خود از فروش تعداد آیفون 14 اپل در سال 2022 به همراه پیش‌بینی مواجهه اپل با مشکلات در سال 2023 منتشر کرد.

طبق گفته TrendForce، از ماه اکتبر، کارخانه فاکسکان، قادر به تولید بیش از 70 درصد ظرفیت تولید خود نبوده است. و با وجود کمک یکی دیگر از کارخانه های فاکسکان، ظاهراً تولید آنها کافی نبوده است. با توجه به این وضعیت، TrendForce پیش بینی خود در مورد کل محموله های همه مدل های آیفون 14 در سال 2022 را به 78.1 میلیون دستگاه کاهش داده است.

با نگاهی به فصل اول سال 2023، TrendForce همچنین می گوید مشکلات کمبود نیروی کار موجود در چین از دسامبر آغاز و بدتر نیز خواهد شد.

با در نظر گرفتن این موضوع، این شرکت تخمین فصل اول سال 2023 خود را برای عرضه آیفون به 47 میلیون دستگاه کاهش داده‌است که یک کاهش 22 درصدی نسبت به سال قبل خواهد بود.

این مساله به تغییر قابل توجه ایجاد شده از سوی دولت چین در سیاست خود برای مقابله با شیوع کووید-19 و آمادگی کلی برای تعطیلات قریب الوقوع سال نو مربوط می شود. همچنین نشانه هایی از وخیم‌تر‌شدن وضعیت کمبود نیروی کار وجود دارد. از این رو، علاوه بر تاثیرات منفی اقتصاد جهانی، اپل دوباره با کمبود نیروی انسانی و متعاقب آن، محدودیت در تولید دستگاه ها مواجه خواهد بود. TrendForce پیش‌بینی خود از عرضه آیفون (شامل تمام مدل‌های موجود) در فصل اول سال ۲۰۲۳ را به 47 میلیون دستگاه با افت ۲۲درصدی نسبت به سال گذشته، کاهش داده است.

ارزش سهام AAPL (سهام اپل)تاکنون بیش از 3 درصد سقوط کرده است و قیمت هر سهم در طی معاملات روزانه به پایین ترین سطح 52 هفته اخیر یعنی 125.92 دلار رسیده است.

با وجود دستیابی اپل به عنوان اولین شرکت به ارزش 3 تریلیون دلار، ارزش اخیر آن در مقایسه با بالاترین رقم 52 هفته اخیر با مقدار کمتر از 183 دلار در 3 ژانویه 2022، کاهش یافته است.

این کاهش ارزش سهام اپل باعث رسیدن مجموع زیان فعلی ارزش سهام AAPL در سال 2022 به 1 تریلیون می‌شود و اکنون ارزش آن در بازار 2 تریلیون دلار است.

ایجاد تنوع در تولید

شایان ذکر است، به گفته TrendForce اپل با شروع عرضه آیفون 15 پرو مکس، تنها به فاکسکان برای تولید آیفون پرو تکیه نخواهد کرد.

سال‌هاست اپل مونتاژ مدل‌های آیفون پرو را به طور انحصاری به فاکسکان واگذار کرده است. با این حال، به دلیل ضرورت مدیریت خطر، مدتی است یک تامین‌کننده دیگر نیز برای این کار مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها، اپل قصد استفاده از یک تامین‌کننده دیگر به جز فاکسکان برای مونتاژ مدل‌های آیفون 14 پرو در آینده نزدیک را دارد. این استفاده آزمایشی به منظور ایجاد تنوع در شرکا و مکان های تولید آیفون عمل می کند. علاوه بر این، به دلیل شیوع اخیر در ژنگژو، اپل همچنین تصمیم به استفاده از Luxshare به عنوان یکی از مونتاژکنندگان آیفون 15 پرو مکس آینده گرفته است. با این حال، تنها کارخانه مونتاژ آیفون Luxshare در چین واقع شده است. در ویتنام، Luxshare کارخانه ای برای مونتاژ لوازم جانبی مرتبط با اپل دارد، اما این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه ای برای راه اندازی خط تولید جدید آیفون در آنجا ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.